Itt a vágás: negyedével csökkenhet a szegedi egyetem állami támogatása Felsőoktatás
MTI

Itt a vágás: negyedével csökkenhet a szegedi egyetem állami támogatása

Még nem ismert a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) költségvetésének minden részlete, az intézmény idei állami támogatása...

Még nem ismert a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) költségvetésének minden részlete, az intézmény idei állami támogatása azonban csaknem negyedével, 4,25 milliárddal csökkenhet a tavalyihoz képest – tájékoztatta Újszászi Ilona, az intézmény szóvivője az MTI-t.

A 2010-es 190 milliárd forintos szintről 2013-ra 134 milliárd forintra csökken a magyar felsőoktatás közvetlen állami támogatása. Ennek következményei minden intézménynél, köztük a több nemzetközi rangsorban évek óta előkelő helyen szereplő SZTE-nél is jelentkeznek – áll az egyetem közleményében.

A 2012 eleji elvonás után a múlt év végén több mint 800 millió forintot zároltak az SZTE költségvetéséből – emlékeztetett a szóvivő. A 2013-ra tervezett bevételeket érinti, hogy a 2012-es 16,6 milliárdhoz képest 4,25 milliárd forinttal kevesebb állami támogatás érkezik a szegedi egyetemre – derült ki a tavaly decemberben, az Emberi Erőforrás Minisztériumtól érkezett levélből. Ugyanakkor a finanszírozási rendszer lényeges átalakulása miatt még nem teljesen ismertek az intézményi költségvetést érintő számok. Így például a kiemelt- és kutatóegyetemek támogatására elkülönített többletkeret elosztásának szabályaira vonatkozóan sem születettet még kormányzati döntés.

Ezért az SZTE vezetősége csak további információk birtokában nyilatkozik költségvetésének alakulásáról, miközben a tavaly kidolgozott konszolidációs terv megvalósításával törekszik az intézmény gazdasági helyzetének stabilizálásra.

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt" Közoktatás Kurucz Tünde

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt"

Az SNI-s, BTMN-es diákok száma nő, sok gyerek nem iskolaéretten kezdi az elsőt, a gyermekotthonból érkezőket pedig szinte lehetetlen feladat a többiekkel együtt tanítani - mondja Judit (Nevét a kérésére megváltoztattuk – A Szerk.), aki 1994 óta dolgozik egy vidéki általános iskolában tanítóként, most már nyugdíjasként. Szerinte bár a mai gyerekek okosabbak, tájékozottabbak, de az önállósodásukat a felgyorsult élet és az okoseszközök háttérbe szorítják.