Ez volt az utóbbi két-három év legjobb töriérettségije Érettségi-felvételi
Eduline

Ez volt az utóbbi két-három év legjobb töriérettségije

Az utóbbi két-három év legjobb feladatsorának nevezte az idei középszintű történelemérettségit Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke.

„Változatos feladatsort kaptak a diákok, nemcsak politikatörténet, hanem gazdasági és kulturális témák is megjelentek a feladatokban. Pozitívum, hogy a képi és a szöveges források elemzésre alkalmasak voltak, nem az történt, mint a korábban nemegyszer, hogy egy-egy kép, csak ürügyet szolgáltatott ahhoz, hogy valamilyen eseményre vagy történelmi szereplőre rákérdezzenek” – mondta Miklósi László, hozzátéve: a visegrádi országok gazdasági teljesítményével kapcsolatos feladat tanulságos volt, nemcsak a diákok, hanem a tanárok számára is: „a rendszerváltást és az azt követő időszakot is tanítani kell, a diagramok, ábrák és táblázatok értelmezését pedig gyakorolni kell a diákokkal”.

A Történelemtanárok Egyletének elnöke szerint az önkormányzatok működésére, felépítésére vonatkozó feladat is azt mutatta, hogy az órákon tanítani kell a jelenlegi parlamenti és önkormányzati struktúrát, „erre szükségük is lesz a végzősöknek, hiszen bármikor dolguk lehet a jegyzőnél vagy a polgármesteri hivatalban”. „Ugyanakkor ezekre a témákra, a képek és ábrák elemzésének gyakorlására gyakran nem jut elég idő, mert a kerettantervi előírások miatt rohannunk kell az anyaggal. A rendszerváltást követő időszakról a tankönyvek is keveset írnak, pedig a rendszerváltás óta több idő telt el, mint amilyen hosszú a Horthy-korszak volt. Ahhoz, hogy ezekre a témákra is maradjon idő, át kell gondolni, mit kapjon kisebb hangsúlyt a történelemoktatásban”  - magyarázta.

A bolsevik diktatúrához kapcsolódó feladatot – a diákok két képet kaptak, az eredeti fotón Lenin és Trockij szerepelt, a második, meghamisított képről kiretusálták Trockijt – kifejezetten jó feladatnak nevezte, „ilyen feladatokkal lehet megtanítani a diákokat a forráskritika fontosságára”.

Miklósi László hozzátette: az írásbeli első részében több olyan feladat volt, ahol könnyen el lehetett csúszni. „A feladatsort gond nélkül meg lehetett oldani kettesre-hármasra, de nem biztos, hogy ötöst könnyen meg lehetett szerezni, nagyon sok apróságra oda kellett figyelni. Lényeges, milyen lesz a javítókulcs, például a holokauszttal kapcsolatos feladatnál a sárga csillag viselését illetően milyen szakkifejezést vártak a feladatsor összeállítói” – mondta.

„Ezek ajándékfeladatok voltak” – mondta az esszéfeladatokról, amelyek megítélése szerint változatosak voltak, ezekre a témákra fel lehetett készülni.

Itt van a középszintű töriérettségi hivatalos megoldása.

Itt van az emelt szintű töriérettségi hivatalos megoldása.

Itt van a középszintű töriérettségi első részének nem hivatalos, szaktanár által kidolgozott megoldása

Itt van a középszintű töriérettségi második részének nem hivatalos, szaktanár által kidolgozott megoldása

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.