Friss felsőoktatási világrangsor: két magyar egyetem jutott az 500 legjobb közé Felsőoktatás
Szabó Fruzsina

Friss felsőoktatási világrangsor: két magyar egyetem jutott az 500 legjobb közé

Két magyar felsőoktatási intézmény – az Eötvös Loránd Tudományegyetem és a Szegedi Tudományegyetem – került fel a sanghaji Academic Ranking of World Universities (ARWU) legfrissebb, 2012-es rangsorára.

ELTE

Az ELTE lágymányosi campusa. Idén is a világ négyszáz legjobb felsőoktatási intézménye között

Az ELTE a 301-400., a szegedi egyetem pedig a 401-500. helyet szerezte meg a kedd este nyilvánosságra hozott ARWU-rangsorban - ezzel az ELTE megőrizte 2011-es eredményét, az SZTE azonban rontott a tavalyi helyezésen (2011-ben az ELTE-vel együtt a 301-400. helyre sorolták).

A nemzetközi felsőoktatási listát 2003 óta minden évben összeállítja a sanghaji Jiao Tong University, százpontos rendszerben értékelik az oktatók és az egykori hallgatók szakmai elismertségét, a publikációk számát és idézési gyakoriságát.

Az első tíz helyen idén is a Harvard, a Stanford, a Massachusetts Institute of Technology, a Berkeley, a Cambridge, a California Institute of Technology, a Princeton, a Columbia, a chicagói egyetem és az Oxford áll.

A szempontok

Az ARWU-rangsort évek óta bírálják egyetemi vezetők, ugyanis olyan szempontok alapján listázza a felsőoktatási intézményeket, amelyek egyértelműen a tudományegyetemeknek kedveznek. Hangsúlyosak például az oktatók-kutatók által elnyert díjak, akár egy Nobel-díjas kutató alkalmazása is változtathat egy egyetem pozícióján. Ezzel szemben az intézmények közötti „méretbeli” különbségeket nem tudja megfelelően kezelni a rangsor szempontrendszere, ezzel a kisebb hallgatói és oktatói létszámmal működő egyetemek járnak rosszul.

Nem véletlen, hogy a lista élén évek óta a több mint 2300 oktatót foglalkoztató Harvard áll (ahol 1974 óta 19 Nobel-díjas és 15 Pulitzer-díjas dolgozott), de a top 10-es listában is csak kisebb változások voltak az elmúlt nyolc kilenc évben.

Harvard

A Harvard. Évről évre a nemzetközi rangsorok első három helyén

Az európai egyetemek közül rendre a brit intézmények tarolnak – ezeken kívül a zürichi Swiss Federal Institute of Technology, a svéd Karolinska Institute, a koppenhágai egyetem és a francia Paris-Sud, valamint az Université Pierre et Marie Curie éri el a legjobb eredményt. A szomszédos országok egyetemei közül az osztrák felsőoktatási intézmények szerzik a legmagasabb összpontszámot, Horvátország számára pedig 2011 hozta el a nagy áttörést, tavaly jutott be először a legjobb ötszáz közé a zágrábi egyetem, ezt az eredmény idén is megtartotta.

A QS tematikus rangsoráról lecsúsztak

Az eduline egy hónappal ezelőtt számolt be a Quacquarelli Symonds (QS) legfrissebb, 2012-es tematikus rangsorairól – a brit cég öt képzési terület huszonkilenc oktatási programját vizsgálta, a listák összeállítói az oktatói kiválóságot, a felsőoktatási intézmények elismertségét, a publikációk számát és idézettségét, valamint a kutatói munka eredményeit vették figyelembe.

Magyarországról idén egyedül a Közép-európai Egyetem (CEU) oktatási programjai kerültek a kétszáz legjobb közé: a filozófiai képzések rangsorában a CEU szakja a 101-150. helyig jutott, ahogy a szociológiai képzés is. A legjobb eredményt a nemzetközi tanulmányok és politikatudományi képzések rangsorában érte el az intézmény: az 51-100. helyre sorolták, hasonló pontszámot szerzett a német Humboldt és a leideni egyetem, valamint az egyesült államokbeli Ohio State University.

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem tavaly a földtudományi képzések világrangsorában a 101-150. helyen szerepelt, idén azonban már nem került a kétszáz legjobb közé. Ugyanez a helyzet a Szegedi Tudományegyetemmel is, amely a vegyész- és biomérnöki képzések 2011-es listáján még a 151-200. helyig jutott, idén azonban kimaradt a rangsorból.

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.