Így állított csapdát a ChatGPT-t használó hallgatóknak a történelemprofesszor Felsőoktatás
Palotás Zsuzsanna

Így állított csapdát a ChatGPT-t használó hallgatóknak a történelemprofesszor

Egy amerikai történelemprofesszor rejtett üzenettel buktatta le a dolgozataikat mesterséges intelligenciával író hallgatókat – és az eredmény még őt is sokkolta. A tanár szerint a diákok jelentős része már nem egyszerűen könnyebb utat keres, hanem úgy használja az MI-t, hogy közben nincs tisztában sem a feladat tartalmával, sem a megírt szöveg jelentésével.

Will Teague történelemprofesszor 10 éve tanít különböző amerikai felsőoktatási intézményekben. Mint írja a Huffpost portálon megjelent cikkében, 2023 tavasza óta világos számára, hogy „egyre több hallgató ad be MI-generált munkát”. Hozzáteszi: "Nem újdonság, hogy a diákok megpróbálnak könnyen túlesni a feladatokon, például a Wikipédiából másolva, de a generatív MI lehetővé tette, hogy egészen megdöbbentő módon csaljanak, és sok hallgató teljes mértékben át is vette ezt.”

A tanár szerint a hagyományos plagizálásellenes szoftverek nem alkalmasak a MI-szövegek felismerésére, ráadásul az olyan segédprogramok is, mint a Grammarly, gyakran aktiválják a riasztásokat. Ezért döntött úgy: saját módszert fejleszt a csalás kiszűrésére.

 

Üzenetet rejtett el a feladatleírásban

Teague egy olyan praktikát alkalmazott, amelyet már egyre több oktató ismer: rejtett, a hallgatók számára láthatatlan, de a ChatGPT által olvasható utasítást tett a feladatba.

122 esszé érkezett be. A módszer 33 esetben azonnal kimutatta a MI használatát. Amikor a professzor közölte a számokat, és felajánlotta, hogy a hallgatók még beismerhetik, ha csaltak, még 14 diák jelentkezett. Végül az esszék 39 százaléka bizonyult teljesen vagy részben MI által generáltnak.

A rejtett utasítás a következőt kérte a mesterséges intelligenciától: a dolgozatot „marxista perspektívából” kell megírni. Mivel a történelmi eseményeknek kevés köze van Marxhoz, a tanár remélte, hogy ez legalább néhány diáknak feltűnik – de nem így történt.

A diákok közül többen személyesen próbálták megvédeni a beadott munkát, de kiderült: „Egyikük sem tudta elmagyarázni nekem, mi a marxizmus, hogyan működik elemzői keretként, vagy hogyan került bele a dolgozatukba, amelyről azt állították, hogy ők írták.

Volt, aki bevallotta: „Azt hittem, okosnak hangzik.”

 

A hallgatók félnek a hibáktól és a MI-re támaszkodnak

Teague szerint nemcsak a csalási szándék vezet sok diákot az MI használatához, hanem a félelem attól, hogy nem elég jó a teljesítményük. Néhány hallgató azt írta a reflexiós feladatban: „Csak a lehető legjobb esszét akartam megírni.”

A professzor szerint éppen az a tragikus, hogy ezek a diákok már a saját gondolataik alapján közelebb álltak volna egy jó esszéhez, mint a mesterséges intelligencia.

A tanár végül nem büntette meg az érintett diákokat, hanem egy reflexiót kért tőlük Patrick Lin egyetemi professzor mesterséges intelligenciáról szóló esszéjéről. A feladatba ismét rejtett egy trójai falót. A 47 érintett hallgató közül, 36 tisztességesen teljesítette a feladatot, 1 hallgató ismét MI-t használt, 12-en lemorzsolódtak a kurzusról.

Kínai, japán, koreai, finn, svéd vagy katalán - ilyen ritka idegen nyelvek közül is válogathattok az ország legjobb középiskoláiban Közoktatás Székács Linda

Kínai, japán, koreai, finn, svéd vagy katalán - ilyen ritka idegen nyelvek közül is válogathattok az ország legjobb középiskoláiban

Az angol mellé a legtöbben a németet választják második idegen nyelvként, hiszen a magyarországi középiskolák többségében csak ezt, vagy esetleg franciát, spanyolt vagy olaszt lehet. Vannak azonban olyan intézmények is, ahol ritkább idegen nyelveket is tanítanak, például oroszt, kínait, japánt vagy koreait. Megnéztük, milyen ritka idegen nyelvek közül válogathattok az ország legjobb középiskoláiban.