Kiberbiztonsági gyakorlólabor jön létre a Nyíregyházi Egyetemen Felsőoktatás
Gál Luca

Kiberbiztonsági gyakorlólabor jön létre a Nyíregyházi Egyetemen

A hallgatók megtanulhatják, hogyan kell reagálni különböző kibertámadásokra.

2025 őszétől új lehetőséget kínál a Nyíregyházi Egyetem azoknak, akiket érdekel az informatika és a kiberbiztonság. Az intézmény Matematika és Informatika Intézete egy úgynevezett Cyber Range Labort alakít ki, ahol a hallgatók valósághű környezetben próbálhatják ki, hogyan kell reagálni különböző kibertámadásokra - jelentette be az egyetem.

Elkapták a fiatalt, aki három éve meghekkelte az Oktatási Hivatal rendszerét

A labor egy olyan virtuális tér, amelyben például adathalász és zsarolóvírus támadásokat szimulálnak. A résztvevők ezeken a forgatókönyveken keresztül tanulhatják meg, hogyan kell kivizsgálni egy incidenst, hogyan működnek a védekezési mechanizmusok, és milyen eszközökkel lehet megelőzni a problémákat. A rendszer valós időben figyeli a hallgatók lépéseit, és értékeli a teljesítményüket.

A laborhoz kapcsolódó tananyagok között olyan témák szerepelnek, mint:

  • támadások felismerése
  • zsarolóvírus támadások forenzikai vizsgálata
  • offenzív biztonsági eszközök használata

A háttértechnológiát két nagy teljesítményű szerver biztosítja, a labor kialakításában pedig egy, kiberbiztonságra specializálódott cég is részt vesz. A rendszer része többek között vírusvédelem, tűzfal, naplózó eszközök, illetve egy online tanulási platform is.

Ez a képzés korántsem haszontalan – elég csak a közelmúltban a magyar oktatási szektort ért támadásokra gondolni:

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből

A 2025-ös országos kompetenciamérésen összességében javultak a diákok történelemből elért eredményei, ám az ötödikeseknél komoly visszaesés látszik: 2024-hez képest átlagosan 47 képességponttal gyengébb eredményt értek el. Minden más évfolyamon viszont legalább 32 ponttal jobb teljesítményt mértek, mint egy évvel korábban. Egy nagydobosi iskola, túlszárnyalva az országos átlagot, messze a legjobbak között teljesített a 6. évfolyamos felmérésen.