Elismerte az iparkamara is: "kompetenciákat erősítő alapképzésre" is szükség van Felnőttképzés
MTI

Elismerte az iparkamara is: "kompetenciákat erősítő alapképzésre" is szükség van

A munkaadói igényeket rugalmas képzési rendszer kialakításával lehet kielégíteni, a fiatal szakemberek elvándorlását a munkafeltételek javításával kell megakadályozni - mondta Vörös-Gubicza Zsanett, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) oktatási és képzési igazgatója.

Hangsúlyozta, hogy a bérek emelése és a munkahelyi körülmények javítása a munkáltatói oldal feladata, amit azért sem szabad elhanyagolni, mert a mai pályakezdők rendszerint csak 1-2 évre terveznek egy munkahelyen. Hozzátette, hogy a magyar szakmunkások megállják a helyüket külföldön is, nemcsak összeszerelő technikákhoz értenek, hanem erős alaptudással is rendelkeznek.

Vörös-Gubicza Zsanett szerint a felnőttképzés gyorsan, akár fél éven belül is követni tudja a munkaerőpiac elvárásait, de kompetenciákat erősítő alapképzésre is szükség van, hiszen erre lehet később jó szaktudást építeni.  Megjegyezte, hogy a vállalati felmérések is elsősorban a szakmunkások iránti munkáltatói igényeket igazolják vissza.

Megvannak a kompetenciamérés friss eredményei: nagy baj van a szakközépiskolákban

Hiába szabta át a kormány a tanterveket, változtatott az óraszámokon és alakította át a szakképzést, nem javult a hatodikos, nyolcadikos és tizedikes diákok matematikai és szövegértési készsége - igaz, nem is romlott. A szakközépiskolások átlageredménye viszont siralmas: a szakmát tanuló tizedikes diákok a hatodikos általános iskolások szintjét sem érik el matematikából és szövegértésből.

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt" Közoktatás Kurucz Tünde

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt"

Az SNI-s, BTMN-es diákok száma nő, sok gyerek nem iskolaéretten kezdi az elsőt, a gyermekotthonból érkezőket pedig szinte lehetetlen feladat a többiekkel együtt tanítani - mondja Judit (Nevét a kérésére megváltoztattuk – A Szerk.), aki 1994 óta dolgozik egy vidéki általános iskolában tanítóként, most már nyugdíjasként. Szerinte bár a mai gyerekek okosabbak, tájékozottabbak, de az önállósodásukat a felgyorsult élet és az okoseszközök háttérbe szorítják.