A vidékiek humán, a budapesti felvételizők tudományos szakokat keresnek Érettségi-felvételi
Eduline

A vidékiek humán, a budapesti felvételizők tudományos szakokat keresnek

A vidéki fiatalok nagyobb eséllyel választják az emberközpontú szakmákat, mint a budapesti középiskolai diákok – derül ki a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) pályaorientációs kutatásából.

Felvételizők a 2017-es Educatio kiállításon.

A 40 hazai középiskola 1530 diákjának bevonásával vizsgálta a végzős középiskolai diákok főbb érdeklődési területeit a METU pályaorientációs kutatása. A 2016. november 15. és 2017. január 15. között megvalósult felmérés válaszadóinak 10 százaléka Budapesten, míg 90 százaléka vidéki iskolákban tanul.

A kutatás keretében a végzős középiskolások az érdeklődési körüket érintő 64 kérdés megválaszolásával megismerhették, hogy milyen foglalkozási terület iránt van a legnagyobb affinitásuk.

A válaszok értékelése alapján a magyar diákok a tudományos és technikai, a kommunikációs és művészeti területeken, valamint az emberközpontú szakmákban szeretnének érvényesülni, míg a rendszereken és folyamatokon alapuló foglalkozások kevésbé vonzóak a számukra - írja az egyetem közleménye.

A vidéki fiatalok a szakmákat tekintve komolyabb érdeklődést mutatnak a tervezés és a kreativitás iránt (építész, divat-, jelmez-, kirakattervező, fotóművész, grafikus), mint budapesti kortársaik. A fővárosi diákok körében ezzel szemben erősebb az elméleti, kutatói beállítottság, így nyitottabbak a fizika, a biológia és az orvostudomány felé. A budapesti nagyobb valószínűséggel választhatják az ügyvédi, szervezői, könyvtárosi, hivatalnoki pályákat, míg a vidéki válaszadók körében népszerűbb a kereskedők, üzletemberek, bankárok, reklámszakemberek és rendőrök hivatása.

Milyen szakma illik hozzád? Négy ingyenes, szuper teszt

Mind a középiskolai felvételi, mind a felsőoktatási felvételi előtt állók számára komoly dilemma, hogy milyen pályára szegődjenek. A következő tesztek segítséget nyújtanak abban, hogy jobban megismerd önmagad, hogy az érdeklődésednek leginkább megfelelő döntést hozhasd. Jól jön azoknak is, akik úgy érzik, hogy korábban rosszul döntöttek, így még lehet váltani.

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.