Patika gyógyszerész nélkül? Tiltakoznak a magyar egyetemek Felsőoktatás
Gál Luca

Patika gyógyszerész nélkül? Tiltakoznak a magyar egyetemek

Szerintük az új módosítás beláthatatlan egészségügyi kockázatokat vonhat maga után.

Mind a négy magyarországi gyógyszerészképző egyetem dékánja aláírta azt a szakmai állásfoglalást, melyben egyöntetűen kiállnak a gyógyszerész gyógyszertári személyes jelenlétének szükségessége mellett – olvasható a tájékoztatás a Pécsi Tudományegyetem Gyógyszerésztudományi Kar oldalán.

Az állásfoglalásra a február elején megjelent belügyminisztériumi rendelet miatt került sor, amely szerint 2024 májusától – néhány kivétellel – nem kell személyesen jelen lennie gyógyszerészeknek a fiókgyógyszertárakban a nyitvatartási időben.

„Az egészségügy és gyógyszerügy két legmeghatározóbb szervezete által jegyzett nemzetközi irányelv hat alapelve közül az első, hogy a gyógyszerész előzetes időpont-egyeztetés nélkül azonnal elérhető legyen a betegek számára.”

- hangúlyozták az Egészségügyi Világszervezet (WHO) és a Nemzetközi Gyógyszerészeti Szövetség (FIP) által közösen kidolgozott helyes gyógyszertári gyakorlat alapelveire hivatkozva.

A négy dékán által jegyzett szakmai állásfoglalás szerint semmilyen gyógyszertár nem működhet gyógyszerész jelenléte nélkül, mert az ő személyes közreműködésük alapvető gyógyszer- illetve betegbiztonsági érdek. Azt is hozzátették:

„a gyógyszerész személyes jelenléte nélkül történő gyógyszerkiadásnak beláthatatlan az egészségügyi kockázata.”

Az állásfoglalással egy új szakmai koncepció kidolgozását sürgetik, amely továbbra is garantálná a gyógyszerészi jelenlétet minden gyógyszertárban.

 

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből

A 2025-ös országos kompetenciamérésen összességében javultak a diákok történelemből elért eredményei, ám az ötödikeseknél komoly visszaesés látszik: 2024-hez képest átlagosan 47 képességponttal gyengébb eredményt értek el. Minden más évfolyamon viszont legalább 32 ponttal jobb teljesítményt mértek, mint egy évvel korábban. Egy nagydobosi iskola, túlszárnyalva az országos átlagot, messze a legjobbak között teljesített a 6. évfolyamos felmérésen.