Döntött az SZFE felfüggesztett félévének ügyében az Alkotmánybíróság Felsőoktatás
Eduline

Döntött az SZFE felfüggesztett félévének ügyében az Alkotmánybíróság

Nem sértette a felsőoktatásiautonómiáját, hogy 2020 novemberében felfüggesztették az oktatást a Színház- és Filmművészeti Egyetemen – így döntött az Alkotmánybíróság (Ab).

A hvg.hu azt írta, az Alkotmánybíróság határozatában a kormány 2020. november végén hatályba lépett rendeletére hivatkozott. Annak értelmében az egyetem fenntartója megállapíthatja, hogy a tanulmányi kötelezettségek jogszerű teljesítésének feltételei nem állnak fenn vagy nem garantálhatóak, így a felsőoktatásban résztvevők számára a rendkívüli helyzettel érintett félév nem számít bele a finanszírozott félévek számába.

Ahogy arról tavaly beszámoltunk, a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) alapítványi kuratóriuma október végén függesztette fel az oktatást az intézményben, mert az egyetem új vezetése a hallgatói blokád miatt nem tudta elfoglalni hivatalát, egyetlen érdemi döntéshozó sincs az épületben, nem látnak rá az oktatás tényleges folyamatára. Hozzátették azt is, hogy az elfoglalt épületekben "aggasztóak a higiénés viszonyok", rendszeres az alkoholfogyasztás és a dohányzás, "ilyen körülmények között az oktatás feltételei az SZFE létesítményeiben felelősséggel nem biztosíthatók".

Az Ab határozatában megállapította, hogy támadott szabályozás érvényesülése nem sérti a felsőoktatási autonómiát, ha a fenntartó a döntése meghozatala során a felsőoktatási intézménnyel együttműködve, a "felsőoktatási intézményi autonómia letéteményesének" egyetértésével hozta meg a támadott rendelet szerinti intézkedését. "A szenátus egyetértésének megléte vagy hiánya azonban olyan tényállásmegállapítási, bizonyítási és bizonyítékértékelési kérdésnek minősül, mely a rendes bíróság hatásköre és feladata" - írják.

Azt is hozzátették, hogy a rendelet szabályozása a felsőoktatáshoz való jogot szükséges és arányos mértékben korlátozza, mert az kizárólag a veszélyhelyzet időtartamára vonatkozik, és egy speciális jog gyakorlását teszi lehetővé a fenntartónak, az egyetem szenátusának egyetértésével. Az elháríthatatlan rendkívüli körülmény megléte is a rendes bíróság által felülvizsgálható ténykérdés, így a bíróság olyan megállapításra is juthat, hogy a fellépő rendkívüli helyzet egyes jellemzői nem eredményezték azt, hogy a helyzet ne lett volna elhárítható.

A határozathoz különvéleményt fogalmazott meg Hörcherné Marosi Ildikó és Schanda Balázs alkotmánybíró. Utóbbiban az áll, hogy "a támadott rendelkezés nem a fenntartó és szenátus együttműködéséről rendelkezik, épp ellenkezőleg, a fenntartó kizárólagos döntési kompetenciájába utalja annak megítélését, hogy a félév elfogadható-e. Ebből egyenesen következik, hogy a rendelkezés nem felel meg annak a követelménynek, amit nem csupán az Alkotmánybíróság előző döntésben emelt ki a rendelkező részében, hanem amely gyakorlatot maga a többségi indokolás is közvetlenül az Alaptörvény X. és XI. cikkére vezet vissza. Ezért a rendelkezés megsemmisítésének lett volna helye."

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből

A 2025-ös országos kompetenciamérésen összességében javultak a diákok történelemből elért eredményei, ám az ötödikeseknél komoly visszaesés látszik: 2024-hez képest átlagosan 47 képességponttal gyengébb eredményt értek el. Minden más évfolyamon viszont legalább 32 ponttal jobb teljesítményt mértek, mint egy évvel korábban. Egy nagydobosi iskola, túlszárnyalva az országos átlagot, messze a legjobbak között teljesített a 6. évfolyamos felmérésen.