"Trükkös" feladat is volt az érettségin - tanárok a középszintű írásbeliről Érettségi-felvételi
Eduline

"Trükkös" feladat is volt az érettségin - tanárok a középszintű írásbeliről

Korrektnek tartják az idei középszintű angolérettségi feladatsorát az eduline által megkérdezett tanárok. Az íráskészséget tesztelő feladatsor kifejezetten könnyű volt, a nyelvtanárok arra számítanak, hogy a diákoknak legfeljebb a hallás utáni szövegértéssel lehetett problémájuk.

„Változatosak voltak a témák, szórakoztató szövegeket kaptak a vizsgázók, olyanokat, amelyeket egyébként is szívesen elolvasnak” – mondta a középszintű angolérettségi első részéről Rádai Péter, az Euro Nyelvvizsga Központ angoltanára, aki szerint a szövegek hossza megfelelő volt, a diákoknak valószínűleg elég volt a 60 perc a feladat megoldására, „a jól felkészült vizsgázók ugyanis pontosan tudják, melyik feladatnál milyen típusú válaszokat várnak tőlük”.

Rádai Péter szerint ugyanakkor a szövegértési teszt első – az FBI-ügynök pizzarendeléséhez kapcsolódó – feladata ugyanakkor kifejezetten nehéz volt. Hét megszólalást kellett beazonosítani, a pizzafutár azonban háromszor ugyanúgy kérdezett vissza, egyszer pedig nem logikusan reagált a hallottakra, úgyhogy „valószínűleg ennél a feladatnál sokan veszítenek majd pontokat”.

A középszintű angolérettségi hivatalos megoldása

Az emelt szintű angolérettségi hivatalos megoldása

Itt van a középszintű angolérettségi szövegértési részének nem hivatalos megoldása

A nyelvhelyességi rész nem hivatalos megoldása

A hallott szöveg értését vizsgáló feladatsor - mivel a hanganyagot nem kaptuk meg, itt csak a feladatsort közöljük.

Az íráskészséget mérő rész megoldási javaslatai

A második – Meet Little Miss Mozart című – szöveg az angoltanár szerint viszonylag nehéz volt, a hozzá kapcsolódó feladat azonban könnyű, az egyik pont pedig kétesélyes. A harmadik szöveg szórakoztató és könnyen értelmezhető, a negyedik szöveg szárazabb, közepesen nehéz, utóbbi az angoltanár szerint inkább nyelvtani jellegű feladat volt.

Bársony Katalin, a kápolnásnyéki Vörösmarty Mihály Általános Iskola, Gimnázium és AMI angoltanára szerint korrekt volt a feladatsor, a szövegek nem voltak túl hosszúak, a diákok többségének valószínűleg nem okozott problémát az értelmezésük, „bár a feladattípusok között akadt nehezebb is, ilyen volt például az, amelynél félmondatokat kellett a megfelelő helyre írni, de a szövegek érthetőek voltak, ezért ezekkel sem lehetett komoly gond”, és a 60 perc is elegendő volt a megoldáshoz.

Nyelvhelyesség: korrekt volt a feladatsor

Bársony Katalin szerint a nyelvhelyességi teszt a középszintű érettségin megszokott feladatokból állt. Egyetért vele Berta Anikó angoltanár is, aki úgy véli, a témák és a források is olyanok voltak, mint amilyenek a nyelvkönyvekben szerepelnek, a feladatok megoldásához szükséges szókincs és nyelvtani tudás sem ment a B1-es szint felé.

Az Euro Nyelvvizsga Központ angoltanára, Rádai Péter is könnyűnek tartotta a nyelvhelyességi feladatsort, „egyedül az első feladatnál volt furcsa, hogy elöljárószavakat és igéket kellett felhasználni. Érdemesebb lett volna vagy csak elöljárószavakat felsorolni, vagy egy sokszínű szókincsfeladatot összeállítani. A szöveg azonban érdekes volt” – mondta, hozzátéve: a második és a harmadik feladat is korrekt volt, utóbbinál egyedül az „unable - able” okozhatott nehézséget a diákoknak. Vas Éva, az érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium tanára szerint ilyen feladatokra számítottak a vizsgázók, "néhányan viszont arra panaszkodtak, hogy valamivel több időre lett volna szükségük".

Hallás utáni szövegértés: trükkösek voltak a feladatok

Bársony Katalin szerint a hallás utáni szövegértés feladatai „nem nehezek voltak, hanem trükkösek”. „Nem volt sem háttérzaj, és a beszélőknek sem volt erős akcentusa, de voltak benne buktatók” – mondta, hozzátéve: több diáknak az okozhatott gondot, hogy elhangzottak ugyan a feladatsorban szereplő kifejezések, de nem mindegyik azzal kapcsolatban, amire a teszt rákérdezett, ilyen az olvasott szöveg értését tesztelő részben is előfordult. „Itt tényleg szükség volt arra, hogy a vizsgázó valóban megértse, miről szól a szöveg” – magyarázta.

Vas Éva az eduline-nak azt mondta, a diákok egy része szerint a hallás utáni szövegértés első hanganyaga volt nehezebben érthető.

Levélírás: könnyű feladatokat kaptak a diákok

„Az íráskészség feladatsora nagyon könnyű volt, szint alatti. A királyi obszervatórium programjával kapcsolatos feladatot például úgy állították össze, hogy a vizsgázóknak egy kérdést sem kellett megfogalmazniuk” – mondta Bársony Katalin, aki szerint a második szöveg is nagyon egyszerű volt, problémát legfeljebb az jelenthetett a diákoknak, hogy mindössze három, nagyon általános szempontot kaptak a 100-120 szavas szöveg megírásához.

Berta Anikó szerint is az íráskészség feladatsora volt a legkönnyebb, "hatvan perc bőven elég volt, a megírandó szöveg formátuma sem igényelt nagy tudást".