Elégedett az államtitkár, az OECD-nek tetszik a felsőoktatási stratégia Felsőoktatás
MTI

Elégedett az államtitkár, az OECD-nek tetszik a felsőoktatási stratégia

A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) üdvözölte a magyar felsőoktatási stratégia legfőbb elemeit - tájékoztatta az MTI-t csütörtökön Párizsban Palkovics László az Emberi Erőforrások Minisztériumának felsőoktatásért felelős államtitkára, miután mintegy kétórás megbeszélést folytatott Andreas Schleicherttel, a szervezet Oktatási és Képességi Igazgatóságának vezetőjével.

"Nagyon konstruktív, kifejezetten pozitív és hatékony megbeszélést folytattunk az OECD szakembereivel" - hangsúlyozta a találkozó után az államtitkár. Tájékoztatása szerint Andreas Schleichert kiemelte, hogy a stratégia megegyezik az OECD-országok általános stratégiai irányaival. A felsőoktatási stratégiáról itt találjátok legfrissebb cikkeinket.

Palkovics László szerint ez egy olyan megerősítés, amely a magyar felsőoktatás fejlesztési irányait egy nagyobb környezetbe, mégpedig az OECD-országok kontextusába helyezi, amelytől Magyarországnak nem célszerű eltérnie. A pozitív visszajelzésen túl az is nagyon fontos az államtitkár szerint, hogy az irányvonalakat meghatározó stratégia projektekre és tevékenységekre való lebontásában, amelyről már készült egy 145 pontos lista, illetve az átalakítás eredményességének mérésében, az OECD a jövőben együtt fog működni Magyarországgal.

A párizsi székhelyű szervezet jelenleg véglegesít egy új rendszert, amely mennyiségi és minőségi jellemzők alapján tudja az egyes tagállamok felsőoktatási rendszerét értékelni. Palkovics - mint elmondta - azonnal jelezte az illetékeseknek, hogy Magyarország részt kíván venni ebben a minőségbiztosítási folyamatban.

A stratégia egyes pontjait érintően Palkovics elmondása szerint az OECD kiemelte, hogy Magyarországon az intézményi autonómia kifejezetten magas. Ennek kapcsán jegyezték meg, hogy a kancellári megbízás bevezetésére azért volt szükség, mert a magas szintű autonómia nem feltételezi azt, hogy a rektor egyben gazdasági szakember is. Ezért a financiális ügyek megoldása, az intézmény működésének megszervezése nem az ő, hanem egy erre képzett szakember feladata - hangsúlyozta az államtitkár. Miután Magyarországon még nem létezik ilyen típusú képzés, az OECD javaslatot tett - brit mintára - felsőoktatási menedzsment szakirány létrehozására.

Az OECD azt is üdvözölte, hogy a felsőoktatási rendszer célja a gazdasági és a társadalmi igények szolgálata, s ezt a magyar stratégia is alapvetően figyelembe veszi. Helyes irányának tekinti a szervezet az intézmények fókuszának erősítését is - mondta Palkovics. "Olyan mértékben specializálódik a technológia, hogy nem érthet minden intézmény mindenhez, mert vagy a színvonal vagy a finanszírozhatóság nem biztosított" - tette hozzá. Az OECD ezért kiemelte, hogy az intézmények közti munkamegosztás és együttműködés pozitív dolog.

Palkovics emlékeztetett arra, hogy miután a felsőoktatási stratégiát pénteki ülésén a Felsőoktatási Kerekasztal elfogadta, a munkaanyag most a lényegi elemek megváltoztatása nélkül formájában átalakításra kerül annak érdekében, hogy egy könnyebben kezelhető dokumentum legyen az olyan intézmények és szakterületek számára, amelyek önálló stratégiát kívánnak kialakítani.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!

Itt vannak a megoldókulcsok, ilyen volt a központi felvételi a diákok szerint Közoktatás Székács Linda

Itt vannak a megoldókulcsok, ilyen volt a központi felvételi a diákok szerint

Január 18-án délelőtt 10 órától több mint 68 ezer diák írja a központi felvételi vizsgát matekból és magyarból az ország 555 helyszínén. Kövessétek velünk az eseményeket az Eduline-on, ahol a vizsga után diákvéleményekkel és szaktanári véleményekkel várunk titeket, később pedig jövünk a feladatlapokkal is.