A MAB jóváhagyása nélkül már nem indulhat új szak, de még így is vannak kérdéses diplomák az egyetemek kínálatában Felsőoktatás
Gál Luca

A MAB jóváhagyása nélkül már nem indulhat új szak, de még így is vannak kérdéses diplomák az egyetemek kínálatában

Indulhat-e egyetemi képzés a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság támogatása nélkül? Mi a helyzet azokkal, amik korábban csak miniszteri engedéllyel jöttek létre? Egyáltalán, hogy jön létre új szak és mit reagált a Milton Friedman Egyetem a repülőmérnöki képzésük körüli felháborodásra?

Egy új szak létrehozása a magyar felsőoktatásban összetett, és többlépcsős folyamat. Ember legyen a talpán, aki kívülállóként könnyen értelmezni tudná. De miért is akarjuk megérteni, hogyan működik a szakindítás?

A 444.hu márciusban írt arról, hogy a Milton Friedman Egyetem jelenlegi repülőmérnöki hallgatói megtudták, képzésük elindítását a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság (MAB) korábban nem támogatta, amiről állításuk szerint nem kaptak tájékoztatást a felvételi során. Ennek köszönhetően a hallgatók elkezdtek kételkedni abban, hogy a diplomájuknak lesz-e értéke a munkaerőpiacon. A történet már csak azért is érdekes, mert ez a szak jelenleg a legdrágább a hazai felsőoktatásban, aminek tandíja 4 300 000 forint félévente.

Ennek kapcsán megnéztük, hogy a 2023-as és 2024-es határozatok alapján voltak-e más szakok is, amiknek indulását nem támogatta a bizottság, viszont az idei felsőoktatási felvételiben mégis meghirdették azokat.

Itt a feketelista, ezek a diplomák lehet, hogy semmit sem érnek

Mennyire fontos a MAB támogatása?

A MAB a felsőoktatásban folyó képzés, tudományos kutatás, művészeti alkotótevékenység minőségének és a felsőoktatási intézmény belső minőségbiztosítási rendszere működésének külső értékelésére létrehozott, független országos szakértői testület. Feladata a jogszabályok által szabályozott módon történő szakértői közreműködés a felsőoktatási intézményekkel kapcsolatos eljárásokban.

A bizottság lapunk megkeresésére azt nyilatkozta; amikor a MAB szakértői véleményt ad egy új szak indításáról, az nem azonos a képzés hivatalos akkreditációjával vagy minőséghitelesítésével. Ilyenkor a MAB előzetesen, saját szakmai szempontjai szerint értékeli a képzést, figyelembe véve a vonatkozó jogszabályokat.

Az általuk kiadott szakvéleményben szereplő megjegyzések – amelyek például egy képzés hiányosságaira hívják fel a figyelmet – nem kötelezőek az intézmények számára. Vagyis nem muszáj ezek alapján módosítani a képzés tartalmát. Ennek ellenére a felsőoktatási intézményeknek jogszabályi kötelezettségük van arra, hogy ötévente átnézzék és szükség esetén frissítsék a már működő szakjaik tantervét, ahogyan azt a vonatkozó törvény is előírja.

Akkor most kell a MAB támogatása?

Annak érdekében, hogy pontos képet kapjunk az egész rendszerről, megkérdeztünk egy oktatáskutatót, akinek a segítségével igyekszünk röviden felvázolni, hogyan is működik a szakindítás a felsőoktatásban.

A folyamat két fő szakaszra bontható: a szak létesítésére és elindítására. Bár ezek egymásra épülnek, külön eljárások és szereplők vesznek részt bennük. Az egyszerűség kedvéért pedig a következőkben csak az alapszakra vonatkozó szabályokat fogjuk ismertetni.

1. A szak létesítése – az alapok megteremtése

Mielőtt bármely intézmény meghirdethetne egy új képzést, előbb léteznie kell magának a szaknak. Ehhez egy országos szintű keretrendszert kell kidolgozni, amely többek között meghatározza, hogy alap- vagy mesterképzésről van szó, hány féléves a program, milyen kimeneti követelmények vonatkoznak rá, és milyen tudományterülethez tartozik.

Ez a lépés azért is kulcsfontosságú, mert ha egy új szak létrejön, annak keretei az egész magyar felsőoktatásra érvényesek lesznek. A szaklétesítési dokumentáció elkészítése során az érintett intézményeknek be kell mutatniuk a szak szükségességét – például a munkaerőpiaci igényeket –, és azt is, hogy a képzés nincs-e átfedésben más, már meglévő szakokkal.

Ennek dokumentációját az Oktatási Hivatal véleményezteti a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottsággal (MAB). A MAB szakértői megvizsgálják, indokolt-e az új szak bevezetése és a véleményük alapján az Oktatási Hivatal dönt a szak nyilvántartásba vételéről. Ezt követően a szak vagy minisztériumi közleményben, vagy jogszabályban (pl. a tanárképzés esetében) hivatalosan kihirdetésre kerül.

2. A szak indítása – intézményi specifikáció

Ha egy szak már szerepel a hivatalos jegyzékben, egy felsőoktatási intézmény kérvényezheti annak indítását. Ekkor az adott intézmény a már meglévő keretek között kidolgozza a szak saját, intézményi változatát. Ez tartalmazza például:

  • az oktatói csapat összetételét,
  • tárgyi és infrastrukturális feltételeket (pl. könyvtári háttér, műhelyek, laborok),
  • a tantervet és tantárgy-leírásokat,
  • a gyakorlóhelyek meglétét (ha szükséges).

A szakindítási dokumentációt ismételten az Oktatási Hivatalhoz kell benyújtani, majd a MAB két független szakértő véleményét is kikéri. A vélemények alapján a MAB javaslatot tesz, amely lehet támogató vagy elutasító. Amennyiben támogató, az Oktatási Hivatal regisztrálja az indítást, és az intézmény ezután meghirdetheti a képzést.

 

MAB jóváhagyás nélkül ma már nem indulhat szak

Az oktatáskutató elmondása szerint ma már nincs mód arra, hogy egy egyetem a MAB jóváhagyása nélkül új szakot indítson. Korábban ugyan létezett olyan gyakorlat, hogy miniszteri engedéllyel, a MAB hozzájárulása nélkül is elindulhatott egy képzés – ahogy például a Milton esetében is történt –, ez a lehetőség azonban időközben megszűnt.

Bár ez nem túl nagy vigasz azok számára, akik elbizonytalanodtak a jelenlegi képzésük kapcsán, azt azonban fontos megjegyezni, hogy azok a képzések, amelyek korábban kivételes engedéllyel indultak, jelenleg is nyilvántartásban vannak, és az ötévente esedékes intézményi akkreditáció során vizsgálat alá eshetnek. Ez azonban nem olyan mélységű értékelés, mint a normál akkreditációs eljárás.

A Milton Friedman Egyetem válasza

Miután szerkesztőségünkhöz olyan olvasói levél is érkezett, amiben beszámoltak nekünk a Milton Egyetem hallgatóinak kétségeiről, kérdéseinkkel megkerestük az egyetemet is.

Az alábbi dolgokról szerettünk volna információt kapni:

  • Tervez-e az egyetem változtatást a repülőmérnöki alapszak képzésén, illetve újraindítják-e a MAB akkreditációs eljárást?
  • Hogyan és hol tájékoztatta az egyetem a felvételizőket arról, hogy a szak nem kapott MAB támogatást?
  • Milyen garanciát ad az egyetem arra, hogy a végzett hallgatók hasonló eséllyel találnak munkát, mint más, akkreditált képzésen végzettek?
  • MAB támogatás nélkül mennyire valószínű, hogy a diploma külföldön elfogadható lesz pilótaként való elhelyezkedéshez?
  • El tudnak-e helyezkedni a Milton hallgatói külföldi légitársaságoknál ezzel a végzettséggel?

Bár a kérdésekre irányuló konkrét választ nem kaptunk, az egyetem tájékoztatott minket arról, hogy a magyar felsőoktatási törvény értelmében a felsőoktatási intézmények új szakot az Oktatási Hivatal (OH) nyilvántartásába való felvétel után indíthatnak. A nyilvántartásba vétel a törvény szerint három módon történhet:

  1. a Magyar Akkreditációs Bizottság (MAB) akkreditációjával,
  2. miniszteri engedéllyel,
  3. egy elfogadott nemzetköz akkreditációs intézmény ajánlásával.

Az igaz, hogy a nyilvántartásba vételre több lehetőség is van, viszont a képzés esetében a probléma nem ennél a lépésnél, hanem a szak indításának folyamatánál merült fel. Ami a jelenlegi szabályok szerint – ahogy az előbb leírtuk - már csak akkor lehet sikeres, ha a MAB támogató javaslatot tesz.

Az egyetem azt is közölte, hogy „a Milton Friedman Egyetem a repülőmérnöki szak elindításakor a MAB ajánlásainak figyelembevételével, az azokhoz kapcsolódó módosítások, fejlesztések elvégzése után kérelmezte a miniszteri engedélyt a nyilvántartásba vételhez. Ennek következtében szerepel képzésünk az OH nyilvántartásában, a hazai szabályozás elvei szerint pedig ez számít irányadónak.”

Továbbá arról is tájékoztattak mindet, hogy a pilótaengedély megszerzésének semmi köze a MAB-hoz. Ezt azok kapják meg, akik egy engedéllyel rendelkező pilótaiskolában végzett képzés után sikeresen leteszik az EASA ATPL(A) hatósági vizsgákat. A Milton hallgatói is ilyen képesítést szerezhetnek, amivel világszerte elhelyezkedhetnek pilótaként, akár elsőtisztként is. Ha emellett teljesítik az egyetemi követelményeket is, repülőmérnöki diplomát kapnak, ami magasabb beosztásokat is lehetővé tesz számukra.

 

„Itt nincs gazdagság, de mi boldogok vagyunk” Közoktatás Székács Linda

„Itt nincs gazdagság, de mi boldogok vagyunk”

Dél-Amerikába Magyarországról körülbelül 12-15 óra utazással lehet eljutni. Van, aki egy ilyen útra sosem vállalkozik, míg mások már tizenévesen nekivágnak a világnak. Ágó jelenleg Paraguayban, Anna tíz évvel ezelőtt Brazíliában töltött egy teljes tanévet cserediákként. Az élményeikről az Eduline-nak meséltek.