Aggasztja az Európai Bizottságot a lex CEU Felsőoktatás
MTI

Aggasztja az Európai Bizottságot a lex CEU

Mélységesen aggasztja az Európai Bizottságot a magyar felsőoktatási törvény módosítása, amely sokak szerint bezárással...

Mélységesen aggasztja az Európai Bizottságot a magyar felsőoktatási törvény módosítása, amely sokak szerint bezárással fenyegeti a Közép-európai Egyetemet (CEU) - közölte szerdán Carlos Moedas kutatásért, innovációért és tudományért felelős uniós biztos.

Mélységesen aggaszt a magyar felsőoktatási törvény előző napi módosítása, amely közvetlenül szemben állhat a tudományos kutatás szabadságával és a nyitottság közös értékeivel.

Mint írta, Magyarországnak az Európai Unió tagjaként fenn kell tartania a közös értékeket, márpedig félő, hogy a változtatás "kellemetlen precedenst" teremt az egyetemi autonómia szempontjából Magyarországon.

Carlos Moedas arról számolt be, hogy az utóbbi napokban számos levelet kapott az üggyel kapcsolatban: diákok, professzorok osztották meg vele az aggodalmaikat. Az uniós biztos méltatta a budapesti CEU tudományos teljesítményét és magyarországi beágyazottságát, rámutatva, hogy az intézménynek rendkívül fontos szerepe van a magyar akadémiai életben. Úgy fogalmazott, hogy a Közép-európai Egyetem "kitűnő hírnevét" az is jelzi, hogy számos Nobel-díjas és egyéb tudományos kiválóság állt ki mellette Magyarországon és a világban egyaránt.

Felszólítom a magyar hatóságokat, hogy tartózkodjanak a tudományos és az akadémiai szabadság korlátozásától, továbbá ne rombolják a magyar egyetemek hírnevét és kapcsolatait az uniós partnerekkel.

- írta Moedas, hozzátéve, hogy közleményét Frans Timmermans, a bizottság első alelnöke is támogatásáról biztosította.

Leszögezte, az Európai Bizottság alaposan meg fogja vizsgálni a szóban forgó törvénymódosítást, hogy az összhangban áll-e az uniós joggal.

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt" Közoktatás Kurucz Tünde

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt"

Az SNI-s, BTMN-es diákok száma nő, sok gyerek nem iskolaéretten kezdi az elsőt, a gyermekotthonból érkezőket pedig szinte lehetetlen feladat a többiekkel együtt tanítani - mondja Judit (Nevét a kérésére megváltoztattuk – A Szerk.), aki 1994 óta dolgozik egy vidéki általános iskolában tanítóként, most már nyugdíjasként. Szerinte bár a mai gyerekek okosabbak, tájékozottabbak, de az önállósodásukat a felgyorsult élet és az okoseszközök háttérbe szorítják.