Nagy átalakulás előtt állnak az egyetemek: önálló tanárképző központok lesznek? Felsőoktatás
Eduline

Nagy átalakulás előtt állnak az egyetemek: önálló tanárképző központok lesznek?

A Magyar Hírlap szerint tanárképző központokat állítanának fel az egyetemeken és a főiskolákon a pedagógusképzés egységességének és komolyabb szerepének biztosítására.

A napilap szerdai száma arról ír, hogy a Hoffmann Rózsa vezette oktatási államtitkárság szerint feltétlenül szükség van ilyen – közvetlenül az intézmények rektorai alá tartozó - szervezeti egységekre, amelyeknek legfőbb feladatai a gyakorlati év megszervezése, a mentortanárokkal való kapcsolattartás, a pedagógusok továbbképzése és a minőségi ellenőrzés lenne.

A kabinet közlése szerint a leendő központoknak csak a szerepköreiket és kereteiket szabná meg a kormányzat, a konkrét megvalósításukat az intézményi autonómia körébe utalnák, figyelembe véve a már meglévő spontán szerveződéseket, például a tanárképzési kollégiumokat és bizottságokat.

A napilap információi szerint fontos változás lesz még, hogy 2013-tól bizonyos szakokon visszaállítják a kétszakos, egyciklusú tanárképzést, hosszabb gyakorlati időt szabnak meg a szaktanároknak, valamint ismét kettéosztják az általános és a középiskolai pedagógusok képzését.

"Az egyciklusú képzés visszaállítása a közismereti tárgyak szakjain történne, például magyar–történelem, matematika–fizika vagy testnevelés–biológia párosítások esetén. Nem változna viszont a jelenlegi rendszer a szakmai tanárképzésben, például mérnök vagy közgazdász szakok esetén, illetve bizonyos művésztanárképzésekben sem" - közölte a tárca illetékese a Magyar Hírlappal. A tanárképzés átalakításáról bővebben itt olvashatsz.

MTI
Szabadszedéses menza: így működik az átállás az iskolákban Közoktatás Gál Luca

Szabadszedéses menza: így működik az átállás az iskolákban

Egyre több iskola vezeti be a szabadszedéses menzát, amelynek köszönhetően a diákok maguk dönthetik el, mit és mennyit szeretnének enni. Ez nemcsak az étkezési élményt javítja, hanem a kidobott étel mennyiségét is jelentősen csökkenti. Sok helyen azt tapasztalják, hogy a rendszer bevezetése után többen fizetnek be az iskolai étkezésre, köztük olyanok is, akik korábban nem éltek ezzel a lehetőséggel.