Mire jó a Gucci-diploma? Felsőoktatás
Eduline

Mire jó a Gucci-diploma?

"Ezentúl lehet Gucci-ból is diplomázni" - adja hírül némi iróniával a BBC Online. Ez év szeptemberétől ugyanis új mesterképzésre iratkozhatnak be a Monacói Nemzetközi Egyetem hallgatói. A szakirány hivatalos megnevezése "luxuscikk kiskereskedelem menedzsment", és olyanoknak ajánlják, akik a későbbiekben a luxusmárkák eladásának területén szeretnének domborítani.

Hol vannak már azok az idők, amikor az egyetemi hallgatók legfőbb közös ismérve a second hand-ben vett télikabát és a babkonzervből készült ebéd volt? Az egyetemisták és főiskolások többsége ma már nem nyomorog fűtetlen albérletekben, ellenben trendi cuccokat hord és eligazodik a parfümök, márkás ruhák és kiegészítők világában. Többek között ezt a tendenciát is mérlegelhette a Gucci és a Ralph Lauren, amikor úgy döntöttek, bábáskodni fognak a "luxuscikk-mesterszak" beindításánál.

A luxus esztétikuma

Az angol nyelvű kurzusokat látogató mintegy 35 hallgató olyan tantervet követ majd, melyből nem hiányozhatnak az alapvető ismeretek cipőkről, ékszerekről, órákról, yachtokról és autókról. Vagyis a diákok inkább tanulni fognak a leghíresebb márkák világáról, semmint élvezni azt - írja a BBC. A szillabusz része természetesen egy héthónapos szakmai gyakorlat is, melyet valamely luxus márkát forgalmazó üzletben töltenek majd el a diákok. A cél, hogy a megszerzendő papírral együtt olyan ismeretekre tegyenek szert, melyek segítségével képesek lesznek sikeresen menedzselni a patinás luxus márkák kiskereskedelmi forgalmazását.

"Elmúltak már azok az idők, amikor könnyedén el lehetett adni egy terméket, pusztán a jól csengő márkanév miatt"- fogalmaz az egyetem szóvivője. A jelenlegi gazdasági környezetben igenis szükség van olyan szakemberekre, akik kifejezetten a luxus-piacra specializálódtak és ismerik annak hagyományait, főbb vonulatait, illetve magát a verseny dinamikáját. Temészetesen itt azt is megtanulhatják, hogyan kell vezetni ezeket a speciális üzleteket, és koordinálni a sales folyamatokat. "A luxuscikkek menedzselése kiemelten fontos területe ennek az iparágnak, amely egyenesen szomjazza a jól képzett szakembereket" - teszi hozzá az induló képzés művészeti vezetője.

A kurzusnak mindemellett van egy teoretikusabb, elméletibb része is, amely során a hallgatók szemiotikai ismeretei bővülhetnek. Kiemelt cél az esztétikai érzék fejlesztése, csak úgy mint a luxuscikk kiskereskedelem különböző szimbólumaiban és rituáléiban való eligazodás képességének megszerzése.

Diplomaosztó a Monacói Egyetemen: van hová menniük

Ismert márkák a felsőoktatásban

A monacoi példa egyébként nem is nevezhető egyedülállónak, hiszen az egyetem már ezt megelőzően is indított posztgraduális képzést, amely a luxuscikkekkel foglalkozott. Az év elején pedig a Harrods is elindította a saját termékeinek kereskedelmével foglalkozó egyetemi kurzusát, az egyik neves brit egyetemmel karöltve.

Bár Magyarországon most még nincs kifejezetten luxuscikk szak az egyetemeken, előbb-utóbb azonban sanszos, hogy nálunk is alakul majd valami hasonló, hiszen már most is léteznek stylist, sőt enteriőr-stylist szakok, melyeknek moduljaiban hangsúlyosan szerepelnek a divat világának, (illetve a különböző hozzá kapcsolódó trendek) ismeretei. E mellett tudunk példát arra is, hogy az egyik felnőttoktatási vonalon tevékenykedő művészeti intézmény egy vezető háztartási gép márka által felajánlott ösztöndíjjal (is) csábítja padsorai közé a hallgatókat.

eduline