Érettségi 2025: meddig kell teljesíteni a közösségi szolgálatot? Érettségi-felvételi
Gál Luca

Érettségi 2025: meddig kell teljesíteni a közösségi szolgálatot?

Rendkívüli esetben az érettségi évében is meg lehet csinálni a hiányzó órákat a közösségi szolgálatból.

A középiskolai tanulóknak az utolsó középiskolai évfolyam végéig kell teljesítenie az 50 óra közösségi szolgálatot annak érdekében, hogy érettségi vizsgát tehessen – tájékoztat róla az Oktatási Hivatal (OH).

Vannak bizonyos esetek, amikor nem kell közösségi szolgálatot teljesíteni az érettségi előtt.

Az 50 órából az 5 óra felkészítést és az 5 óra lezárást nem egyszerre, hanem a három – vagy az iskola által elfogadott egyéb rend szerinti ‒ tanévre arányosan elosztva, a tevékenységek kívánalmaitól függően kell megtartani. A közösségi szolgálatot úgy kell megszervezni, hogy az a tanulók számára folyamatként, rendszeresen ismétlődő konkrét tevékenységként jelenjen meg.

Az OH példája alapján a konkrét tevékenységre fordítandó minimum 40 kontaktórát három tanévre elosztva, tanévenként nagyjából 13-14 óra, ami folyamatában kb. kéthetente feltételez 1-2 órás elfoglaltságot.

Bár az alapvető cél, hogy a 12. évfolyamra már ne maradjon teljesítendő óra - mert ez megnehezítheti az érettségire való felkészülést -, a rendelet arra is lehetőséget ad, hogy aki a közösségi szolgálatot nem tudja teljesíteni a 11. évfolyam végéig, rendkívüli esetben még az érettségi évében is pótolhassa a hiányzó óráit.

A tantestület döntése alapján a közösségi szolgálat szervezhető úgy is, hogy az nem három évfolyamon arányosan elosztva, hanem két vagy egy évfolyamra tervezve kerüljön a helyi pedagógiai programba.

 

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből

A 2025-ös országos kompetenciamérésen összességében javultak a diákok történelemből elért eredményei, ám az ötödikeseknél komoly visszaesés látszik: 2024-hez képest átlagosan 47 képességponttal gyengébb eredményt értek el. Minden más évfolyamon viszont legalább 32 ponttal jobb teljesítményt mértek, mint egy évvel korábban. Egy nagydobosi iskola, túlszárnyalva az országos átlagot, messze a legjobbak között teljesített a 6. évfolyamos felmérésen.