Mire jó a Gucci-diploma? Felsőoktatás
Eduline

Mire jó a Gucci-diploma?

"Ezentúl lehet Gucci-ból is diplomázni" - adja hírül némi iróniával a BBC Online. Ez év szeptemberétől ugyanis új mesterképzésre iratkozhatnak be a Monacói Nemzetközi Egyetem hallgatói. A szakirány hivatalos megnevezése "luxuscikk kiskereskedelem menedzsment", és olyanoknak ajánlják, akik a későbbiekben a luxusmárkák eladásának területén szeretnének domborítani.

Hol vannak már azok az idők, amikor az egyetemi hallgatók legfőbb közös ismérve a second hand-ben vett télikabát és a babkonzervből készült ebéd volt? Az egyetemisták és főiskolások többsége ma már nem nyomorog fűtetlen albérletekben, ellenben trendi cuccokat hord és eligazodik a parfümök, márkás ruhák és kiegészítők világában. Többek között ezt a tendenciát is mérlegelhette a Gucci és a Ralph Lauren, amikor úgy döntöttek, bábáskodni fognak a "luxuscikk-mesterszak" beindításánál.

A luxus esztétikuma

Az angol nyelvű kurzusokat látogató mintegy 35 hallgató olyan tantervet követ majd, melyből nem hiányozhatnak az alapvető ismeretek cipőkről, ékszerekről, órákról, yachtokról és autókról. Vagyis a diákok inkább tanulni fognak a leghíresebb márkák világáról, semmint élvezni azt - írja a BBC. A szillabusz része természetesen egy héthónapos szakmai gyakorlat is, melyet valamely luxus márkát forgalmazó üzletben töltenek majd el a diákok. A cél, hogy a megszerzendő papírral együtt olyan ismeretekre tegyenek szert, melyek segítségével képesek lesznek sikeresen menedzselni a patinás luxus márkák kiskereskedelmi forgalmazását.

"Elmúltak már azok az idők, amikor könnyedén el lehetett adni egy terméket, pusztán a jól csengő márkanév miatt"- fogalmaz az egyetem szóvivője. A jelenlegi gazdasági környezetben igenis szükség van olyan szakemberekre, akik kifejezetten a luxus-piacra specializálódtak és ismerik annak hagyományait, főbb vonulatait, illetve magát a verseny dinamikáját. Temészetesen itt azt is megtanulhatják, hogyan kell vezetni ezeket a speciális üzleteket, és koordinálni a sales folyamatokat. "A luxuscikkek menedzselése kiemelten fontos területe ennek az iparágnak, amely egyenesen szomjazza a jól képzett szakembereket" - teszi hozzá az induló képzés művészeti vezetője.

A kurzusnak mindemellett van egy teoretikusabb, elméletibb része is, amely során a hallgatók szemiotikai ismeretei bővülhetnek. Kiemelt cél az esztétikai érzék fejlesztése, csak úgy mint a luxuscikk kiskereskedelem különböző szimbólumaiban és rituáléiban való eligazodás képességének megszerzése.

Diplomaosztó a Monacói Egyetemen: van hová menniük

Ismert márkák a felsőoktatásban

A monacoi példa egyébként nem is nevezhető egyedülállónak, hiszen az egyetem már ezt megelőzően is indított posztgraduális képzést, amely a luxuscikkekkel foglalkozott. Az év elején pedig a Harrods is elindította a saját termékeinek kereskedelmével foglalkozó egyetemi kurzusát, az egyik neves brit egyetemmel karöltve.

Bár Magyarországon most még nincs kifejezetten luxuscikk szak az egyetemeken, előbb-utóbb azonban sanszos, hogy nálunk is alakul majd valami hasonló, hiszen már most is léteznek stylist, sőt enteriőr-stylist szakok, melyeknek moduljaiban hangsúlyosan szerepelnek a divat világának, (illetve a különböző hozzá kapcsolódó trendek) ismeretei. E mellett tudunk példát arra is, hogy az egyik felnőttoktatási vonalon tevékenykedő művészeti intézmény egy vezető háztartási gép márka által felajánlott ösztöndíjjal (is) csábítja padsorai közé a hallgatókat.

eduline

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.