Tudományos siker: kőzettel kötnék meg a szén-dioxidot tudósok Felnőttképzés
Eduline

Tudományos siker: kőzettel kötnék meg a szén-dioxidot tudósok

A bazalt kőzete csapdába tudja ejteni a levegő szén-dioxidját, mérsékelve az üvegházhatást.

A Science tudományos folyóiratban jelent meg egy izlandi kutatócsoport tanulmánya, miszerint megoldást találtak a szén-dioxid kővé változtatására - írja az Index. Egy közeli erőműből származó szén-dioxidot a mélyben fekvő bazaltrétegbe vezettek, ahol reakcióba lépve karbonáttá alakult át.

A tudósok már régóta tudják, hogy a napjainkban már csak az üledékes mészkőhegységek utalnak arra, hogy évmilliókkal ezelőtt a tengerben élő állatok is képesek voltak mészkőházaikba építve megkötni a szén-dioxidot - természetesen ez ma is lehetséges, de ilyen nagy számban már nem élnek hasonló élőlények. A mostani felfedezés külön érdekessége, hogy vulkanikus kőzettel sikerült csapdába ejteni a levegő szén-dioxidját.

Az izlandi kísérlet eredményeként az erőműből kivezetett gáz 95-98 százalékát sikerült megkötni a kőzetben a két éves periódus alatt, ami hatalmas teljesítmény. Így hatalmas mennyiségben mérsékelhetővé válna a károsanyag-kibocsátás.

A technológiát olyan helyeken lehet alkalmazni, ahol hasonló bazaltrétegek fekszenek az erőművek alatt. Egyelőre a kísérlet nagyobb méretű megismétlésén munkálkodnak a kutatók, ennek sikere esetén világszerte bevezethető lenne az új technológia.

A témában ajánljuk

Az ELTE megfejtette, hogy miért utáljuk a kutyaugatást

Áttörő felfedezés a kutyákkal kapcsolatban Oxfordban
Ezt művelik veletek a szúnyogok nyaranta: videó

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt" Közoktatás Kurucz Tünde

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt"

Az SNI-s, BTMN-es diákok száma nő, sok gyerek nem iskolaéretten kezdi az elsőt, a gyermekotthonból érkezőket pedig szinte lehetetlen feladat a többiekkel együtt tanítani - mondja Judit (Nevét a kérésére megváltoztattuk – A Szerk.), aki 1994 óta dolgozik egy vidéki általános iskolában tanítóként, most már nyugdíjasként. Szerinte bár a mai gyerekek okosabbak, tájékozottabbak, de az önállósodásukat a felgyorsult élet és az okoseszközök háttérbe szorítják.