Facebook-rajongók töltik meg az amerikai egyetemek informatikai képzéseit Felsőoktatás
Eduline

Facebook-rajongók töltik meg az amerikai egyetemek informatikai képzéseit

Amikor Keila Fong megérkezett a Yale-re, meg sem fordult a fejében, hogy számítástechnikával foglalkozzon. Tavaly viszont, amikor bemutatták A közösségi háló című filmet, az egyetemen mindenki erről beszélt, ő pedig elkezdett azon gondolkodni, hogy milyen lenne kitalálni és elindítani egy olyan dolgot, ami a jövő Facebookja lenne. "Nagyszerű lenne a következő Mark Zuckerbergnek lenni, mindenki szereti azt hinni, hogy valami fantasztikus ötlet van a birtokában" - nyilatkozta a The New York Times tudósítójának az elsőéves hallgató, aki azóta eldöntötte, hogy részt vesz a Yale újonnan indított számítástechnikai kurzusán.

Az sem számít, hogy Zuckerberg - más internetes gurukhoz hasonlóan - nem tekinthető kiemelkedő képességűnek a számítástechnika terén, egyetemi tanulmányait is abbahagyta. A számítástechnikai programokban való hallgatói részvétel, a megszerzett fokozatok száma egy évtizeden át - semmibe véve az amerikai technológiai és innovációs versenyképességért aggodalmaskodók, köztük Barack Obama elnök sirámait - folyamatosan csökkent, és csak most kezd újra emelkedni.
   
Az oktatók és a szakemberek szerint a tendencia megváltozása a technológiai világ hollywoodi ábrázolására vezethető vissza, valamint arra, hogy olyan technológiai celebek látják el a diákokat nap mint nap használt eszközökkel, mint Steve Jobs vagy Mark Zuckerberg.

Mark Zuckerberg. Neki sikerült


"Ez most egy olyan pillanat, mint a Szputnyik fellövéséé volt 1957-ben" - mondta Mehran Sahami, a Stanford Egyetem számítástechnika-oktatásért felelős professzora, arra utalva, hogy a szovjet műhold fellövése adta meg a kezdő lökést az Egyesült Államoknak az űrkutatási versenyben való részvételhez. A professzor szerint a mostani diákok valamennyien Facebook- vagy Google-felhasználók, és úgy gondolják, ezeknek a cégeknek a létrehozói alig különböznek tőlük. Annak felismerése pedig, hogy ilyesmire akár maguk is képesek lehetnek, igen erős motiváló erő.
   
Ötven százalékkal több diák
    
A Computer Research Association adatai szerint az Egyesült Államokban a számítástechnikai szakokon szerzett diplomák számának növekedése csak 2010-ben kezdődött el újra - idén vélhetően eléri a 11 000-es számot -, miután a dotcomos buborék kipukkanása után évről évre zuhant a beiratkozottak és a végzettek száma. A legtöbben 2000 körül jelentkeztek, és a legtöbben - mintegy 21 000-en - négy évvel később kaptak diplomát. Azoknak a hallgatóknak a száma, akik ilyen irányú tanulmányokat folytatnak, de még nem választottak fő tantárgyat, az elmúlt évben 50 százalékkal ugrott meg.
   
A technológiai ipar növekvő presztízse az egész országban megfigyelhető, az egyetemek - beleértve a Stanfordot, a washingtoni és a dél-kaliforniai egyetemet - a közelmúltban megújították a számítástechnikai kurzusokat, magukhoz vonzva az iPhone- és Facebook-függő diákokat, és felszámolva azt az előítéletet, hogy az informatikusok olyan valakik, akik folyamatosan kódokat gépelnek sötét alagsori helyiségekben. Még olyan egyetemek is, amelyek korábban egyáltalán nem a számítástechnikai vagy a műszaki területre összpontosítottak (mint például a Yale), úgy érezték, meg kell ragadni a pillanatot. Az informatikai képzéseket indító magyarországi egyetemek és főiskolák rangsorát itt nézheted meg.

Egyre több amerikai diák jelentkezik informatikai képzésre


Az új tananyagok a számítógép-tudományokat hasznosító területekben rejlő karrierlehetőségekre helyezik a hangsúlyt, legyen szó akár a pénzügyekről vagy a nyelvészetről, akár a mérnöki munka olyan kézzelfogható eredményeiről, mint amilyenek az iPhone-alkalmazások, a Pixar-filmek vagy a robotok. 
   
A dél-kaliforniai egyetem számítástechnikai játékokra szakosodott GamePipe Laboratóriumának igazgatója, Michael Zyda szerint az informatika oktatásának régi vágású módja valahogy így hangzott: "meg fogunk neked tanítani egy csomó dolgot, ami alapvető, és hosszú ideig érvényes marad, de azt nem fogjuk megmondani, hogy mit kezdj ezzel a tudással". Az újfajta szemlélet térnyerése viszont azt eredményezte, hogy a számítástechnikai szakokra beiratkozók száma tavaly 120-ra nőtt az egyetemen a 2006-ban regisztrált 25 főről.
   
Az álláshelyek betöltetlenek
    
Mindazonáltal a számítástechnikai szakokon végzetteknek eszük ágában sincs betölteni a nagy számban meghirdetett álláshelyeket, pedig a szövetségi statisztikák szerint a technológiai szektor azon kevesek egyike a gazdaság területén, ahol a munkahelyek száma az átlagos növekedési érték duplájával bővül.
   
Az egyetemek pedig váltig állítják: nincs elég erőforrásuk - vagy tanáruk - az érdeklődő diákok oktatásához. Vint Cerf, a Google vezető szakértője szerint jóllehet a mobileszközök révén megnövekedett a beágyazott szoftverek iránti érdeklődés, ez az izgalom azonban a közelében sem jár annak, mint amit ő és kollégái éreztek a hatvanas években. "'És ez komoly probléma" - tette hozzá.

A számok reménykedésre adnak okot

A Stanford sohasem szűkölködött számítástechnika iránt fogékony hallgatókban, de a 2008-as új tanterv révén, amely olyan szakirányok választását tette lehetővé, mint a mesterséges intelligencia, egyenesen megduplázódott az új szakok száma. A Washingtoni Egyetemen a bevezető számítástechnikai kurzusokra beiratkozók száma 1700 főre, rekordméretűre növekedett, a Harvardon pedig öt év alatt négyszeresére nőtt.

Több amerikai egyetemen megduplázódott az informatika szakos diákok száma

A diákok becserkészése érdekében a Yale-en számítógépes grafika elnevezéssel - a korábbi elméletorientáltak helyett - olyan kurzusok indulnak, amelyeken a hallgatók egy Pixar-filmen keresztül sajátíthatják el a technika alapjait. Új szakként indult a számítástechnika és a művészet társítása: kombinálva a számítástudományt a művészetekkel, a színházzal vagy a zenével - megtanítva a hallgatókat arra, hogyan kell beszkennelni és helyreállítani egy festményt vagy egy színházi díszlet valamelyik elemét.
   
Az egyetemek tanárai hangsúlyozzák, hogy a számítógép-tudomány gyakorlati alkalmazásaira koncentráló oktatás egészen más tanári képességeket követel meg, mint amilyenre a gyorsan változó programozási nyelvek oktatásánál volt szükség. A diákokat a valós problémák kezelésére kell rávezetni, végig segítve őket a készségek és a szabályok elsajátításának útján.

Orvosok, jogászok, újságírók nyomdokain
    
"Mindez nem azt jelenti, hogy valaki megmondja, be kell iratkozni a mérnöki kurzusra, és a jövőben ilyen munkát kell végezni - fejtette ki a Yale-en tanuló Keila Fong az amerikai lapnak -, ehelyett problémákat kell megoldani, meg kell építeni dolgokat, készségeket kell fejleszteni, meg kell tudni mondani egy robotnak, hogy vigyen el valamit A pontból B pontba." Keila már létre is hozott egy Closer Grocer nevű webes start-up vállalkozást társaival: a kollégiumok élelmiszerellátásáról gondoskodnak.
   
"Amit most látunk, az egy jól motivált fellendülés olyan diákokkal, akik megértik, hogy tényleg tudni kell az anyagot" - állapította meg Ed Lazowska, a Washingtoni Egyetem professzora. És a Facebook-film sem ártalmas ebből a szempontból, mert legalább valódi képet fest a programozók világáról. Így a számítógépekkel foglalkozók is végre megkapják azt, amit az orvosok megkaptak A Grace klinikától, a jogászok az Ügyvédektől vagy a riporterek Az elnök embereitől. Az ügyvédeké és az orvosoké után tehát trendi foglalkozás lehet végre a szoftvereseké is.

MTI