Sok egyetemista hiányos tájékoztatással és előre nem jelzett változásokkal szembesül a tanulmányai alatt Felsőoktatás
Gál Luca

Sok egyetemista hiányos tájékoztatással és előre nem jelzett változásokkal szembesül a tanulmányai alatt

A HÖOK legújabb felmérésre rámutat, hogy a hallgatók szerint még év közben is gyakoriak az intézményi tájékoztatás hiányosságai és a váratlan módosítások az egyetemeken.

A Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK) friss kutatása több hiányosságot tárt fel a vizsgarenddel és a tájékoztatással kapcsolatban a magyar felsőoktatásban. A vizsgaidőszak ugyan júliusra a legtöbb helyen lezárult, a diákok tapasztalatai szerint azonban a számonkérések szervezése korántsem zökkenőmentes.

A hallgatók 91 százaléka szerint túl kevés ösztöndíjat kapnak az egyetemen

Évközi változások és információhiány

A HÖOK felmérésében a hallgatók közel 60%-a számolt be arról, hogy a vizsgák menete tanév közben módosult – sokszor előzetes jelzés nélkül. Ez a bizonytalanság nemcsak a felkészülést nehezíti meg, de gyengíti a vizsgák átláthatóságát és hitelességét is. A megkérdezettek többsége úgy érezte, nem kap elegendő információt arról, mit várnak el tőlük egy-egy vizsgán.

Gyenge szaknyelvi támogatás

A kutatás egy másik eredménye, hogy a szaknyelvi felkészítést a hallgatók 80%-a 3-as alá értékelte. Ez különösen aggasztó annak fényében, hogy az angol és más idegen nyelv elengedhetetlen a nemzetközi szakirodalom használatához és a munkaerőpiacon történő helytálláshoz.

A HÖOK 2025 nyarán indította el több szakaszból álló kutatását, amely a hallgatók valós tapasztalatait kívánja feltérképezni – az ösztöndíjrendszertől kezdve a lakhatási körülményeken át a mentális jóllétig.

Előző felmérésükben arra világítottak rá, hogy a magyar egyetemisták jelentős többsége komoly stresszterheléssel küzd tanulmányai során:

 

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből

A 2025-ös országos kompetenciamérésen összességében javultak a diákok történelemből elért eredményei, ám az ötödikeseknél komoly visszaesés látszik: 2024-hez képest átlagosan 47 képességponttal gyengébb eredményt értek el. Minden más évfolyamon viszont legalább 32 ponttal jobb teljesítményt mértek, mint egy évvel korábban. Egy nagydobosi iskola, túlszárnyalva az országos átlagot, messze a legjobbak között teljesített a 6. évfolyamos felmérésen.