Elvérezhetnek a főiskolák: nem csak a diákok vannak bajban Felsőoktatás
Eduline

Elvérezhetnek a főiskolák: nem csak a diákok vannak bajban

Több főiskola és egyetem lehúzhatja a rolót, ha a következő években nem tudja teljesíteni az új felsőoktatási törvény tervezetében szereplő elvárásokat: van, ahol a tudományos fokozattal rendelkező oktatók, máshol a doktori iskolák száma nem stimmel. A diákoknak többet kell majd tanulniuk az érettségire, és várhatóan csökken a hallgatói önkormányzatok szerepe is. Az Eduline összegyűjtötte a legfontosabb változásokat.

Nem fognak unatkozni a következő egy-két évben a felsőoktatási képzéseket jóváhagyó Magyar Akkreditációs Bizottság munkatársai, ha az új felsőoktatási törvény a csütörtök este nyilvánosságra hozott formában kerül majd a parlament elé áprilisban. A tervezetben szereplő szigorú szabályok miatt ugyanis jó néhány egyetem és főiskola bajba kerülhet – hacsak nem kezdenek alapszakok és doktori iskolák gyors akkreditálásába.

Egyetemek és főiskolák: ki megy, ki marad?

Legalább négy szakon, két képzési területen kell oktatni, minimum harmincöt főállású tanárral – a vitairat szerint ezeket a követelményeket minden főiskolának teljesítenie kell a jövőben. Vagyis komoly pácba kerülhet például a budapesti Gábor Dénes Főiskola, ahol a HVG és Felvi közös rangsora alapján jelenleg harminc főállású tanár dolgozik. Harmincnyolc oktatójával rezeg a léc a szintén fővárosi, elsősorban gazdasági és turisztikai képzéseket szervező Harsányi János Főiskola alatt is.

A tervezet azt is előírja, hogy az oktatók egyharmadának minősítettnek kell lennie (eddig ezt a szabályt csak az egyetemeknek kellett betartaniuk). Így komoly lépéseket kell tennie például a Szolnoki Főiskolának, ahol a tanárok alig több mint húsz százaléka rendelkezik tudományos fokozattal – ez pedig jócskán elmarad az előírt aránytól.

Az Óbudai Egyetem is bajba kerülhet: csak egy doktori iskolája van

Az egyetemeknek sem lesz könnyebb dolguk, rájuk még szigorúbb szabályok vonatkoznak majd: csak azok az intézmények nevezhetik magukat egyetemnek, amelyek legalább három kart és két doktori iskolát működtetnek. Önmagában ez az egy kitétel elgáncsolhatja a nemrég névváltáson átesett Óbudai Egyetemet, ahol jelenleg egyetlen – alkalmazott informatikai – doktori iskolába jelentkezhetnek a hallgatók.

Sarokpontok: ami változni fog a felsőoktatásban

1. A tanári képzésre felvételizők ismét két szakos pedagógusként végeznek majd
2. Az egyetemi/főiskolai felvételhez legalább két emelt szintű érettségi kell
3. A tanulmányi vagy más ok miatt elbocsátott hallgatókat nem vehetik fel újra ugyanarra a szakra, ugyanabba az intézménybe
4. A miniszter ajánlása alapján a miniszterelnök jelöli majd ki a főiskolai tanárokat, rektorokat, valamint a Magyar Akkreditációs Bizottság elnökét és tagjait
5. Az akkreditációs bizottság ötévente felülvizsgálja a képzéseket
6. Változik a finanszírozás: az állami támogatás 70 százaléka az alapműködés biztosításához szükséges feladatfinanszírozás lesz, 15 százalékát a hallgatói létszám alapján, másik 15 százalékot pedig tudományos célra kapják meg az intézmények
7. A kutatóegyetemek többlettámogatást kapnak
8. A rektori pótlék az egyetemi/főiskolai tanári bér legfeljebb kétszerese lehet
9. Ha a tanársegédek nyolc év alatt nem szerzik meg az adjunktusi kinevezéshez szükséges doktori fokozatot, nem dolgozhatnak tovább az egyetemen/főiskolán
10. Az intézménye szenátusban a korábbi 20-25 százalékos helyett csak 15 százalékos részvételt kapnak a hallgatói önkormányzatok.

A másik fő szabály – mely szerint az egy minősített oktatóra jutó nappali tagozatos hallgatók száma nem haladhatja meg a huszonöt főt – még a legnagyobb egyetemeket is komoly probléma elé állítja: az ország jogi karai közül egy sem felel meg ennek az előírásnak. A legrosszabb helyzetben az egyébként több kormánytagot oktatóként foglalkoztató ELTE Állam- és Jogtudományi Kara van, ahol hatvanhét nappali tagozatos jut egy oktatóra, a legkevesebbet pedig a Miskolci Egyetem jogi karának kell majd tennie a szabály betartásához, ott ugyanis egy/harminc ez az arány.

Bár arról még nem nyilatkozott az oktatási államtitkárság, hogy mennyi haladékot kapnak a felsőoktatási intézmények új szakok és doktori iskolák indítására, valamint oktatók felvételére, az már most valószínű, hogy a következő hónapokban az egyetemek és főiskolák tömegével fogják benyújtani szakindítási kérelmeiket a Magyar Akkreditációs Bizottsághoz. Megmenekülhetnek viszont a rendszerint két-három szakot működtető egyházi főiskolák, illetve a Károli Gáspár Református Egyetem és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem – a tervezetben ugyanis az áll, hogy „e megkötések alól mentesülnek a korábban egyetemi minősítést nyert egyházi, illetve művészeti felsőoktatási intézmények”.

Az Eduline információi szerint a Magyar Rektori Konferencia kedden tart rendkívüli ülést, amelyen Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár is részt vesz, és ismerteti a legfontosabb irányokat. "A rektori konferencia egyetért a minőségjavítással és a felsőoktatási intézmények finanszírozásának átalakításával, de a részleteket még pontosítani kell. Például össze kell gyűjteni, hogy melyek azok az egyetemek és főiskolák, amelyek a vitairatban szereplő, az eddigieknél szigorúbb szabályoknak nem felelnek meg, ahogy azt is tisztázni kell, hogy mennyi időt kapnak az elvárások teljesítésére" - mondta Sándorné Kriszt Éva, a rektori konferencia elnöke. 

Akadémiai és gyakorlati képzések – változnak a képzések

Meglepő újdonság az „akadémiai” és „gyakorlati” alapképzés különválasztása. A tervezet szerint a gyakorlati bachelor-képzés elvégzése után a hallgatók speciális „gyakorlati BA/Bsc oklevelet” kapnak, és „teljes értékű gyakorlati szakemberként” dolgozhatnak. Az akadémiai szakot választók ezzel szemben „szélesebb és mélyebb” elméleti képzésben vehetnének részt, a mesterszinten tovább tanulóknak a harmadik év után csupán záróvizsgát kellene tenniük, szakdolgozatot nem írnának. Kérdés, hogy a munkaerőpiacon mire lesz elég az akadémiai és a gyakorlati BA-diploma, és hogy a jelenlegi bolognai képzési kínálatot is tanácstalanul szemlélő munkaadók hogyan igazodnak majd el a különböző elnevezésű diplomák között.

A legnagyobb változások a tanári szakokat indító intézményeket érintik majd, a pedagógusképzés ugyanis ismét kétszakos és osztatlan lesz, a korábbi öt helyett azonban ezentúl hat évig kell majd a hallgatóknak iskolapadban ülniük. „A tizenkét félévben egyenlő arányban történik a szaktárgyi képzés és a tanári felkészítés” – áll a tervezetben, amely arra is kitér, hogy a tizenegyedik és tizenkettedik félévben a hallgatóknak általános- vagy középiskolai gyakorlaton kell részt venniük, erre az időre azonban „hallgatói munkabért” kapnak. Szintén újdonság, hogy a diplomaszerzést kétéves tanári gyakornoki idő követ majd.

Magasabbak lesznek a ponthatárok

Nem nagy meglepetés, hogy az oktatási államtitkárság korábbi terveinek megfelelően két emelt szintű érettségi kell majd a felvételihez, méghozzá egy kötelezően előírt és egy szabadon választható tárgyból. A tanári, orvosi, fogorvosi, kommunikációs, művészeti, szociális és pszichológiai képzésre jelentkezőknek emellett alkalmassági vizsgát is kell majd tenniük. A Magyar Rektori Konferencia egyetért az emelt szintű érettségi kötelezővé tételével, Sándorné Kriszt Éva az Eduline-nak elmondta: a kötelező emelt szintű érettségi vizsgák számáról még tárgyalni kell, és abban is meg kell állapodni, hogy melyik évben vezetik majd be a módosított felvételi rendszert.

Valószínűleg magasabbak lesznek a ponthatárok is, állami finanszírozású szakra csak azok kerülhetnek be, akik a maximális 480 pont legalább felét, vagyis 240 pontot szereznek – ez negyvennel magasabb, mint a bejutáshoz 2010-ben szükséges minimum pontszám volt.  A diákok legfeljebb öt szakot jelölhetnek be a jelentkezési lapon, viszont ha sehova nem veszik fel őket, pontszámuk alapján átirányíthatják őket olyan intézmények hasonló képzéseire is, amelyekre korábban nem jelentkeztek.

Az új felsőoktatási törvény vitairatát teljes terjedelmében a Nemzeti Erőforrás Minisztérium honlapján olvashatod el.

Szabó Fruzsina

eduline

Az óvodák teljes átalakítására készülhet a kormány; itt vannak az eddigi tervek, intézkedések Közoktatás Székács Linda

Az óvodák teljes átalakítására készülhet a kormány; itt vannak az eddigi tervek, intézkedések

Elsorvasztanák a vegyes csoportokat, a nagycsoportosok már az óvodán belül az iskolára készülhetnek, tucatnyi óvoda bezárásáról döntöttek az önkormányzatok az ország legkülönbözőbb helyszínein. Ez csak néhány példa azok közül, hogy februárban milyen, az óvodai nevelést érintő hírek jelentek meg. Minden jel arra utal, hogy a következő időszakban teljesen átalakulhat a legkisebbek nevelése. Összeszedtük, mik az eddigi legfontosabb tervezetek és intézkedések.