Ilyen feladatok lehetnek idén a magyarérettségi irodalmi kvízében Érettségi-felvételi
Székács Linda

Ilyen feladatok lehetnek idén a magyarérettségi irodalmi kvízében

Párosítás, igaz-hamis, fogalmak azonosítása; így kérdezhetik ki többek között egyes műnemeket, műfajokat, korstílusokat vagy memoritereket a magyarérettségiben.

Gyakorlati szövegalkotás helyett 2024-től a magyarérettségi I. részében a szövegértés után a vizsgázóknak egy 20 pontos irodalmi feladatlapot kell megoldaniuk. Ez az Oktatási Hivatal által kiadott részletes vizsgakövetelmények szerint különböző feladattípusokból áll.

A feladat lehet például

  • táblázat kitöltése,
  • igaz-hamis választás,
  • sorrend kialakítása,
  • párosítás,
  • szövegkiegészítés,
  • fogalmak azonosítása,
  • memoriterek felismerése, kiegészítése.

Ilyen feladatok formájában kérdezhetik vissza tehát a középiskolai tanulmányok alatt megszerzett irodalmi tájékozottságot. Azon belül is számonkérhetik

  • korstílusok, stílusjegyek, stílusfajták felismerését,
  • a műnemi, műfaji tájékozottságot,
  • verstani ismereteket (felismerés szintjén),
  • a kötelezőnek kijelölt memoritereket,
  • műismeretet,
  • az irodalmi szöveg megalkotottságának eszközeit.

Az OH ezzel kapcsolatos dokumentumát ide kattintva éritek el.

Hogy tavaly milyen feladatokat kaptak a vizsgázók a középszintű magyarérettségi I. részében, arról ebben a cikkünkben olvashattok:

 

"Történelmi pillanat" - diákok és szülők osztályozhatják a pedagógusokat a KRÉTA-ban Közoktatás Kurucz Tünde

"Történelmi pillanat" - diákok és szülők osztályozhatják a pedagógusokat a KRÉTA-ban

„Gyermekem otthoni tanulását tanácsaival segíti”, „érthetően, jól magyarázza el az összefüggéseket” - többek között ilyen szempontok alapján értékelhetik egy egytől ötös skálán gimnazisták, szakiskolások, illetve az általános iskolába járó diákok szülei a tanárokat. A kérdőívek eredményét a pedagógusok teljesítményértékelésébe is beszámíthatják.