"Trükkös" feladat is volt az érettségin - tanárok a középszintű írásbeliről Érettségi-felvételi
Eduline

"Trükkös" feladat is volt az érettségin - tanárok a középszintű írásbeliről

Korrektnek tartják az idei középszintű angolérettségi feladatsorát az eduline által megkérdezett tanárok. Az íráskészséget tesztelő feladatsor kifejezetten könnyű volt, a nyelvtanárok arra számítanak, hogy a diákoknak legfeljebb a hallás utáni szövegértéssel lehetett problémájuk.

„Változatosak voltak a témák, szórakoztató szövegeket kaptak a vizsgázók, olyanokat, amelyeket egyébként is szívesen elolvasnak” – mondta a középszintű angolérettségi első részéről Rádai Péter, az Euro Nyelvvizsga Központ angoltanára, aki szerint a szövegek hossza megfelelő volt, a diákoknak valószínűleg elég volt a 60 perc a feladat megoldására, „a jól felkészült vizsgázók ugyanis pontosan tudják, melyik feladatnál milyen típusú válaszokat várnak tőlük”.

Rádai Péter szerint ugyanakkor a szövegértési teszt első – az FBI-ügynök pizzarendeléséhez kapcsolódó – feladata ugyanakkor kifejezetten nehéz volt. Hét megszólalást kellett beazonosítani, a pizzafutár azonban háromszor ugyanúgy kérdezett vissza, egyszer pedig nem logikusan reagált a hallottakra, úgyhogy „valószínűleg ennél a feladatnál sokan veszítenek majd pontokat”.

A középszintű angolérettségi hivatalos megoldása

Az emelt szintű angolérettségi hivatalos megoldása

Itt van a középszintű angolérettségi szövegértési részének nem hivatalos megoldása

A nyelvhelyességi rész nem hivatalos megoldása

A hallott szöveg értését vizsgáló feladatsor - mivel a hanganyagot nem kaptuk meg, itt csak a feladatsort közöljük.

Az íráskészséget mérő rész megoldási javaslatai

A második – Meet Little Miss Mozart című – szöveg az angoltanár szerint viszonylag nehéz volt, a hozzá kapcsolódó feladat azonban könnyű, az egyik pont pedig kétesélyes. A harmadik szöveg szórakoztató és könnyen értelmezhető, a negyedik szöveg szárazabb, közepesen nehéz, utóbbi az angoltanár szerint inkább nyelvtani jellegű feladat volt.

Bársony Katalin, a kápolnásnyéki Vörösmarty Mihály Általános Iskola, Gimnázium és AMI angoltanára szerint korrekt volt a feladatsor, a szövegek nem voltak túl hosszúak, a diákok többségének valószínűleg nem okozott problémát az értelmezésük, „bár a feladattípusok között akadt nehezebb is, ilyen volt például az, amelynél félmondatokat kellett a megfelelő helyre írni, de a szövegek érthetőek voltak, ezért ezekkel sem lehetett komoly gond”, és a 60 perc is elegendő volt a megoldáshoz.

Nyelvhelyesség: korrekt volt a feladatsor

Bársony Katalin szerint a nyelvhelyességi teszt a középszintű érettségin megszokott feladatokból állt. Egyetért vele Berta Anikó angoltanár is, aki úgy véli, a témák és a források is olyanok voltak, mint amilyenek a nyelvkönyvekben szerepelnek, a feladatok megoldásához szükséges szókincs és nyelvtani tudás sem ment a B1-es szint felé.

Az Euro Nyelvvizsga Központ angoltanára, Rádai Péter is könnyűnek tartotta a nyelvhelyességi feladatsort, „egyedül az első feladatnál volt furcsa, hogy elöljárószavakat és igéket kellett felhasználni. Érdemesebb lett volna vagy csak elöljárószavakat felsorolni, vagy egy sokszínű szókincsfeladatot összeállítani. A szöveg azonban érdekes volt” – mondta, hozzátéve: a második és a harmadik feladat is korrekt volt, utóbbinál egyedül az „unable - able” okozhatott nehézséget a diákoknak. Vas Éva, az érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium tanára szerint ilyen feladatokra számítottak a vizsgázók, "néhányan viszont arra panaszkodtak, hogy valamivel több időre lett volna szükségük".

Hallás utáni szövegértés: trükkösek voltak a feladatok

Bársony Katalin szerint a hallás utáni szövegértés feladatai „nem nehezek voltak, hanem trükkösek”. „Nem volt sem háttérzaj, és a beszélőknek sem volt erős akcentusa, de voltak benne buktatók” – mondta, hozzátéve: több diáknak az okozhatott gondot, hogy elhangzottak ugyan a feladatsorban szereplő kifejezések, de nem mindegyik azzal kapcsolatban, amire a teszt rákérdezett, ilyen az olvasott szöveg értését tesztelő részben is előfordult. „Itt tényleg szükség volt arra, hogy a vizsgázó valóban megértse, miről szól a szöveg” – magyarázta.

Vas Éva az eduline-nak azt mondta, a diákok egy része szerint a hallás utáni szövegértés első hanganyaga volt nehezebben érthető.

Levélírás: könnyű feladatokat kaptak a diákok

„Az íráskészség feladatsora nagyon könnyű volt, szint alatti. A királyi obszervatórium programjával kapcsolatos feladatot például úgy állították össze, hogy a vizsgázóknak egy kérdést sem kellett megfogalmazniuk” – mondta Bársony Katalin, aki szerint a második szöveg is nagyon egyszerű volt, problémát legfeljebb az jelenthetett a diákoknak, hogy mindössze három, nagyon általános szempontot kaptak a 100-120 szavas szöveg megírásához.

Berta Anikó szerint is az íráskészség feladatsora volt a legkönnyebb, "hatvan perc bőven elég volt, a megírandó szöveg formátuma sem igényelt nagy tudást".

Akár 200 ezer forint is elmehet egy négynapos fesztiválon Campus life Rodler Lili

Akár 200 ezer forint is elmehet egy négynapos fesztiválon

Átlagosan 70-80 ezer forintot költenek a diákok egy nyári fesztiválon, de szállással együtt a költségek akár a 200 ezer forintot is elérhetik. Nem reprezentatív felmérésünkben több mint harmincan meséltek arról, hova készül idén bulizni, mennyit szán rá, mi alapján választja ki a kedvenc nyári fesztiválját.