''Még fél óra kellett volna'' - ezt gondolják a diákok a középszintű magyarérettségiről Érettségi-felvételi
Eduline

''Még fél óra kellett volna'' - ezt gondolják a diákok a középszintű magyarérettségiről

A szövegértési feladatsort nehéznek, a rendelkezésre álló időt kevésnek érezték az eduline-nak nyilatkozó diákok, akik ma írták a középszintű magyarérettségi írásbelijét. A szövegalkotási résszel viszont mindenki jól boldogult: volt, akinek inkább a novella-, másnak pedig a verselemzés jött be, de az érvelést is sokan választották.

A középszintű írásbeli első, szövegértési részének nem hivatalos megoldása

A második, szövegalkotási rész nem hivatalos megoldása

A középszintű magyarérettségi hivatalos megoldása

Az emelt szintű magyarérettségi hivatalos megoldása

Percről percre a magyarérettségiről

Szövegértés: kevés volt az idő

A középszintű magyarérettségi írásbelijének első, szövegértési részében Grendel Lajos A modern magyar irodalom története című irodalomtörténeti munkájának bevezetőjét kapták a diákok: hatvan perc alatt 12 kérdésre kellett válaszolniuk.

''Plusz fél óra kellett volna, hogy normálisan meg tudjam csinálni a feladatsort, az utolsó előtti kérdést teljesen kihagytam'' - mondta Brigitta, a váci Boronkay György Műszaki Középiskola, Gimnázium és Kollégium diákja mondta az eduline-nak. Szerinte a szöveg sem volt egyszerű, a tavalyihoz hasonlóan köznapibbra számított. ''A kérdéseket pedig bonyolultan fogalmazták meg, nem voltak egyértelműek. Könnyebbség volt viszont, hogy odaírták azoknak a szövegrészleteknek a számát, amelyekben az adott infót keresni kellett'' - tette hozzá.

Az utolsó előtti, nyelvi jellemzőkről szóló feladatot Zsiga, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium végzős diákja sem tudta befejezni, és ő is hétköznapi szövegre számított.

''A nyelvi jellemzőkhöz hasonló külső tudásra nem szoktak rákérdezni. Érezhetően kevés volt az idő, és a korábbiakhoz képest nehéz is volt a feladatsor. Volt is zúgolódás a teremben'' - ezt már Artúr, a budapesti Alternatív Közgazdasági Gimnázium diákja mondta, aki viszont be tudta fejezni a feladatokat, és úgy érzi, jól is sikerült. ''Több kérdés nevetségesen egyszerű volt, például volt, amelyben egy rövid szöveget kellett kiegészíteni, sok feladat viszont nem volt egyértelmű'' - tette hozzá.

Dóri, a dunaföldvári Magyar László Gimnázium végzős diákja szerint kicsit hosszú volt a szöveg, de a feladatsor összességében nem volt rossz, voltak könnyebb és nehezebb feladatok is. Több osztálytársával ellentétben ő be tudta fejezni az első részt.

Szövegalkotás: kinek ez, kinek az megy jobban

Az írásbeli második, szövegalkotási részében a diákoknak három óra alatt kellett egy fogalmazást írniuk. Három feladat közül választhattak: egy Seneca-idézet alapján érvelhettek az időhöz való viszonyról ''Az idő a miénk'' címmel, elemezhették Bodor Ádám Állatkert című novelláját, illetve választhatták az összehasonlító elemzést is, amelyben Tóth Árpád Elégia egy rekettyebokorhoz és Jékely Zoltán Az ég játékai című versét kellett összevetniük.

Brigitta a második részben a novellaelemzést választotta. ''Örültem, hogy volt ilyen lehetőség, de a korábbiaknál nehezebb volt a feladat. Az órán átvett szempontok alapján elemeztem a szöveget, de nem tudtam minden kérdést kifejteni. Az összehasonlító verselemzésen is gondolkodtam, de azt sokkal kevesebbet gyakoroltuk.'' A váci diák, aki a Corvinus nemzetközi tanulmányok szakára felvételizett, négyesre számít, amelyet a szóbelivel szeretne majd feljebb húzni.

Az AKG-s Artúr is a novellaelemzést választotta, ''az volt a legszimpatikusabb''. Szerinte a verselemzés mindig nehezebb, és kevés szempont is volt megadva, az érvelés pedig neki ''túl szubjektív műfaj, de az se volt rossz lehetőség''. ''Bodor Ádám novellája viszont jól elemezhető volt, főleg a leírásban szereplő támpontok alapján.'' Artúr másfél óra alatt be is fejezte a fogalmazást: elmondása szerint az osztály 95 százaléka szintén ezt a feladatot választotta. A diák, aki egyébként nem tartja magát erősnek irodalomból, a továbbtanulást pedig a Corvinus nemzetközi tanulmányok vagy politológia szakán tervezi, 85-86 százalékos eredményre számít.

Zsiga viszont az összehasonlító elemzés mellett döntött: ''az érvelés nehéz műfaj, azt rögtön kizártam, a novellát pedig nem értettem annyira. A verselemzést viszont csupán a szövegek alapján meg lehet csinálni.'' Az, hogy a versek hosszúak voltak, szerinte előny, mert ''így több szempontból lehet róluk írni''. A radnótis diák ötösre számít, és valószínűleg a brit Warwick Egyetem data science szakán tanul majd tovább.

''Megtetszett a téma, így a másik két feladatot már el sem olvastam'' - mondta Dóri, aki az érvelést választotta. A témát feldolgozó irodalmi alkotások közül a Bibliát, Az ember tragédiáját, az Ivan Iljics halálát és a Husztot sorolta fel. Az osztályában a legtöbben az érvelést választották, a novellaelemzést csak néhányan, de ''ők is nehéznek találták''. Dóri szerint összességében rendben volt az írásbeli, de a ''tavalyinál nehezebb volt''. ''Remélem, hogy meglesz az ötös'' - mondta a Dunaföldváron tanuló diák, aki a Budapesti Corvinus Egyetem emberi erőforrások szakára jelentkezett első helyen.

Az eduline-nak nyilatkozó szaktanár szerint az érvelés becsapós lehet, mert mindenki könnyűnek hiszi, de ''sokukat elvihette a saját gondolata'', emiatt pedig az irodalmi példákat kihagyhatták. Az összehasonlító elemzés viszont a szaktanár szerint könnyű volt, mert ''adták a szempontokat''.

Az esszéfeladat megoldására legfeljebb 60 pontot lehet kapni - a tartalomra 20, a szerkezetre és a felépítésre 20, a nyelvi minőségre szintén 20 pont jár. A középszintű magyarérettségin összesen 15 pontot lehet veszíteni helyesírási hibákkal, míg a rendezetlen íráskép miatt 3 pontot vonhatnak le a javítótanárok.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!

Nagyon úgy néz ki, nem minden pedagógus kap karácsonyi jutalmat Közoktatás Kurucz Tünde

Nagyon úgy néz ki, nem minden pedagógus kap karácsonyi jutalmat

Van olyan tankerület, ahol több mint bruttó 112 ezer forintos jutalmat kapnak a pedagógusok karácsonyra, más tankerületekben pedig közölték, hogy idén nem lesz karácsonyi pulykapénz, sőt arra is akad példa, ahol még a karácsonyi ünnepségre is a pedagógusok viszik a házi süteményt.