Tiltakoznak a kutatók: benyújtották a kutatóhálózat átalakításáról szóló javaslatot Felsőoktatás
Gál Luca

Tiltakoznak a kutatók: benyújtották a kutatóhálózat átalakításáról szóló javaslatot

Az akadémiai dolgozók szerint ezzel a kormány újra hadat üzent az Európai Uniónak.

Kedd este benyújtották az Országgyűlésnek HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat átalakításáról szóló javaslatot. Az Akadémiai Dolgozók Fóruma (ADF) Facebook-posztban osztotta meg véleményét az üggyel kapcsolatban:

„szégyenletesnek tartja, hogy Hankó Balázs és Semjén Zsolt anélkül nyújtotta be a kutatóhálózat teljes átalakítását célzó törvényjavaslatot, hogy a szövegről a kutatókkal egyeztetett volna.”

A törvényjavaslatról múlt hét csütörtökön tárgyaltak az érintett kutatóközpontok főigazgatóival. Az ADF már korábban leszögezte, hogy a főigazgatók testülete a jelenlegi törvények alapján az új szabályozásról nincs joga dönteni, valamint a benyújtott törvénytervezet sem ad döntési jogköröket a kutatóközpontok és intézetek vezetőinek.

„Régóta hangoztatott határozott álláspontunk az, hogy egyedül a kormány tehet a magyar felsőoktatást és kutatást sújtó katasztrófáról, és ahelyett, hogy a károk enyhítése érdekében mindent megtenne, inkább tovább ront a helyzeten azzal, hogy a kutatóhálózatot is a KEKVA törvény mintájára akarja szabályozni.”

- olvasható az ADF bejegyzésében, akik követelik, hogy egészen addig ne fogadjanak el új törvényt a kutatóhálózatról, amíg az Európai Unió újra nem indítja az Erasmus és Horizon támogatások folyósítását.

Valamint azt is el akarják érni, hogy „a kutatóhálózat dolgozói részt vehessenek minden lényegi átalakításról hozott döntésben, és valódi képviselettel rendelkezzenek az irányító és felügyelő szervekben.”

 

Az Egyesült Királyságban vagy az USA-ban jobb egyetemre járni? Felsőoktatás Vendégszerző

Az Egyesült Királyságban vagy az USA-ban jobb egyetemre járni?

Sokan álmodoznak arról, hogy külföldön tanuljanak, de amikor választani kell a brit és az amerikai egyetemek között, könnyű elveszni. Mindkét rendszer világszínvonalú, mégis másképp működik: eltér a tanórák felépítése, a felvételi folyamata, a közösségi élet és a mindennapok ritmusa. Ritli Zsanett írása, aki a University of St. Andrews alumnájaként és jelenlegi Fulbright-ösztöndíjas NYU hallgatóként mindkét felsőoktatási rendszerben első kézből szerzett tapasztalatot.