Mégsincs mérnökhiány Németországban? Felnőttképzés
MTI

Mégsincs mérnökhiány Németországban?

Túlzók a németországi mérnökhiányról szóló beszámolók - véli a DIW gazdaságkutató intézet, amelynek szerdán közölt...

Túlzók a németországi mérnökhiányról szóló beszámolók - véli a DIW gazdaságkutató intézet, amelynek szerdán közölt állásfoglalása szerint biztosított a mérnökutánpótlás az országban. Más kutatóintézetek és munkaadói szervezetek ugyanakkor továbbra is arra figyelmezetnek, hogy mérnökhiány fenyegeti az Európai Unió legnagyobb gazdaságát.

A tekintélyes berlini DIW azzal kapcsolatban közölte álláspontját, hogy a németországi mérnökök érdekképviseletének (VDI) a közelmúltban kiadott számításai alapján csak a nyugdíjba vonuló mérnökök pótlására évi 40 ezer fiatal szakemberre van szükség, mert a szakmában az átlagéletkor 50 év felett van, így a következő 10-15 évben tömegesen vonulnak majd nyugdíjba a német mérnökök.

A DIW a legutóbbi, 2008-ban végzett úgynevezett mikrocenzus - két népszámlálás közti, a népesedési folyamatok megragadására törekvő statisztikai eljárás - adatai alapján úgy véli, hogy a 750 ezer fős németországi mérnöktársadalom átlagéletkora jóval alacsonyabb, 2008-ban legalábbis 43,3 év volt, az 50 év felettiek aránya pedig csupán egyharmados, és nem életszerű, hogy alig 4 év alatt a VDI által jelzett mértékű változások zajlottak volna le.

A DIW szerint a demográfiai folyamatok alapján nagyjából évi 20 ezer új mérnökre van szükség, és az utánpótlást bőven biztosítják a németországi egyetemekről kikerülő szakemberek, hiszen a legutóbbi, 2010-es adatok szerint a frissdiplomás mérnökök száma megközelítette az 50 ezret.

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt" Közoktatás Kurucz Tünde

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt"

Az SNI-s, BTMN-es diákok száma nő, sok gyerek nem iskolaéretten kezdi az elsőt, a gyermekotthonból érkezőket pedig szinte lehetetlen feladat a többiekkel együtt tanítani - mondja Judit (Nevét a kérésére megváltoztattuk – A Szerk.), aki 1994 óta dolgozik egy vidéki általános iskolában tanítóként, most már nyugdíjasként. Szerinte bár a mai gyerekek okosabbak, tájékozottabbak, de az önállósodásukat a felgyorsult élet és az okoseszközök háttérbe szorítják.