Átalakított tanárképzések: a kormány központilag határozná meg, hogyan tanítsák a pedagógusokat Felsőoktatás
Csik Veronika

Átalakított tanárképzések: a kormány központilag határozná meg, hogyan tanítsák a pedagógusokat

Az oktatásért felelős miniszter a jövőben rendeletben határozná meg a tanárképzések kimeneti követelményét és azt, hogyan oktassák a pedagógusokat az egyetemeken.

A múlt héten megjelent rendeletmódosítás értelmében nem csak a tanárképzések hosszát, hanem tartalmát is központilag szabályozzák majd - szúrta ki a Népszava. Az oldal szerint felsőoktatási intézmények vezetői által létrehozott szakmai bizottságoknak már nem nagyon lesz beleszólásuk abba, hogyan készítsék fel az egyetemeken a pedagógushallgatókat, a tanárszakok képzési és kimeneti követelményeit mostantól csak minisztériumi szinten határozhatják meg.

Az eddigi szabályozás szerint a szakmai bizottságok tantervi ajánlásokkal segíthették a tanárszakok intézményi tanterveinek kidolgozását, ám az erről szóló passzust egyszerűen törölték a törvényből. A módosítás szerint a követelményrendszert az oktatásért felelős miniszter - ebben az esetben az Innovációs Technológiai Minisztérium, azaz Palkovics László - kormányrendeletben határozhatja meg.

A tanárképzés átszervezése más ponton is érintené a jelenlegi rendszert, ahogy írtunk róla, az Oktatási Hivatal például egy újfajta képzéssel erősítené a pályakezdő pedagógusok "magyarságtudatát", sőt egy nyilatkozat alapján pedagógiai technikumi képzések elindítását is előkészítik.

Az új rendelet értelmében egyébként hat helyett öt évig tart a jövőben a felsőfokú tanárképzés, a hallgatónak pedig minden félévben lesz szakmai gyakorlatuk. Újdonságként jelenik meg az integrált természettudományos tanárképzés, a természettudomány-környezettan tanárszak beindítása is.

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt" Közoktatás Kurucz Tünde

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt"

Az SNI-s, BTMN-es diákok száma nő, sok gyerek nem iskolaéretten kezdi az elsőt, a gyermekotthonból érkezőket pedig szinte lehetetlen feladat a többiekkel együtt tanítani - mondja Judit (Nevét a kérésére megváltoztattuk – A Szerk.), aki 1994 óta dolgozik egy vidéki általános iskolában tanítóként, most már nyugdíjasként. Szerinte bár a mai gyerekek okosabbak, tájékozottabbak, de az önállósodásukat a felgyorsult élet és az okoseszközök háttérbe szorítják.