Társasjátékkal küzdenének a diákok lemorzsolódása ellen az ELTE oktatói Felsőoktatás
Gál Luca

Társasjátékkal küzdenének a diákok lemorzsolódása ellen az ELTE oktatói

Egy új társasjáték született az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán, amely a hátrányos helyzetű, lemorzsolódással veszélyeztetett fiatalokat segíti abban, hogy bátran tervezzék a jövőjüket.

Az ötlet még az ELTE BGGYK Tudományos Diákköri közösségében indult, és hosszú évek munkájával formálódott kész játékká: a csapat kidolgozta a szakmai hátteret, megtervezte a játékot, elkészítette a grafikát, tesztelte a működését, majd egy részletes módszertani útmutatót is írt hozzá.

2024-ben közel 120 iskolában indult komplex kivizsgálás a magas lemorzsolódási szint miatt

Az „Előrelépés: életút-támogató pályaorientációs társasjáték és módszertan” célja, hogy a 12–16 évesek játékos formában próbálhassák ki, milyen döntések és életutak várhatnak rájuk, és milyen következményekkel járhatnak választásaik. Így biztonságos környezetben kísérletezhetnek, és újra meg újra megtervezhetik a saját jövőjüket.

A játék nemcsak a diákokat szólítja meg, hanem a pedagógusokat és mentorokat is segíti: módszertani útmutatóval és kiegészítő játékokkal támogatja az iskolai pályaorientációs órákat, a pedagógiai szakszolgálatok munkáját, de a gyermekvédelemben és civil programokban is használható.

A projekt Gloviczki Sarolta és dr. Vass Dorottea vezetésével valósult meg, és számos szakmai közösség segítette az útját – többek között a kar oktatói, az Általános Gyógypedagógiai Intézet munkatársai, a Tudományos Diákkör hallgatói, az ELTE Innovációs Központja és a Fehér Kereszt Gyermekvédő Alapítvány.


Kompetenciamérés 2025: javuló eredmények, vidéki fölény, óriási különbség a fiúk és lányok között szövegértésben Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: javuló eredmények, vidéki fölény, óriási különbség a fiúk és lányok között szövegértésben

Megérkeztek a 2025-ös országos kompetenciamérés szövegértési eredményei, és a számok több szempontból is beszédesek. A magyar diákok teljesítménye összességében javult a tavalyihoz képest. Ugyanakkor a nemek közötti különbségek továbbra is fennállnak: a lányok minden évfolyamon jobban teljesítettek szövegértésből, mint a fiúk. Ráadásul Budapestet több évfolyamon is lekörözte számos vármegye.