Így számolják a pontokat a mesterszakos felvételin Érettségi-felvételi
Gál Luca

Így számolják a pontokat a mesterszakos felvételin

Ha mesterképzésre jelentkeztek, érdemes előre megismerkedni a pontszámítás szabályaival, hiszen a rendszer több ponton is eltér az alapképzéses felvételitől.

A felvételi követelményeket és a rangsorolás módját az egyes intézmények saját hatáskörben határozzák meg, ugyanakkor országosan egységes, hogy legfeljebb 100 pontot lehet elérni a felvételin – hívja fel a figyelmet a Felvi.hu.

Keresztféléves felvételi 2026: mikor hirdetik ki a ponthatárokat?

A 100 pontba beleszámító többletpontok mértékéről és feltételeiről szintén az adott felsőoktatási intézmény dönt.

A leggyakrabban alkalmazott értékelési szempontok:

  • az oklevél minősítése,
  • az oklevél átlaga (egy vagy két tizedesjegy pontossággal),
  • a záróvizsga eredménye,
  • a felsőoktatásban szerzett tanulmányi eredmények átlaga,
  • a felvételi vizsga (szóbeli, írásbeli vagy gyakorlati formában),
  • a szakmai alkalmassági vizsga, illetve motivációs beszélgetés,
  • felvételi portfólió, amely tartalmazhat tudományos munkákat vagy szakmai önéletrajzot is.

Ahogyan az alapszakos felvételinél, a mesterképzések esetében is pluszpont járhat esélyegyenlőségi alapon – például hátrányos helyzetért, fogyatékosságért vagy gyermekgondozásért. Ezekért a jelentkezők 1-10 többletpontot kaphatnak.

Ezek voltak a legnépszerűbb alap- és mesterszakok a 2024-es keresztféléves felvételin

Fontos tudni, hogy mesterképzésre csak az jelentkezhet, aki már rendelkezik legalább alapképzésben szerzett (vagy a 2006 előtti rendszerben főiskolai szintű) végzettséggel. A felsőoktatási intézménybe való beiratkozás feltétele a megszerzett oklevél bemutatása – az oklevéligazolás kizárólag a felvételi eljárásban való részvételre jogosít.

 

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből

A 2025-ös országos kompetenciamérésen összességében javultak a diákok történelemből elért eredményei, ám az ötödikeseknél komoly visszaesés látszik: 2024-hez képest átlagosan 47 képességponttal gyengébb eredményt értek el. Minden más évfolyamon viszont legalább 32 ponttal jobb teljesítményt mértek, mint egy évvel korábban. Egy nagydobosi iskola, túlszárnyalva az országos átlagot, messze a legjobbak között teljesített a 6. évfolyamos felmérésen.