Húszezer egyetemista kapna munkát, ha módosítanák a törvényt Felnőttképzés
MTI

Húszezer egyetemista kapna munkát, ha módosítanák a törvényt

A passzív hallgatók számára is lehetővé kell tenni, hogy iskolaszövetkezeten keresztül munkát vállalhassanak, ez munkaerő-piaci és költségvetési szempontból is számos előnnyel járna - mondta a kilenc iskolaszövetkezetet tömörítő DiákÉSZ elnöke, Fiák István.

Fiák István kiemelte: idei céljaik között az egyik legfontosabb, hogy a jogviszonyukat szüneteltető, passzív státuszú hallgatókat is bevonják a szövetkezeten keresztüli munkavállalásba. Jelenleg egy "rossz jogszabályi megfogalmazás miatt" ez nem lehetséges, de egyszerű törvénymódosítással lehetne orvosolni. 

Az elnök rámutatott: az aktív és passzív hallgatók közötti különbségtétel azért indokolatlan, mert a passzívak után is ugyanaz a társadalombiztosítási ellátás és fedezet áll rendelkezésére a költségvetésnek és az egészségpénztárnak, mint az aktív státuszú hallgatóknál, vagyis nincs fedezetkiesés akkor, ha a passzív hallgatók dolgoznak. 

Amíg a hallgató nem szünteti meg, csak szünetelteti hallgatói jogviszonyát, addig teljesen indokolatlan különbséget tenni aktív és passzív hallgatók között, főként azért, mert egy, a DiákÉSZ által készíttetett felmérésből is kiderült: a passzív hallgatók  75-80 százaléka pénzhiány miatt szünetelteti tanulmányait - magyarázta.

Fiák István kiemelte: az, hogy Magyarországon alacsonyabb a 25 év alattiak munkanélküliségi rátája, mint az Európai Unió egyes déli tagállamaiban, annak is köszönhető, hogy mintegy 130 ezer diák az iskolaszövetkezeteken keresztül, rugalmasan tud dolgozni. Tovább csökkentené a fiatalok munkanélküliségét, ha a több mint 20 ezer passzív hallgató is dolgozhatna ilyen formában - vélekedett. 

Jelezte: iskolaszövetkezeteik visszajelzése alapján, ha ez a mintegy 20 ezer hallgató dolgozhatna, azonnal munkába is tudnának állni, mert van kereslet a munkájukra. Fiák István hozzáfűzte: a passzív hallgatók bevonásával nemcsak az iskolaszövetkezetek bevétele nőne, hanem a költségvetésbe is több áfa- és szja-bevétel folyna be. 

A DiákÉSZ azt is szeretné elérni 2015-ben, hogy az építőiparhoz hasonlóan saját területükön is vezessék be a minimális szolgáltatási díjat. Erre már ki is dolgoztak egy képletet, amelyet átadtak a Nemzetgazdasági Minisztériumnak, és  egy önálló, ezzel kapcsolatos jogszabály-javaslatot is elkészítettek. Fiák István szerint a minimális szolgáltatási díj bevezetésével kiszűrhetőek lennének az illegálisan működő iskolaszövetkezetek, és biztosítható lenne, hogy a diákok - az eddigi sok rossz tapasztalattal ellentétben - biztosan megkaphassák a minimálbért. 

Az elnök hozzátette: a jogszabályi környezetet az élethez kellene igazítani, mert az iskolaszövetkezeteket a jelenlegi szabályozás a középfokú oktatáshoz kapcsolódó szektornak ismeri el, holott a rajtuk keresztül dolgozó fiatalok 70 százaléka felsőoktatási intézmény hallgatója.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!

Kínai, japán, koreai, finn, svéd vagy katalán - ilyen ritka idegen nyelvek közül is válogathattok az ország legjobb középiskoláiban Közoktatás Székács Linda

Kínai, japán, koreai, finn, svéd vagy katalán - ilyen ritka idegen nyelvek közül is válogathattok az ország legjobb középiskoláiban

Az angol mellé a legtöbben a németet választják második idegen nyelvként, hiszen a magyarországi középiskolák többségében csak ezt, vagy esetleg franciát, spanyolt vagy olaszt lehet. Vannak azonban olyan intézmények is, ahol ritkább idegen nyelveket is tanítanak, például oroszt, kínait, japánt vagy koreait. Megnéztük, milyen ritka idegen nyelvek közül válogathattok az ország legjobb középiskoláiban.