„Világszerte megnőtt az igény arra, hogy a gyerekek minél fiatalabb korban hozzájuthassanak a jövő tudásához” - mondta az Eduline-nak Breuer Anita, a Logiscool programozóiskola egyik alapítója. A 2014-ben útjára indított programozóiskola-hálózat ma már majdnem ötven helyszínen tart képzéseket 6-18 éveseknek, őt nemsokára Kuvaitban is megnyílik az első Logiscool-iskola.
Mi motiválta a kezdeményezést? Az elmúlt években hogyan változtak az igények a szakmában és a résztvevők terén?
A digitális írástudás a XXI. század legfontosabb készsége. Szinte mindenütt gépek, számítógépek, okoseszközök vesznek körül minket és ezek száma csak növekedni fog. Épp ezért fontos, hogy megértsük, hogyan gondolkodnak a gépek. Ehhez szükséges a logikus, algoritmikus gondolkodás, azaz a digitális írástudás, a programozói ismeret. A digitális oktatás fejlesztése és előtérbe helyezése azért is fontos, mert jelenleg a magyarországi munkaerőpiacról több mint huszonkétezer programozó hiányzik. Pedig ennek a tudásnak a megszerzése minden szempontból előnyös. Egy kutatás szerint az Egyesült Államokban például a legjobban fizető állások nagyjából feléhez szükséges vagy elvárt a programozói készség. A jövőben szinte minden szakmához kell majd számítógépes ismeret.
A Logiscool Budaörsön indult, mára közel ötven helyszínen működünk; mind az iskolák, mind a diákok száma dinamikusan nő. Magyarországon harmincnégy helyen vagyunk elérhetőek, a kontinensen pedig a horvát piac mellett Ausztriában, Svájcban, Csehországban és Szlovákiában is tanítunk. Kuvait januárban csatlakozik majd a hálózathoz, de rajtuk kívül is sok más országgal folynak tárgyalások. Azt tapasztaljuk, hogy világszerte megnőtt az igény arra, hogy a gyerekek már minél fiatalabb korban hozzájuthassanak a jövő tudásához.
Szemben a legtöbb programozással foglalkozó oktatási centrummal, kifejezetten fiatal korosztállyal foglalkoznak. Miért?
A gyerekek okoseszközökkel a kezükben nőnek fel, nagyon gyorsan elsajátítják azok használatát; viszont ez csak passzív használat. Mi azt mondjuk, hogy ha programozni tanulnak, akkor értelmesen tudják használni ezeket az eszközöket. Nem csak játszanak, hanem alkotnak velük. Amit gyermekkorban könnyen, gyorsan, játékos formában sajátítanak el, az nagyon hamar rögzül. Mindemellett olyan módon tanulják meg használni őket, ami egész életükre pozitív hatással lesz.
Logiscool |
A Logiscoolt 2014 januárjában hozták létre, az egyetemista oktatók által tartott foglalkozásokon 6-18 éves diákok vesznek részt. A kurzusok félévente indulnak, a kínálatban például 3D-s számítógépes játékok készítése és robotika is szerepel, de az elsős általános iskolásoknak digitális alapozó oktatást is kínálnak. A programozóiskola egyébként költségtérítéses, a heti egy alkalom 2x45 perces. |
A nyelvtanulás fontosságát 10-15 évvel ezelőtt ismertük fel, most emellett hasonló fontosságot kap a programozás is, vagyis hogy digitális írástudókká váljanak gyermekeink. Valamennyi Logiscool-iskolában odafigyelünk arra, hogy a diákok modern, inspiráló környezetben tanuljanak. A gyerekek egyébként 6 és 18 éves kor közöttiek, vagyis nem csak kicsikkel foglalkozunk. A diákok között van olyan, aki több kurzusunkat is végigjárta már, és folyamatosan tanulni, fejlődni akar.
Mivel lehet megfogni ezt a korosztályt?
Azzal, hogy játékokat programozhatnak, hogy a saját játékukat készítik el, amit később megmutathatnak a barátaiknak, szüleiknek is. Eközben észrevétlenül sajátítanak el olyan készségeket, ami akár az iskolai teljesítményükre is jó hatással lehet.
Fontos az élményszerű oktatás, vagyis a kurzusok nagyon jó hangulatban telnek. A gyerekeknek nem kell házit készíteniük, nincsenek osztályzatok vagy fekete pontok. Emiatt nagyon szeretnek ide járni, motiváltak. Nincs bennük megfelelési vágy, hiszen itt bármit csinálnak, az siker lesz. A barátibb, közvetlen hangnemnek, és az óra eleji ráhangoló, közösségfejlesztő gyakorlatoknak hála nagyon családias a légkör a kis létszámú csoportjainkban. Így tud kialakulni egy olyan kapcsolat a diákjainkkal, hogy megosztják velünk a heti élményeiket, együtt nevetünk programozás közben. Szabad hibázni az órán, a hibákból is tanulunk. A diákok segítik a társaikat, meghallgatják egymást, megtanulnak figyelni egymásra. A diákoknak saját laptopjuk van, saját fejlesztésű oktatási platformunk, a Scoolcode pedig figyelembe veszi a gyerek életkorát és tudásszintjét; bárki tanulhat vele, sem megriadni, sem unatkozni nem fog.
Leendő programozók képzése a cél?
Nem feltétlen csak programozók képzése a cél, de a korábban említett saját fejlesztésű, online elérhető oktatási platform, a Scoolcode, valódi újdonságként, az írott programnyelv és a játékos, blokkos szerkezet közötti átjárhatóságot is biztosítja. A gyerekek jó hangulatban, sikerélményekkel mennek haza, közben pedig egy társaság részéve válnak, barátokat szereznek. A tapasztalatok szerint a résztvevő gyerekek logikai, problémamegoldó, prezentációs készsége és algoritmikus gondolkodása is javul. A játékok készítése közben megvalósíthatják ötleteiket, fejlődik a kreativitásuk. Egyre komplexebb programokat, algoritmusokat írnak; egyre jobban tudnak összpontosítani, és a koncentrációs készségük is javul.
Hogyan zajlanak az oktatások, táborok?
Hetente egyszer jönnek hozzánk a gyerekek. Másfél órás a foglalkozás, de közben persze tartunk szüneteket is. A kurzusok mindig igazodnak az iskolai tanévhez és menetrendhez, épp ezért délután kezdődnek. Gondolunk azokra is, akiknek nem jók a hétköznap délutánok, nekik szombaton tartunk órákat.
Az évközi és nyári táboraink egész naposak. Teljeskörű programot biztosítunk a gyerekeknek. A játékfejlesztés, robotika, Minecraft, videóvágás vagy honlapkészítés mellett a szabadidős tevékenységek is nagyon izgalmasak.
Van valamilyen felvételi feltétel, amelyet teljesíteni kell?
Nincsenek előfeltételek. A diáknak, aki hozzánk jelentkezik, nem kell tudnia programozni – erre mi fogjuk megtanítani. Ha esetleg valaki már tud valamilyen szinten, őt is szeretettel várjuk, csak egy haladó szintű csoportban. A Logiscool több éves, egymásra épülő modulokból álló tananyaggal rendelkezik. Programozni bárki tud, érdemes kipróbálnia annak, aki betöltötte a 6. életévét, és még nem múlt el 18. Semmilyen más követelmény vagy válogatási szempont nincsen. Mindenkit szeretettel várunk – fiúkat és lányokat is egyaránt. Örömmel tapasztaljuk, hogy egyre több lányt is érdekel a programozás.
Nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a kurzusok és a tábor tananyaga ne fedje egymást, vagyis, ha egy diák járt már valamelyik Logiscool- kurzusra, biztosan nem fog ugyanazzal a „tananyaggal” találkozni a táborokban. Az egyre komplexebbé váló programozási tananyagunk mellett további témákkal (mint például robotika) igyekszünk egyrészt naprakész tudást adni, másrészt érdekessé és tartalmassá tenni az itt tanultakat. Sem a nyelvtanulásra, sem a zeneoktatásra nem lehet azt mondani, hogy „kész, ezt teljesen megtanultam”. Ugyanígy, a programozást is érdemes tanulni és gyakorolni.
A programozás mellett kitérnek az online biztonságra is?
A tudatos online jelenlétre igyekszünk odafigyelni, hiszen nagyon fontosnak tartjuk, hogy ezt is elsajátítsák nálunk a diákok. A tananyagunkba beépítettük például a biztonságos internetezés szabályait. Felhívjuk a gyerekek figyelmét arra, hogy tudatosan, okosan használják a netet.
Az oktatóik egyetemisták. Miért?
Azért ragaszkodunk az egyetemista oktatókhoz, mert ők korban közel állnak a gyerekekhez, könnyen megtalálják velük a hangot. A tanórák lazák, kötetlenek; a fiatalok pedig példaképként szolgálhatnak a diákok számára.
Ők mind informatikusok?
Van köztük matematikus, informatikus, csillagász, fizikus is. Annyi az elvárásunk, hogy programozni tudjanak, hogy valamilyen programnyelvet ismerjenek. Nagy előny, ha van tapasztalatuk a gyerekek oktatásával, korrepetálásával kapcsolatban. Mi a tréningeken megtanítjuk őket tanítani, és folyamatos támogatást kapnak az oktatás során. Részletes óravázlatokból tanítanak – ez nagy segítség számukra.
Hogyan találnak rájuk?
Szájról szájra jár a hír, hogy a Logiscool-ban mennyire jó a hangulat ,és az oktatók is remekül érzik magukat. A weboldalunkon és álláshirdető portálokon is keresünk oktatókat, de a legtöbben tényleg úgy találnak ránk, hogy egy barátjuk, ismerősük mesél rólunk. Számukra ez egy olyan referencia, ami a későbbiekben az önéletrajzukban is jól mutat.