Ez az igazi stresszfaktor: érettségi a sztrájk kellős közepén Érettségi-felvételi
MTI

Ez az igazi stresszfaktor: érettségi a sztrájk kellős közepén

Folytatódott hétfőn a kormány által tervezett vasúti reform ellen meghirdetett sztrájk Franciaországban, a 680 ezer érettségizőt ezért ingyen fuvarozzák a telekocsis cégek.

A négy fő vasutas szakszervezet (CGT, Sud Rail, FO és First) által múlt szerdán meghirdetett és hatodik napja tartó munkabeszüntetés miatti válságból egyelőre semmilyen kiút nem látszik, miután a kormány ragaszkodik ahhoz a javaslatához, amelyet kedden kezd el megvitatni a nemzetgyűlés. A belföldi vonatoknak a fele, a párizsi agglomerációban a városi gyorsvasutaknak (RER) átlagosan a harmada közlekedik, azok is jelentős fennakadásokkal.

Az állami vasúttársaság (SNCF) 10 ezer dolgozóját mozgósította hétfőn annak érdekében, hogy a reggel megkezdődött érettségi vizsgákra minden gimnazista időben odaérjen. A vizsgaközpontok felé közlekedő útvonalakon a csúcsidőben minden vonat elindul, s a "vizsgaasszisztens" feliratú mellényt viselő vasutasok minden diáknak személyesen segítenek a tájékozódásban.

A telekocsis internetes oldalak pedig ingyen szolgáltatást biztosítanak a héten minden diáknak. Franciaországban idén 687 ezren érettségiznek, de csak töredékük közlekedik vonattal. "Még akkor is, ha csak néhány száz érettségizőt érint, egyenlő helyzetet kell biztosítani nekik másokkal" - hangsúlyozta Benoit Hamon oktatási miniszter, aki engedélyezte, hogy az egy órás késésen belül érkezők is megírhassák hétfőn az érettségi dolgozatukat. 

A vasúti dolgozók az ellen a törvénytervezet ellen tiltakoznak, amelyet másfél évi előkészítés után a kormány kedden terjeszt a nemzetgyűlés elé az SNCF által felhalmozott 40 milliárd eurós (12 ezer milliárd forintos) adósság stabilizálására, megnyitnák a személyszállítási vasúti piacot a konkurencia előtt. A javaslat átszervezné a jelenleg két állami vállalat kereteiben működő vasúti szektort. A szakszervezetek szerint ez nem oldaná meg az adósság problémáját és nem elég bátor a két vállalat egy holdinggá szervezésében, amelyeket 1997-ben választottak szét. Jelenleg az RFF felelős a vasúti hálózat működtetéséért, az SNCF pedig az egyéb szolgáltatásokért. A szakszervezetek az 1997 előtti egységes állami vállalathoz való visszatérést, és a teljes adósság átvállalását kérik az államtól.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!