Diákok száza jelentkezett idén a legdrágább egyetemi képzésre; közel harmaduk diplomája lehet, hogy semmit sem fog érni Felsőoktatás
Székács Linda

Diákok száza jelentkezett idén a legdrágább egyetemi képzésre; közel harmaduk diplomája lehet, hogy semmit sem fog érni

Félévente több mint négymillió forintba kerül és csak önköltséges formában elérhető, ezért közel sem mindegy, milyen lehetőségei lesznek az egyetem után azoknak, akik repülőmérnöki képzésre járnak, vagy arra készülnek. Az alapszak Magyarországon három intézményben elérhető, az egyikről a napokban derült ki, hogy több probléma is lehet vele.

116-an jelöltek meg első helyen repülőmérnök alapképzést a 2025-ös felsőoktatási felvételiben, míg az összes jelentkező (tehát azok is, akik a felvételi listájuk második, harmadik vagy sokadik helyén jelölték meg ezt a képzést) száma 287 az Oktatási Hivatal napokban nyilvánosságra hozott felvételi statisztikái szerint.

Az elsőhelyes jelentkezők közül

  • 28-an a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem angol nyelvű,
  • 32-en a Milton Friedman Egyetem magyar nyelvű,
  • 44-en a Nyíregyházi Egyetem angol nyelvű,
  • 12-en a Nyíregyházi Egyetem magyar nyelvű

képzésére adták le a jelentkezésüket.

A pilótaképzésként ismert szak mindhárom intézményben csak önköltséges formában érhető el. A BME-n a 7 féléves képzés díja összesen 29 millió, a Milton Friedman Egyetemen 30 millió 100 ezer forint, a Nyíregyházi Egyetemen pedig a szintén 4 féléves alapképzés magyarul félévente 4,4 millió forint, tehát összesen 30 millió 800 ezer forint, angolul pedig félévente 4,8 millió forint, összesen 33 millió 600 ezer.

Ezt a diákok többsége értelemszerűen diákhitelből tudja finanszírozni, ezért nagyon nem mindegy a képzés minősége.

Problémás lehet a Milton képzése

Ahogy arról a napokban mi is beszámoltunk, a Magyar Akkreditációs Bizottság nem támogatta a Milton Friedman Egyetem repülőmérnöki alapszakának elindítását. A MAB határozata szerint azért, mert

  • a hallgatók úgy vezetnek repülőgépet, hogy a repüléshez kapcsolódó legfontosabb elméleti alapozást nem sajátították el;
  • a képzésbe bevonni tervezett oktatók oktatói és kutatói tapasztalata, tudományos minősítettsége, szakmai kompetenciája nem megfelelő;
  • az oktatói kör szaktárgyi jártassága, gyakorlata, tudományos aktivitása és eredményessége, az oktatók alkalmazási feltételei nem adnak megfelelő hátteret a szak oktatásához.

A diákok a határozatot akkor találták meg, mikor azt próbálták megtudni, hogyan mehetnének át másik intézmény hasonló szakára, ugyanis elégedetlenek a jelenlegi óráikkal.

Változtathatok a jelentkezésemen?

Amennyiben ti idén jelentkeztek repülőmérnök alapszakra és változtatni szeretnétek a sorrendeteken, a március 20-tól július 9-ig tartó ügyintézési időszak alatt ezt megtehetitek.

Ezekben a hetekben lehetőségetek lesz adatmódosításra, dokumentumfeltöltésre és ha szükséges, hiánypótlásra is. Illetve a jelentkezési sorrendetek egyszeri módosítására.

Fontos ugyanakkor tudni, hogy új szakot ilyenkor már nem vehettek fel a listátokba. Csak törölni tudtok, vagy a korábban megjelölt képzések sorrendjét egyszeri alkalommal módosítani.

A módosítást követően a jelentkezést újra hitelesítenetek kell.

Reagált a Milton Egyetem

"A repülőmérnöki alapszakos hallgatók a képzés végén egyidejűleg két képesítést szerezhetnek. A hatósági pilótaengedélyt – amelynek birtokában repülőgépvezetőként már bárhol a világon elhelyezkedhetnek – azok kapják meg, akik a nemzetközi sztenderdek szerinti EASA ATPL(A) hatósági vizsgákat sikerrel teljesítik a független vizsgaszervezetnél. A pilótaengedélyt megszerzett hallgatók, amennyiben a tanulmányi követelményeket és az egyetemi záróvizsgát teljesítik, államilag elismert repülőmérnöki oklevelet is szerezhetnek, azonban ennek sem feltétele a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság engedélye.

Mindemellett fontos rögzíteni, hogy a MAB több mint három éve(!) megfogalmazott kifogásaira válaszolva érdemben változtattunk a képzés tartalmán, partnerként egy másik, műszaki tárgyakban kiemelkedően erős intézmény is csatlakozott a programhoz, új oktatókat szerződtettünk és más fejlesztéseket hajtottunk végre, ezért kaphattuk meg a miniszteri engedélyt a szak elindításához.

A fentiek alapján egyértelmű, hogy hallgatóinkat hátrány nem érheti, ezért határozottan visszautasítjuk a cikk ilyen értelmű sugallatát" - közölte az intézmény.