Százezerrel csökkenhet az egyetemi hallgatók száma Hiller szerint Felsőoktatás
Eduline

Százezerrel csökkenhet az egyetemi hallgatók száma Hiller szerint

A felsőoktatási törvény tervezetének visszavonására szólította fel az oktatási kormányzatot Hiller István volt oktatási tárcavezető.

A képviselő szerint a kereszténydemokrata oktatáspolitika ezen kísérlete téves, a felsőoktatásnak nincs hasznára és határozottan káros Magyarország számára. A koncepcióból kiolvasható legfőbb mondanivaló szerinte úgy összegezhető: kevesebb hallgató legyen a felsőoktatásban, 5-7 év alatt 100 ezerrel csökkenjen a hallgatóság létszáma.
   
Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár válaszában rámutatott: "nem néhány politikus dugta össze a fejét", hanem a legilletékesebbeket, a magyar professzori kar javát hívták össze az előkészítés során. Leszögezte, nincs létszámcsökkentésre vonatkozó utalás a koncepcióban, egy konkrét adat van az anyagban, az, hogy az államilag finanszírozott férőhelyek számát a mindenkori érettségiző létszám 45 százalékában határozzák meg, plusz-mínusz 5 százalék eltéréssel.
   
A felsőoktatási intézmények mellett működő gazdasági tanácsokra - amelyeket Hiller István ismertetése szerint "kádertemetőként" szolgáló testületeknek nevez az egyik, a kormány számára készült, az interneten hozzáférhető előterjesztés - nincs szükség az államtitkár szerint. Azt mondta, azok az államnak százmillió forintjába kerültek, ugyanakkor tényleges hasznot nem hajtottak, nincs rájuk szükség, bár - mint fogalmazott - "működhetnek, önkéntes alapon, társadalmi alapon".

MTI
Kompetenciamérés 2025: javuló eredmények, vidéki fölény, óriási különbség a fiúk és lányok között szövegértésben Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: javuló eredmények, vidéki fölény, óriási különbség a fiúk és lányok között szövegértésben

Megérkeztek a 2025-ös országos kompetenciamérés szövegértési eredményei, és a számok több szempontból is beszédesek. A magyar diákok teljesítménye összességében javult a tavalyihoz képest. Ugyanakkor a nemek közötti különbségek továbbra is fennállnak: a lányok minden évfolyamon jobban teljesítettek szövegértésből, mint a fiúk. Ráadásul Budapestet több évfolyamon is lekörözte számos vármegye.