Diákbarát pontozás, korrekt feladatok: ilyennek tartja a földrajzérettségit a szaktanár Érettségi-felvételi
Eduline

Diákbarát pontozás, korrekt feladatok: ilyennek tartja a földrajzérettségit a szaktanár

Korrekt, a középszintnek megfelelő feladatsor - így jellemezte az idei középszintű földrajzérettségit az Eduline által megkérdezett szaktanár.

A topográfiai feladatsor korrekt volt, kizárólag topográfiai fogalmakra kérdeztek rá a feladatsor összeállítói – értékelte a középszintű földrajzérettségi első részét az Eduline által megkérdezett szaktanár, aki szerint az összpontszám arányosan oszlik meg a három feladat között, és a 20 perc is elegendő a feladatok megoldására.

„Visszatérő téma Amerika topográfiája, az elmúlt öt évben többször megjelent a feladatsorban” – tette hozzá. A földrajztanár szerint a harmadik feladatban pontatlan a rajz, a 3-as számmal jelzett várost nem közvetlenül a Duna mellé rajzolták, ez a diákok egy részét megzavarhatja. A 7-es pont – hívta fel a figyelmet a szaktanár – a feladat szövege alapján egy nagytájat jelez, de valójában egy kistájról van szó.

Milyen volt a második feladatsor?

Az Eduline által megkérdezett szaktanár szerint a középszintű feladatsor második része a középszintnek megfelelő, az ábrák minősége jó, megfelelőek a források is. „Megoldható 100 perc alatt, mert több tesztjellegű feladat van, ami gyorsítja a megoldást. Nagyon korrekt a ponteloszlás is, mindegyik feladat 6-7, maximum 8 pontos. Ez tanulóbarát dolog, hiszen ha valaki az egyik témakörben gyengébben teljesít, nagyon sok pontot nem veszít” – magyarázta.

„Az első, űrfelvételhez kapcsolódó feladat a második rész talán legkönnyebb feladata, ez inkább motivációs céllal kerülhetett ide, hiszen az írásbelin ehhez a részhez már lehet atlaszt használni, így nagyon könnyen tudtak válaszolni a diákok a kérdésekre” – mondta a szaktanár, hozzátéve: a csillagászati témakör is várható volt, a második feladatot a Cartographia-atlaszból meg lehetett oldani, vagyis aki ismeri az atlaszt, az nincs bajban.

Földrajzérettségi: feladatok és megoldások elsőként itt!

Péntek délután a földrajzvizsgával fejeződik be a 2018-as tavaszi érettségi szezon második hete. Az Eduline-on folyamatosan beszámolunk a feladatokról, diákokat és tanárokat kérdezünk az írásbeliről, és persze megtaláljátok a nem hivatalos megoldásokat is. A földrajz érettségi nap támogatását köszönjük a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Karának.

A diákok egy geológiához kapcsolódó feladatot is kaptak, ezt a témakört – mondja a földrajztanár – nehéznek szokták tartani a vizsgázók, de maga a feladat nem bonyolult, nem kér az írásbelizőktől idegen geológiai szakkifejezéseket. A szélrendszerekkel kapcsolatos feladathoz hasonló tavaly is volt, az atlasz használatával ez sem jelent a közepesnél nagyobb kihívást.

Az idei középszintű feladatsorban két feladat is foglalkozott a népesség témakörrel, „mind a kettő azt a készséget méri fel, hogy egy ábráról le tudnak-e olvasni folyamatokat a diákok, erre felkészítették a végzősöket a tanárok”. A pénzforgalmazással foglalkozó visszatérő feladat, amelynek alighanem örülnek a tanárok és a diákok, mert ezeket a fogalmakat elsajátították.

„A kilencedik érdekes feladat, a közepesnél nem nehezebb, nem fog különösebb gondot okozni” – mondta a szaktanár a három barát európai túrázásáról szóló példáról. A tizedik Magyarország növénytermesztéséről szól, „ez a nehezebb feladatok közé sorolható”. A tizenegyedik – országok felismerését kérő – feladat sem lephette meg a diákokat, „legfeljebb az merülhet fel a javító tanárokban, hogy miért csak Ázsia és Afrika jelenik meg benne, ugyanis a második feladatsor egészét nézve nagyon kevés feladat foglalkozik Európa földrajzával, miközben erre az általános iskolai és a középiskolai tanárok is nagy hangsúlyt fektetnek”.

Az utolsó feladatban a Csád-tóról kaptak egy MTI-hírt a diákok, amelyben egy egyszerű százalékszámítást is kérnek tőlük. „Ehhez hasonló feladatra is számítani lehetett” – mondta a szaktanár.

Érettségizzetek velünk!

Az Eduline-on az idén is megtaláljátok a legfrissebb infókat az érettségiről: a vizsgák napján reggeltől estig beszámolunk a legfontosabb hírekről, megtudhatjátok, milyen feladatokat kell megoldaniuk a középszinten vizsgázóknak, de az emelt szintű írásbelikről is nálunk találjátok meg a tudnivalókat.

És ami a legfontosabb: az írásbeli után nálunk nézhetitek át először a szaktanárok által kidolgozott, nem hivatalos megoldásokat.

Délutánonként arról olvashattok, hogy mit gondolnak a tanárok és a vizsgázók a feladatsorokról, és persze ti is leírhatjátok véleményeteket kommentben, sőt a szaktanároktól is kérdezhettek.

Ha elsőként szeretnétek megkapni a megoldásokat, lájkoljátok Facebook-oldalunkat. A 2018-as érettségiről itt találjátok legfrissebb cikkeinket.

Matekérettségi 2025: ezeket fogalmakat, összefüggéseket és tételeket kérhetik középszinten Érettségi-felvételi Kurucz Tünde

Matekérettségi 2025: ezeket fogalmakat, összefüggéseket és tételeket kérhetik középszinten

Hatványozás azonosságai, függvények jellemzése és grafikus manipulációk – csak néhány olyan összefüggés, fogalom és feladat, amit minden diáknak tudnia kell, aki idén májusban matekból érettségizik. Összegyűjtöttük, mi mindent kell(ene) átvenni szűk egy hét alatt azoknak, akik középszinten vizsgáznak matekból.