2014. március. 25. 08:30 MTI Utolsó frissítés: 2014. március. 25. 08:28 Felsőoktatás

Kirúgták a Krím megszállását az Anschlusshoz hasonlító orosz professzort

Andrej Zubov orosz történészprofesszor hétfőn közölte, hogy elbocsátották állásából, miután egy orosz lapban korábban olyan írása jelent meg, amelyben az Anschlusshoz hasonlította a Krím félsziget annektálását.

Az orosz külügyminisztérium neves egyeteme, a Nemzetközi Kapcsolatok Intézete (IMO) professzoraként tevékenykedő Zubov elmondta, hogy a munka törvénykönyvének egyik cikkére, méghozzá az "oktatási intézmény alkalmazásában álló személy amorális viselkedésére" hivatkozva mondtak fel neki.

"Tulajdonképpen a politikai meggyőződésem miatti diszkriminációról van szó" - vélte Zubkov, és hozzátette: "Az IMO-nál eltöltött tizenkét évem alatt tömegével gyártottam az olyan cikkeket és nyilatkozatokat, amelyek nem a külügyminisztérium álláspontját tükrözik. És azokat elfogadták. De láthatóan változnak az idők."

Az IMO igazgatósága közleményben ítélte el Zubov "sértő történelmi párhuzamait, az Ukrajnát és a Krímet érintő nyilvános állásfoglalását, és Oroszország külpolitikájának felelőtlen bírálatát". 

Március elsején "Már volt ilyen" címmel a Vedomosztyi című orosz napilapban jelent meg a történészprofesszor írása, amelyben Zubov a Krím akkor még csak tervbe vett Oroszországhoz csatolását az Anschluss-hoz, vagyis Ausztria 1938-as, náci Németország általi megszállásához hasonlította.

"Azon a ponton vagyunk, hogy egy új területet csatoljunk az Oroszországi Föderáció területéhez" - állapította meg cikkében az orosz szakértő. "A nemzetközi szerződések alkotta rendszer teljes lerombolásának, a gazdasági káosznak és a politikai diktatúrának a határán vagyunk" - tette hozzá Zubov. A cikk megjelenése után szinte azonnal felröppent elbocsátásának híre, amit akkor még cáfolt az IMO vezetése.

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből

A 2025-ös országos kompetenciamérésen összességében javultak a diákok történelemből elért eredményei, ám az ötödikeseknél komoly visszaesés látszik: 2024-hez képest átlagosan 47 képességponttal gyengébb eredményt értek el. Minden más évfolyamon viszont legalább 32 ponttal jobb teljesítményt mértek, mint egy évvel korábban. Egy nagydobosi iskola, túlszárnyalva az országos átlagot, messze a legjobbak között teljesített a 6. évfolyamos felmérésen.