A középszintű magyarérettségi szövegértési feladatsora túl könnyű volt, a három szövegalkotási feladat közül kettő azonban kifejezetten jó - mondta a Magyartanárok Egyesületének elnöke.
Itt vannak a hivatalos megoldások! Hány pontot értetek el?
A középszintű magyarérettségi hivatalos megoldásai.
Az emelt szintű magyarérettségi hivatalos megoldásai.
A téma közel áll a diákok világához, de a szöveg nem elég mély, nem elég sűrű – mondta a középszintű magyarérettségi szövegértési feladatsoráról Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke, hozzátéve: a szövegértési teszt akkor jó, ha az értelmezendő szövegben vannak rejtett összefüggések, logikai mozzanatok, például nyelvtanilag nem jelölt ok-okozati viszonyok. „Ebből a szempontból túl könnyű volt a teszt, a kérdések nagy részének megválaszolásához egyszerűen vissza kellett keresni a kért részleteket” – tette hozzá.
Arató László szerint mindössze két olyan feladat van, amely nem ennyire egyszerű, a teszt utolsó feladata például véleményt kér, „igaz, az utasítás nem egyértelmű, sok diák számára valószínűleg nem volt világos, hogy a feladat a szerző, a kutatás résztvevői, esetleg a vizsgázó véleményére vonatkozik”.
A középszintű magyarérettségi első, szövegértési részéről itt találjátok a legfrissebb infókat, folyamatosan frissülő tudósításunkat pedig itt olvashatjátok. A középszinű feladatsor esszékérdéseiről itt találjátok a legfrissebb infókat.
Hozzátette: az a legnagyobb baj a „netnyelvvel” foglalkozó szöveggel, hogy „nem nagyon mér”. „A kicsit jobbak és a nagyon jók között nem differenciál. Igaz, a középiskola a szövegértési készséget kevéssé fejleszti, emiatt sem mernek nehezebb tesztet adni, ebből biztos nem lesz botrány” – mondta.
Volt két nagyon jó feladat
„A középszintű magyarérettségi eredeti koncepciója arról szólt, hogy az érvelési feladatban elsősorban nem irodalmi témákról kell véleményt írni. Ide megosztó témák kellenek, mint például a dohányzás kitiltása a szórakozóhelyekről” – mondta Arató László, aki szerint nem kell félni attól, hogy a magyarérettségiből eltűnik az irodalom, hiszen a szóbeli tételek irodalmi művekről szólnak. Hozzátette: az előző évek érvelési feladatainál az idei egy fokkal jobb, korábban voltak olyan témák, amelyek ellen egyáltalán nem lehetett érvelni. „
A Magyartanárok Egyesületének elnöke a novellaelemzést és az összehasonlító elemzést nagyon jó feladatnak tartja. „A korábbi években előfordult, hogy a két összehasonlítandó mű túl rövid volt ahhoz, hogy több oldalas összevetést lehessen róluk írni, esetleg a két vers kevéssé érintkezett egymással. Most viszont jó a műválasztás, két, terjedelmileg majdnem azonos, nem túl rövid, valóban sok hasonló motívumot tartalmazó költeményről van szó” – mondta.
Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről! |