MAB: túl kevés agrárszakos hallgató szerez diplomát
A Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság (MAB) 59 agrárképzésnek öt évre, 12-nek pedig két évre szóló...
A Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság (MAB) 59 agrárképzésnek öt évre, 12-nek pedig két évre szóló akkreditációt adott az alapszakok országos vizsgálata során. Megállapította azt is a MAB, hogy az alapszakok országosan és regionálisan is kielégítik a szakemberszükségletet, de a felvettekhez képest nagyon alacsony a diplomát szerzők aránya, és a hagyományos szakokon néhány éven belül szakemberhiány lehet - olvasható a testület közleményében.
A vizsgálatot a MAB csaknem ötven szakértő bevonásával, helyszíni látogatásokkal és az egyes képzések önértékelésére alapozva végezte el; 11 intézmény 17 helyszínen folyó 71 képzéséről készült elemző értékelés.
Mint írták, a MAB az egyes képzések szakmai tartalmát, személyi, oktatási-kutatási és infrastrukturális feltételeit, továbbá minőségbiztosításukat vizsgálta, és a 16 alapszak országos helyzetéről áttekintő értékelést is adott. Ilyen mélységű és körültekintő vizsgálatra korábban nem került sor az agrár-felsőoktatásban - emelték ki.
A vizsgálat eredményeként 59 képzés öt évre, 12 pedig két évre szóló akkreditációt kapott. A képzési terület egészéről a MAB megállapította, hogy az alapszakok lefedik az agrárium teljes spektrumát, országosan és regionálisan is kielégítik a szakemberszükségletet, jó csatlakozási pontokat biztosítanak az agráriumhoz kötődő társadalmi tevékenységekhez és felkészítenek a mesterképzés különböző szakjaira.
Megállapították ugyanakkor azt is, hogy a felvettekhez képest nagyon alacsony a diplomát szerzők aránya; több szakon az elméleti ismeretanyag túlméretezett, ezért hiányosak a végzett hallgatók gyakorlati ismeretei; a hagyományos szakok (például növénytermesztő) népszerűsége – a divatosabb szakok miatt – egyre csökken, ezért néhány éven belül e téren szakemberhiány lehet.
A testület indokoltnak tartja a szakok, szakirányok egy részét néhány átfogó agráralapszakba egyesíteni és a specializációt a mesterképzési szakokra hagyni. A MAB az egyes képzésekre konkrét minőségjavító javaslatokat tett, továbbá általános ajánlásokat fogalmazott meg az intézmények és az oktatási kormányzat számára is - olvasható a kommünikében.