Ilyen feladatok lehetnek idén a magyarérettségi irodalmi kvízében Érettségi-felvételi
Székács Linda

Ilyen feladatok lehetnek idén a magyarérettségi irodalmi kvízében

Párosítás, igaz-hamis, fogalmak azonosítása; így kérdezhetik ki többek között egyes műnemeket, műfajokat, korstílusokat vagy memoritereket a magyarérettségiben.

Gyakorlati szövegalkotás helyett 2024-től a magyarérettségi I. részében a szövegértés után a vizsgázóknak egy 20 pontos irodalmi feladatlapot kell megoldaniuk. Ez az Oktatási Hivatal által kiadott részletes vizsgakövetelmények szerint különböző feladattípusokból áll.

A feladat lehet például

  • táblázat kitöltése,
  • igaz-hamis választás,
  • sorrend kialakítása,
  • párosítás,
  • szövegkiegészítés,
  • fogalmak azonosítása,
  • memoriterek felismerése, kiegészítése.

Ilyen feladatok formájában kérdezhetik vissza tehát a középiskolai tanulmányok alatt megszerzett irodalmi tájékozottságot. Azon belül is számonkérhetik

  • korstílusok, stílusjegyek, stílusfajták felismerését,
  • a műnemi, műfaji tájékozottságot,
  • verstani ismereteket (felismerés szintjén),
  • a kötelezőnek kijelölt memoritereket,
  • műismeretet,
  • az irodalmi szöveg megalkotottságának eszközeit.

Az OH ezzel kapcsolatos dokumentumát ide kattintva éritek el.

Hogy tavaly milyen feladatokat kaptak a vizsgázók a középszintű magyarérettségi I. részében, arról ebben a cikkünkben olvashattok:

 

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.