Szigorú szabályok várnak az egyetemekre Romániában Felsőoktatás
Eduline

Szigorú szabályok várnak az egyetemekre Romániában

Tovább élesedik a verseny a romániai egyetemek között: az oktatási tárca elképzelése szerint csak tizenkét egyetem indíthat doktori képzéseket.

Szeptemberben összesen 3500 doktori helyet lehet megpályázni, az állami támogatást azok az intézmények kapják majd meg a képzéshez, ahol az oktatók kiemelkedő szakmai munkát végeznek. A „kiválasztott” intézményeken kívül olyan egyetemek is működnek majd Romániában, ahol csak alapképzéseket szerveznek, valamint olyan központok, ahol mesteri fokozatot is lehet majd szerezni - írja az Új Magyar Szó.

Daniel Funeriu tanügyminiszter szerint az átállás külföldi oktatók és szakértők bevonásával folyik majd. „A szigorú szakmai rangsorolásra azért van szükség, mert az egyetemek finanszírozása is ennek megfelelően történik majd. Figyelembe veszik továbbá az intézmények társadalmi-gazdasági szerepvállalását, a diákoknak nyújtott szolgáltatások jellegét és minőségét” - mondta. A legjobb magyarországi egyetemek és főiskolák 2011-es rangsorát itt nézheted meg.

A Babes-Bolyai Tudományegyetem főépülete. Éles lesz a verseny az egyetemek között

Mircea Miclea egyetemi professzor, az államelnöki hivatal felsőoktatással foglalkozó bizottságának elnöke szerint a jövőben csak olyan egyetemi szolgáltatásokat támogat a román állam, amelyeket az intézmény magas színvonalon teljesíteni is tud.

„Az ország egyik orvosi egyetemén az eredményesen záróvizsgázó rezidensek aránya 3 százalék, a másikon pedig 70 százalék, de mivel mindkettő orvosi képzéssel foglalkozik, az egy diákra jutó alapfinanszírozás megegyezik. Ez nem helyes, mert a minőséget nem jutalmazzuk, a közpénzeket pedig elherdáljuk” – mondta Miclea.

eduline

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt" Közoktatás Kurucz Tünde

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt"

Az SNI-s, BTMN-es diákok száma nő, sok gyerek nem iskolaéretten kezdi az elsőt, a gyermekotthonból érkezőket pedig szinte lehetetlen feladat a többiekkel együtt tanítani - mondja Judit (Nevét a kérésére megváltoztattuk – A Szerk.), aki 1994 óta dolgozik egy vidéki általános iskolában tanítóként, most már nyugdíjasként. Szerinte bár a mai gyerekek okosabbak, tájékozottabbak, de az önállósodásukat a felgyorsult élet és az okoseszközök háttérbe szorítják.