Magyarérettségi megoldások: szövegalkotási rész Érettségi-felvételi
Eduline

Magyarérettségi megoldások: szövegalkotási rész

Arany János Tetemre hívás című balladája, Karinthy Frigyes Tanár úr kérem című karcolatfüzére és a heorikus életfelfogásról szóló érvelés közül választhattak a vizsgázók a középszintű magyarérettségin. A három téma közül egyet kellett kidolgozni – itt találjátok a szaktanár által kidolgozott vázlatos megoldási javaslatot.

Friss: itt vannak az első infók a 2013-as magyarérettségiről: nyelvészeti szöveget kaptak a diákok

Leszek Kolakowski lengyel filozófus egyik művének részletét, egy Márai Sándor-elbeszélést, valamint egy Berzsenyi Dániel- és egy Vörösmarty Mihály-költeményt kaptak az érettségizők a 2013-as középszintű magyarvizsga második részében.

A szövegértési feladatsor szaktanár által kidolgozott, nem hivatalos megoldását itt nézhetitek meg.

Megoldási javaslat

Témája: a hősiesség, heroikus életfelfogás mellett vagy ellen kell érveket hozni

Fontos, hogy nem a véleményed értékeli a szaktanár, hanem azt, hogy meg tudod-e védeni, indokolni az álláspontodat, illetve megfelelő irodalmi példákat hozol-e.

- először tisztázd a tételt (jelen esetben a Camus-idézetet, s azt, hogy neked mit jelent a heroikus életfelfogás=önfeláldozó magatartás)
- milyen téren, milyen eszmékért áldozhatja fel magát az ember? Pl. a hazáért, szerelméért, családjáért, becsületéért, vallásáért, Istenért stb. vagy időrendben tekints át az összegyűjtött példákat (ókortól napjainkig, vagy tematikusan, pl. hazáért, családért stb.) 
- tisztázd, hogy egyetértesz-e Camus hősével, vagy cáfolod (egynemű álláspontok). Mindkét esetben releváns irodalmi példákat keress!
- ha egyet is értesz és cáfolni is tudod (eltérő álláspontok), logikusan építsd fel a fogalmazást!
- tanácsos megtervezni az érvelés menetét (pl. fokozásos vagy keretes érvelés)
- ne ugyanazt a véleményt fogalmazd meg többféleképp
- a befejezés frappáns összefoglalás is egyben, de lehet idézettel, a téma továbbgondolásával, buzdítással vagy kéréssel zárni

„én nem hiszek a hősiességben…” A heroikus életfelfogás mellett
- ti. az élet értékes, a család, nem az önfeláldozás pl. Odüsszeia világképe
- nincs hatása a túlélőkre az önfeláldozásnak
- a hírnév múlandósága
- a világot nem válthatja meg egy-két önfeláldozó ember, a nép egy befolyásolható tömeg pl. Madách: Az ember tragédiája c. drámai költeményben:
- Miltiádész, a győztes hadvezér elítélése
- a szabadság – eszme eltorzulása jelenik meg a középkori színben pl. a keresztes lovagok fosztogatása
- eretnekmozgalmak – homouzion-homoiuzion)
- a francia forradalom mértéktelen öldöklése (Danton alakja)
- a XIX. század végének drámáiban nevetségesek az eszmék, ill. a polgári élet nem ad lehetőséget a tragédiákra, a nagy eszmék életképtelenek a kisembereknél pl. Ibsen: A vadkacsa c. művében Gregers Werle eszméi miatt hullik szét egy család, vagy ide sorolhatóak Csehov drámái
- Petőfi : Az apostol – Szilveszter feláldozza a családját az eszméért
- Babits Jónás könyve: Jónás nem látja eredményesnek a prófétálását, elégedetlenkedik
- az élet fontos, de a hírnév örök, pl. Akhilleusz választása ill. az Íliász szemlélete
- a magasabb törvényeknek (lelkiismeret, isteni törvények) való megfelelés pl. Antigoné, aki vállalja a halált is, de az isteni elrendelésnek engedelmeskedik, mikor eltemeti testvérét, s szembeszáll Kreónnal, a földi hatalom megtestesítőjével
- pozitív példa adása az utókornak
- vallásért, hitért való áldozat 
- szerelemért való áldozat Shakespeare: Rómeó és Júlia
- a hazáért, kereszténységért való önfeláldozó harc: pl. Balassi Bálint: Egy katonaének vitézei, ill. Zrínyi Miklós hősi halála
- Petőfi költészete, költő-vátesz szerepe (és élete): a szabadságért való önfeláldozás pl. Az apostol
(esetleg Nemzeti dal, A XIX. század költői, ars poeticái és a forradalmi látomásköltészete – de itt nem konkrét szereplőről, hanem a szerző heroizmusáról beszélhetünk)

Megoldási javaslat:

Bevezetés
Arany János a XIX. sz. magyar romantika kiemelkedő alakja.
Balladákat  a nagykőrösi évei 1851-60 (a szabadságharc bukása és Petőfi halála után az egyensúlyhiány, haladásba vetett hit meggyengülése jellemezte) alatt kezdett írni, majd az Őszikék ciklusban ismét.
Nagykőrösi évek balladái: 
a szabadságharc bukása és Petőfi halála után az egyensúlyhiány, haladásba vetett hit meggyengülése jellemezte, lemondó, rezignált hangnem

Őszikék balladái:
az 1870-es évekre jellemző
a művek témája többnyire szerelmi, ill. népi hiedelmek, babonák jelennek meg (Lásd itt: vérző seb)
áthatja a bűn és bűnhődés kérdésköre
A ballada fogalma:
Két típus:
Népballada
Műballada- a romantika korában vált népszerűvé
epikus műfaj, a három műnem keveredése „tragédia dalban elbeszélve”

A ballada jellemzői:
cselekménye sűrített
előadásmódja szaggatott
jellemzi a balladai homály
erős a lélektaniság (a bűn és bűnhődés motívuma)

Az Arany-balladák csoportosítása:

téma szerint:
1. történelmi pl. A walesi bárdok
2. személyes tragédiát bemutatóak/lélektaniak pl. Ágnes asszony

szerkezet szerint:
1. egyszálú pl. V. László
2. két-vagy többszálú pl. Szondi két apródja
3. körkörös pl. Ágnes asszony

A balladák jellemzőinél elegendő csak az adott balladára vonatkoztatni pl. Őszikék-ciklusban keletkezett, személyes tragédiát bemutató, egyszólamú

Tárgyalás
Típus: lélektani ballada, a tragikus ballada középpontjában értékvesztés áll: Benő halála fölösleges, hiszen Abigél szerette
Téma: egy látszólagos gyilkosság ill. a gyilkos utáni nyomozás története, az istenítélet (mint babonás hiedelem) módszerével. A seb a fiú arája jelenlétében kezd vérezni, mire kiderül, hogy – bár nem ő a gyilkos -, de közvetett módon köze van a halálához, hiszen ő adta kedvesének a gyilkos tőrt.
Idő: a középkor (romantikára jellemző a középkori témaválasztás)
Helyszín: „a radványi sötét erdő” és a halott apjának főúri kastélya
Szerkezet: egyszálú, egyszólamú
3 részre osztható:
1. előzmény (1-3. vsz.) a múltra vonatkozik
2. jelen és a nyomozás (4-11. vsz.)
3. Abigél bűnhődése

Előadásmód:
-szaggatott, kihagyások jellemzik pl. Abigél nem tudta hogyan halt meg Benő („szeme villan, s tapad a tőrre”), csak a helyszínen tudatosul benne. Eszerint a tőr átadása és az öngyilkosság között el kellett telnie egy kis időnek, s Abigél nem volt a helyszínen
- balladai homály: Abigél esetében jelenik meg: miért volt Abigélnél tőr? Esetleg előre eltervelte? Vagy csak játszadozott kedvesével? stb.
Abigél esetében jelenik meg a bűn és bűnhődés: bűne a könnyelmű kijelentés („nosza hát!”), s büntetése sem marad el: megőrül „….szeme szokatlan lángot lövell(…)kacag és sír(….)” éppúgy, mint Ágnes asszony, aki szintén csak bűnrészes, s mindkét esetben a büntetés az őrület. (nem emberi, hanem isteni az igazságszolgáltatás)
Verselése: szimultán (időmértékesen és ütemhangsúlyosan is ritmizálható), strófákra tagolt
Rímképlete: a-b-a-b-b
Hangszimbolikájában is utal a középkori hangulatra.

Befejezés
Értelmezése: inkább veszteseket látunk, nem bűnösöket, Benő halála és Abigél megőrülése értelmetlen. A drámaiság a legerőteljesebb a három műnem közül.


Megoldási javaslat:

Fontos itt is,
- hogy ne a novella történetének ismételt leírása, hanem elemzése legyen!
- figyelj a két mű közös és eltérő vonásaira ill. ezek okaira
- a legjobban itt kell figyelni a logikai felépítésre: vagy egymást követően elemezd a műveket, a másodiknál mindig utalj vissza az előzőre
Vagy a két művet az adott szempontoknak megfelelően (pl. tanár, osztálytársak viszonya, cím, helyszín stb.) egymás mellett szerepeljen (ez jobb)
- befejezés: rövid, tömör, összefoglalás ill. válaszadás a címre

Bevezetés

- Karinthy a magyar klasszikus modernség alakja
- A Nyugat I. nemzedékének szerzője
- Kiemelkedő alkotásai az irodalmi paródiái
- Megjelenik az abszurd és a groteszk
- Legjelentősebb alkotása a Tanár úr kérem (1916)

Tárgyalás

Műfaj: karcolat
Cím: témamegjelölő
Ellentétes és párhuzamos is a két novella: szembeállítja a tanár és a diákok viselkedését, viszonyát
Elbeszélői nézőpont:
- Kívülállóként (E/3.) jelenik meg a főszereplő a többiek szemében (A jó tanuló felel)
- néhol azonosul a rossz tanulóval „lelki vívódásait” is ábrázolja
- azonosságok: ugyanabban a szituációban ábrázol két ellentétes jellemet ill. osztályt
A tanár, osztálytársak viszonyulása:
A jó tanulóhoz: szinte patetikus, ünnepélyes hangulatot ábrázol, felnagyít, mitizál Karinthy (gróf- grófnő) - ezek a komikum poétikai eszközei
A rossz tanuló felel c. karcolatban: a lefokozás, kisszerűség megjelenése, a felelés jelentőségének eltúlzása jelenik meg („a halálraítélt…”)
Erősíti a komikumot a rossz tanuló jellemének kifigurázása

A címszereplőkhöz való viszony:
A jó tanuló esetében: távolságtartó, mitizáló (l. a bevezető: „Kérd meg Steinmannt…”), ünnepélyes („ünnepélyes maga a tanár is”) - s ebből fakad a komikum
A rossz tanuló esetében: profanizált, leereszkedő, kisszerű - kisszerű célért „küzd”

Befejezés

Karinthy jelentősége - irodalmi paródiái miatt
Az irodalomhoz való kettős viszonya: egyszerre képes tárgyának rangot adni, ugyanakkor meg is fosztja attól.

Három értékelési szempontnak kell megfelelni: tartalom, szerkezet és nyelvezet.

Tartalmi elvárások:
- a feladat értelmezése
- nyelvi és irodalmi műveltség bizonyítása (releváns példák)
- reflexió, állásfoglalás
- fontos, hogy az egy mű értelmezésénél ill. az összehasonlító elemzésnél NE tartalmat írj, hanem a feladatnak és az elemzési szempontoknak megfelelően dolgozz!

Szerkezet:
- megfelelően tagolt, arányos fogalmazás (felvezetés, tárgyalás, befejezés aránya; a bekezdések szerkesztése)
- rendezett íráskép
- koherens szövegszerkezet (előre- és visszautalások, térbeli és időbeli viszonyok, kulcsszavak stb.)
- az adott terjedelem megtartása (nem több, és lehetőleg nem kevesebb három oldalnál)

Nyelvezet:

- a köznyelvi norma használata (ne legyen benne szleng, divatszó stb.)
- világos, lényegre törő előadásmód
- egységes előadásmód (egyes vagy többes szám, esetleg személytelen lehet, de fontos az, hogy ne váltakozzon)
- olvasható kézírás
- ide számít a helyesírás is (sőt! a szövegértési rész is beleszámít)

Kiderült, hány elsősnek kellett idén évet ismételnie Közoktatás Kurucz Tünde

Kiderült, hány elsősnek kellett idén évet ismételnie

Még mindig toronymagasan elsőben a legnagyobb az évismétlők aránya – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére megküldött adataiból, ugyanis az elmúlt tanév végén százból továbbra is mintegy öt olyan gyerek volt, akiknek idén újra kell járniuk az első osztályt. Rajtuk kívül ötödikben és hetedikben is magas volt a bukási arány.