HÖOK: csak felmenő rendszerben lehet bevezetni az utólagos tandíjat Felsőoktatás
Eduline

HÖOK: csak felmenő rendszerben lehet bevezetni az utólagos tandíjat

A Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK) szerint csak felmenő rendszerben és semmiképpen sem visszamenőleges hatállyal képzelhető el, hogy utólag térítést fizettessenek a lemorzsolódó hallgatókkal.

Nagy Dávid, a HÖOK elnöke ezt kedden mondta az MTI-nek, az oktatási bizottság fideszes elnökének, Pokorni Zoltánnak a szavaira reagálva. Pokorni Zoltán a TV2 Mokka című műsorában azt mondta, hogy a tandíj nagy mértékben rontja a hozzáférést. Ugyanakkor arról is beszélt, hogy azoknak a diákoknak, akik nem fejezik be a tanulmányaikat, szerinte utólag meg kellene fizetniük a képzésük költségeit. Ez a diákhitel rendszerén keresztül megoldható - közölte, hozzátéve, hogy a hallgatók 30-40 százaléka hagyja abba tanulmányait, nem szerzi meg diplomáját időre.   
   
Nagy Dávid kiemelte: megfelelő szabályozás és átlátható eljárásrend mellett ez a megközelítés alkalmas lehet a felesleges ráfordítások minimalizálására. A lemorzsolódás csökkentésének szándéka jó megközelítés - fogalmazott, hozzátéve: a mostani gazdasági helyzetben át kell tekinteni a különböző lehetőségeket.
   
A HÖOK elnöke ugyanakkor hangsúlyozta: a felsőoktatásba való bekerülés előtt sokkal alaposabb tájékoztatásra van szükség. Nagyon fontos, hogy a szakok közötti átjárhatóságot biztosítsák, és a lemorzsolódás okát mindig meg kell vizsgálni. Ha tehát valaki egészségi okok miatt nem tudja a tanulmányait folytatni, annak semmiképpen ne kelljen fizetnie - szögezte le Nagy Dávid.

MTI

 

 

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt" Közoktatás Kurucz Tünde

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt"

Az SNI-s, BTMN-es diákok száma nő, sok gyerek nem iskolaéretten kezdi az elsőt, a gyermekotthonból érkezőket pedig szinte lehetetlen feladat a többiekkel együtt tanítani - mondja Judit (Nevét a kérésére megváltoztattuk – A Szerk.), aki 1994 óta dolgozik egy vidéki általános iskolában tanítóként, most már nyugdíjasként. Szerinte bár a mai gyerekek okosabbak, tájékozottabbak, de az önállósodásukat a felgyorsult élet és az okoseszközök háttérbe szorítják.