Facebook-rajongók töltik meg az amerikai egyetemek informatikai képzéseit Felsőoktatás
Eduline

Facebook-rajongók töltik meg az amerikai egyetemek informatikai képzéseit

Amikor Keila Fong megérkezett a Yale-re, meg sem fordult a fejében, hogy számítástechnikával foglalkozzon. Tavaly viszont, amikor bemutatták A közösségi háló című filmet, az egyetemen mindenki erről beszélt, ő pedig elkezdett azon gondolkodni, hogy milyen lenne kitalálni és elindítani egy olyan dolgot, ami a jövő Facebookja lenne. "Nagyszerű lenne a következő Mark Zuckerbergnek lenni, mindenki szereti azt hinni, hogy valami fantasztikus ötlet van a birtokában" - nyilatkozta a The New York Times tudósítójának az elsőéves hallgató, aki azóta eldöntötte, hogy részt vesz a Yale újonnan indított számítástechnikai kurzusán.

Az sem számít, hogy Zuckerberg - más internetes gurukhoz hasonlóan - nem tekinthető kiemelkedő képességűnek a számítástechnika terén, egyetemi tanulmányait is abbahagyta. A számítástechnikai programokban való hallgatói részvétel, a megszerzett fokozatok száma egy évtizeden át - semmibe véve az amerikai technológiai és innovációs versenyképességért aggodalmaskodók, köztük Barack Obama elnök sirámait - folyamatosan csökkent, és csak most kezd újra emelkedni.
   
Az oktatók és a szakemberek szerint a tendencia megváltozása a technológiai világ hollywoodi ábrázolására vezethető vissza, valamint arra, hogy olyan technológiai celebek látják el a diákokat nap mint nap használt eszközökkel, mint Steve Jobs vagy Mark Zuckerberg.

Mark Zuckerberg. Neki sikerült


"Ez most egy olyan pillanat, mint a Szputnyik fellövéséé volt 1957-ben" - mondta Mehran Sahami, a Stanford Egyetem számítástechnika-oktatásért felelős professzora, arra utalva, hogy a szovjet műhold fellövése adta meg a kezdő lökést az Egyesült Államoknak az űrkutatási versenyben való részvételhez. A professzor szerint a mostani diákok valamennyien Facebook- vagy Google-felhasználók, és úgy gondolják, ezeknek a cégeknek a létrehozói alig különböznek tőlük. Annak felismerése pedig, hogy ilyesmire akár maguk is képesek lehetnek, igen erős motiváló erő.
   
Ötven százalékkal több diák
    
A Computer Research Association adatai szerint az Egyesült Államokban a számítástechnikai szakokon szerzett diplomák számának növekedése csak 2010-ben kezdődött el újra - idén vélhetően eléri a 11 000-es számot -, miután a dotcomos buborék kipukkanása után évről évre zuhant a beiratkozottak és a végzettek száma. A legtöbben 2000 körül jelentkeztek, és a legtöbben - mintegy 21 000-en - négy évvel később kaptak diplomát. Azoknak a hallgatóknak a száma, akik ilyen irányú tanulmányokat folytatnak, de még nem választottak fő tantárgyat, az elmúlt évben 50 százalékkal ugrott meg.
   
A technológiai ipar növekvő presztízse az egész országban megfigyelhető, az egyetemek - beleértve a Stanfordot, a washingtoni és a dél-kaliforniai egyetemet - a közelmúltban megújították a számítástechnikai kurzusokat, magukhoz vonzva az iPhone- és Facebook-függő diákokat, és felszámolva azt az előítéletet, hogy az informatikusok olyan valakik, akik folyamatosan kódokat gépelnek sötét alagsori helyiségekben. Még olyan egyetemek is, amelyek korábban egyáltalán nem a számítástechnikai vagy a műszaki területre összpontosítottak (mint például a Yale), úgy érezték, meg kell ragadni a pillanatot. Az informatikai képzéseket indító magyarországi egyetemek és főiskolák rangsorát itt nézheted meg.

Egyre több amerikai diák jelentkezik informatikai képzésre


Az új tananyagok a számítógép-tudományokat hasznosító területekben rejlő karrierlehetőségekre helyezik a hangsúlyt, legyen szó akár a pénzügyekről vagy a nyelvészetről, akár a mérnöki munka olyan kézzelfogható eredményeiről, mint amilyenek az iPhone-alkalmazások, a Pixar-filmek vagy a robotok. 
   
A dél-kaliforniai egyetem számítástechnikai játékokra szakosodott GamePipe Laboratóriumának igazgatója, Michael Zyda szerint az informatika oktatásának régi vágású módja valahogy így hangzott: "meg fogunk neked tanítani egy csomó dolgot, ami alapvető, és hosszú ideig érvényes marad, de azt nem fogjuk megmondani, hogy mit kezdj ezzel a tudással". Az újfajta szemlélet térnyerése viszont azt eredményezte, hogy a számítástechnikai szakokra beiratkozók száma tavaly 120-ra nőtt az egyetemen a 2006-ban regisztrált 25 főről.
   
Az álláshelyek betöltetlenek
    
Mindazonáltal a számítástechnikai szakokon végzetteknek eszük ágában sincs betölteni a nagy számban meghirdetett álláshelyeket, pedig a szövetségi statisztikák szerint a technológiai szektor azon kevesek egyike a gazdaság területén, ahol a munkahelyek száma az átlagos növekedési érték duplájával bővül.
   
Az egyetemek pedig váltig állítják: nincs elég erőforrásuk - vagy tanáruk - az érdeklődő diákok oktatásához. Vint Cerf, a Google vezető szakértője szerint jóllehet a mobileszközök révén megnövekedett a beágyazott szoftverek iránti érdeklődés, ez az izgalom azonban a közelében sem jár annak, mint amit ő és kollégái éreztek a hatvanas években. "'És ez komoly probléma" - tette hozzá.

A számok reménykedésre adnak okot

A Stanford sohasem szűkölködött számítástechnika iránt fogékony hallgatókban, de a 2008-as új tanterv révén, amely olyan szakirányok választását tette lehetővé, mint a mesterséges intelligencia, egyenesen megduplázódott az új szakok száma. A Washingtoni Egyetemen a bevezető számítástechnikai kurzusokra beiratkozók száma 1700 főre, rekordméretűre növekedett, a Harvardon pedig öt év alatt négyszeresére nőtt.

Több amerikai egyetemen megduplázódott az informatika szakos diákok száma

A diákok becserkészése érdekében a Yale-en számítógépes grafika elnevezéssel - a korábbi elméletorientáltak helyett - olyan kurzusok indulnak, amelyeken a hallgatók egy Pixar-filmen keresztül sajátíthatják el a technika alapjait. Új szakként indult a számítástechnika és a művészet társítása: kombinálva a számítástudományt a művészetekkel, a színházzal vagy a zenével - megtanítva a hallgatókat arra, hogyan kell beszkennelni és helyreállítani egy festményt vagy egy színházi díszlet valamelyik elemét.
   
Az egyetemek tanárai hangsúlyozzák, hogy a számítógép-tudomány gyakorlati alkalmazásaira koncentráló oktatás egészen más tanári képességeket követel meg, mint amilyenre a gyorsan változó programozási nyelvek oktatásánál volt szükség. A diákokat a valós problémák kezelésére kell rávezetni, végig segítve őket a készségek és a szabályok elsajátításának útján.

Orvosok, jogászok, újságírók nyomdokain
    
"Mindez nem azt jelenti, hogy valaki megmondja, be kell iratkozni a mérnöki kurzusra, és a jövőben ilyen munkát kell végezni - fejtette ki a Yale-en tanuló Keila Fong az amerikai lapnak -, ehelyett problémákat kell megoldani, meg kell építeni dolgokat, készségeket kell fejleszteni, meg kell tudni mondani egy robotnak, hogy vigyen el valamit A pontból B pontba." Keila már létre is hozott egy Closer Grocer nevű webes start-up vállalkozást társaival: a kollégiumok élelmiszerellátásáról gondoskodnak.
   
"Amit most látunk, az egy jól motivált fellendülés olyan diákokkal, akik megértik, hogy tényleg tudni kell az anyagot" - állapította meg Ed Lazowska, a Washingtoni Egyetem professzora. És a Facebook-film sem ártalmas ebből a szempontból, mert legalább valódi képet fest a programozók világáról. Így a számítógépekkel foglalkozók is végre megkapják azt, amit az orvosok megkaptak A Grace klinikától, a jogászok az Ügyvédektől vagy a riporterek Az elnök embereitől. Az ügyvédeké és az orvosoké után tehát trendi foglalkozás lehet végre a szoftvereseké is.

MTI


 

Nagyon úgy néz ki, nem minden pedagógus kap karácsonyi jutalmat Közoktatás Kurucz Tünde

Nagyon úgy néz ki, nem minden pedagógus kap karácsonyi jutalmat

Van olyan tankerület, ahol több mint bruttó 112 ezer forintos jutalmat kapnak a pedagógusok karácsonyra, más tankerületekben pedig közölték, hogy idén nem lesz karácsonyi pulykapénz, sőt arra is akad példa, ahol még a karácsonyi ünnepségre is a pedagógusok viszik a házi süteményt.