Tényleg csak "totózni" tudott az, akinek hiányosak az ismeretei történelemből? Érettségi-felvételi
Eduline

Tényleg csak "totózni" tudott az, akinek hiányosak az ismeretei történelemből?

A feleletválasztós feladatsor nehezebb, az esszékérdések könnyebbek voltak a szerdai középszintű történelem érettségi a vizsga után az MTI-nek nyilatkozó diákok és pedagógusok szerint. A rendelkezésre álló időt mindenki elegendőnek ítélte.

A Zalaegerszegi Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatója, Szűcs Gergely a diákok véleményét úgy foglalta össze az MTI-nek, hogy a mostani történelmi érettségi kissé nehezebb volt a vártnál. Az érettségizők szerint a feleletválasztós, kifejtős feladatok voltak inkább a nehezebbek, az esszét viszont valamivel könnyebb volt megírni. A tényanyag ismeretéhez kellett a felkészülés, máskülönben csak "totózni" tudott az, akinek hiányosak az ismeretei, az esszéírásnál viszont akár a térkép is segítséget jelentett a diákoknak.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy az idővel nem volt gondjuk a vizsgázóknak, elegendő volt a rendelkezésre álló idő a kérdések megválaszolására.

A Bács-Kiskun megyei Kiskunfélegyháza Móra Ferenc Gimnáziumának mesterpedagógusa, a történelem szakos Szolnoky Tamás szerint összességében nem volt nehéz a középszintű történelem írásbeli érettségi feladatsor, amely a korábbi évek gyakorlatának megfelelően "kifejezetten segítő" volt. A "kiegészítő instrukciókkal teljesen egyértelmű kérdéseket" kaptak a tanulók, akiknek - ha figyelmesen elolvasták a feladatokat és követték az utasításokat - nem okozhatott nagy nehézséget megoldani az "összességében kiegyensúlyozott" feladatlapot - értékelt.

Indul a töriérettségi: feladatok és megoldások elsőként itt!

Szerdán a történelemmel folytatódik a 2018-as tavaszi érettségi szezon, több tízezren oldják majd meg a közép- és emelt szintű feladatsorokat. Az Eduline-on ma is mindent megtaláltok a feladatokról, diákokat és szaktanárokat kérdezünk a véleményükről, és persze jövünk a megoldásokkal! 08:00Megkezdődött!

Meglepetésként talán a holokauszttal is összekapcsolódó, a nyilaskeresztes uralomhoz kötődő utolsó feladat érte - mondta, hozzátéve: abban a tankönyvben, amelyből diákjait oktatja, meglehetősen kevés konkrét információ szerepel a témáról. Így ezt a nehezebb kérdések közé sorolta. Ugyanakkor az első ipari forradalom rövid kifejtő feladata az egyetemes történeti részben véleménye szerint "egy igazi ajándék", akárcsak a 18. századi etnikai változások a magyar történeti részben.

Faragó Dorka és Faragó Gábor, a Móra Ferenc Gimnázium végzősei szerint összességében "megoldható volt" az írásbeli történelmi érettségi, és a három óra elegendőnek bizonyult a feladatok megválaszolására, az esszék kifejtésére. A kérdéseket átlagosnak nevezték, amelyek a történelem számos időszakát felölelték.

A rövidebb feladatokból álló részben az ikerpár mindkét tagjának az ENSZ-szel kapcsolatos kérdés okozott némi fejtörést, mint fogalmaztak: ezt "annyira nem tudták", illetve a Rákóczi-szabadságharchoz kapcsolódó forrásrészlet értelmezése is nehezebben ment.

Vörös István, a pécsi Leőwey Klára Gimnázium történelemtanára az MTI-nek nyilatkozva azt mondta: a rendelkezésre álló idő elegendő volt arra, hogy a felkészült diákok végezzenek az egyéként teljesíthető feladatokkal. Az érettségizők segítségére voltak az atlaszok és a kifejtendő kérdésekhez biztosított források is. Az esszéfeladatok közül a 18. századi magyarországi etnikai változásokkal kapcsolatos feladatot kifejezetten könnyűnek értékelte.

Ez egy klasszikus feladat, minden érettségin előfordulhat ilyen

Az első ipari forradalomról, a keleti blokk gazdaságáról, Magyarország 18. századi etnikai viszonyairól és a nyilasuralomról is írhattak esszét a történelemből középszinten érettségizők. Szaktanárt kérdeztünk az esszéfeladatokról. A középszintű töriérettségi összes esszéfeladatának megoldását itt találjátok. Itt ellenőrizhetitek, jól oldottátok-e meg a rövid feladatokat. A töriérettségiről itt találjátok folyamatosan frissülő tudósításunkat.

Vörös István álláspontja szerint ugyanakkor a Magyarország második világháborús részvételéről szóló esszéfeladat  - a téma összetettségéhez képest  - "egyoldalúra sikerült".

Szabó Anita, a szolnoki Varga Katalin Gimnázium  történelem szakos igazgatóhelyettese elmondta: a diákok nyugodtan dolgoztak, a feladatokat megoldhatónak, a rendelkezésre álló időt elegendőnek találták.  

Hozzátette: számítottak ilyen érettségi feladatokra, mivel az Oktatási Hivatal honlapján szerepel minden tantárgy követelményrendszere, így a történelemé is, és ehhez igazodtak a feladatok, ennek alapján készítették fel a tanulókat.

A középszintű töriérettségi összes esszéfeladatának megoldását itt találjátok.

Itt ellenőrizhetitek, jól oldottátok-e meg a rövid feladatokat.

A töriérettségiről itt találjátok folyamatosan frissülő tudósításunkat.

Kádár János beszéde és Lázár János városa a töriérettségi feladatai között.

Nyilasuralom, KGST-országok, etnikai változások a töriérettségi második részében.

Könnyű feladatsort kaptak töriből az érettségizők, de egy-két kérdés becsapós lehet.

Szabó Anita elmondta: a feladatok között voltak könnyebbek és nehezebbek is, utóbbi közé tartozott a diagramelemzés, emelt szinten pedig a pénzpiachoz tartozó kérdések, de számítottak ilyen kérdésekre, nem okoztak meglepetést.

Őze Katalin, a Deák Téri Evangélikus Gimnázium történelemtanára az MTI-nek azt mondta, a kérdések alkalmazkodtak ahhoz a 12 témakörhöz, amely szerint a diákok a történelmet tanulják. A feladatsort emberpróbálónak, igényesnek, felépítését változatosnak jellemezte: vallásra, társadalomra, gazdaságra irányuló kérdések is szerepeltek benne.

A kérdések között voltak általános tudásra irányuló, könnyebb és komolyabb háttértudást igénylő, nehezebb feladatok is, de szerinte mindegyik megoldható volt. Az érettségizők azt mondták, a feladatok érdekesek voltak, és könnyűnek tűntek. Sokan örültek az esszé részben szereplő első ipari forradalomnak. A diákok azonos arányban választottak az esszé témák közül - közölte a szaktanár. Csütörtökön megkezdődnek az idegen nyelvi vizsgák, a diákok először angolból tesznek írásbelit.