Fagyi, isler, csoki és Big Mac – ilyenek voltak az írásbelik az első héten Érettségi-felvételi
Kurucz Tünde

Fagyi, isler, csoki és Big Mac – ilyenek voltak az írásbelik az első héten

Az idei érettségik előtt nagy volt az izgalom, mert az új, 2020-as Nat miatt a tárgyak nagyrészt tematikájukban változtak, de például magyarból a vizsga szerkezete is eltért az előző évektől. A középszintű feladatlapok egyik érdekessége a diákok szerint, hogy a magyarban olasz fagyi, a matekban a habos isler, az angolban Big Mac, míg a németben pedig csokis feladat is szerepelt.

Az Oktatási Hivatal adatai szerint hétfőn magyarból középszinten 73 472, emelt szinten pedig 2066 tanuló adott számot tudásáról.Matematikából kedden középszinten 69 047-en, emelt szinten 6616-an vizsgáztak, szerdán történelemből középszinten 68 802, emelt szinten 7679 diák érettségizett. Csütörtökön angol nyelvből középszinten 34 491-en, emelt szinten 20 821-en; pénteken pedig német nyelvből középszinten 7772-en, emelt szinten 2332-en írásbeliztek.

Itt van minden eddigi érettségi nem hivatalos és hivatalos megoldása

Magyarérettségi: egy borongós hangulatú novella vagy Babits ars poeticája

Az új magyarérettségi az előző évekhez képest sokat változott, hiszen az első részben a gyakorlati szövegalkotás helyett irodalmi feladatlapot kellett a diákoknak megoldania.

A magyarérettségi első, 90 perces és összesen 40+20 pontot érő részében a középszinten vizsgázó tanulóknak először Leczo Bence a Magyar Kultúra magazinban megjelent Tekercsek, kódexek, átkok - történetek a könyvek születéséről című ismeretterjesztő szövegét kellett elolvasniuk, majd megoldaniuk a hozzájuk tartozó feladatokat. A szöveg nem volt nehéz, a témával a diákok a történelemórákon is találkozhattak.

Az idei, első új típusú feladatsorban az irodalmi műveltségi teszt Németh Nikolett, a Százhalombattai Széchenyi István Technikum és Gimnázium magyartanára szerint egy első látásra ijesztő feladattal indult: a vizsgázóknak az Antigonéból kellett a források alapján két istent megnevezniük.

Ha valaki látta a Herkulest, annak ez nem okozhatott problémát

- jegyezte meg a magyartanár.

Az irodalmi tesztben ezen kívül szerepelt még Ady Endre, méghozzá egy gondolattérképben, de volt táblázat a korstílusok és stílusirányzatok jellemzőiről is. A kérdezett memoriter pedig egy Kányádi-vers volt, amit a szaktanár szerint nem biztos, hogy mindenki ismert.

A szövegalkotási részben a diákok Karinthy Az olasz fagylaltárus című háborús, borongós hangvételű novellája vagy Babits ars poeticájának változása között választhattak. Hogy melyik volt a nehezebb, azt a magyartanár szerint nem olyan könnyű eldönteni, hiszen Babits ars poeticája rendkívül hangsúlyos eleme az irodalomóráknak, azonban a kapott feladatban semmiféle forrás nem állt a diákok rendelkezésére, és arra meg nem volt a diákoknak ideje, hogy céltalanul lapozgassák a szöveggyűjteményt.

Matekérettségi: nem volt gyűjtőjáradék

A középszintű matekérettségi is változott az új nat miatt tematikájában: több témakört megcsonkítottak különösen a függvényeket és a koordinátageometriát, ezen kívül a követelményeket a pénzügyi számításokkal bővítették. Ehhez képest ez utóbbi sem az első részben, sem pedig a másodikban nem került elő, ami nemcsak az Eduline által megkérdezett tanárokat, hanem a diákokat is meglepte.

Az első részben szerepeltek halmazok, függvények, geometria, számtani sorozat, logaritmus, százalékszámítás. Töreky Szilvia, a Webkurzus matematika tanára szerint több kérdés megválaszolásához általános iskolai tudás is elegendő volt.

A 16-os feladat azért okozhatott nehézséget, mert koordinátageometriát tartalmazott, ennek a témakörnek a nagy része kikerült a NAT követelményeiből, így sokan arra számíthattak, hogy ez a témakör idén már nem kap hangsúlyt.

A második részben a 17-es, szolnoki habos islerről szóló feladat a Studium Generale matekszekciójának szakértői szerint a sok alfeladat miatt ijesztőnek tűnhetett, de valójában nem volt nehéz.

Összességében Töreky szerint az idei matekérettségi eleje kifejezetten könnyű, a középső rész is inkább könnyebb, mint bonyolultabb lett.

Megbukni remélhetően kevesen fognak, mindenki találhatott magának szimpatikus feladatot.

- tette hozzá a szaktanár.

 

Történelem érettségi: sok volt a térképes feladat

A töriérettségi is tematikájában módosult a matekhoz hasonlóan. Középszintre többek között lekerült emelt szintről az amerikai függetlenségi háború, az Aranybulla. Az idei követelmények között nem szerepel a munkajoggal, pénzügyi ismeretekkel foglalkozó témakör, mert átkerült az állampolgári ismeretek érettségihez.

Edényi László, a Zrínyi Miklós Gimnázium történelemtanára kiemelte, hogy az idei érettségi megfelelt a követelményeknek, az első rész azonban szokásoshoz képest több térképes feladatot tartalmazott, a 12-ből 3-nál volt valamilyen térkép a forrás.

Ha valaki kevésbé jól tájékozódik a vaktérképen, annak ezeknél a feladatoknál nagy segítséget jelenthetett az atlasz, amit középszinten az első résznél is elő lehetett venni

- fejtette ki a tanár, majd megjegyezte, hogy a rövid feladatok egy-egy alkérdéstől eltekintve kimondottan könnyűek voltak. Nehezebbnek számított például a Rákóczi-szabadságharcról szóló feladat D pontja, amiben azt kellett megindokolni, miért nem élt Rákóczi a felkínált lehetőséggel, vagy a nyolcas feladatban kitalálni, hogy milyen eszme az "álszocializmus". Szintén problémát okozhatott Németország egyesítésénél, hogy Helmuth Kohl beszéde mikor hangozhatott el.

Az esszék közül a történelemtanár szerint a legkönnyebb a II. világháború kirobbanása volt, mert ezt a témát az órán viszonylag hosszasan és részletesen tanulják a diákok, de az angol alkotmányos monarchia sem volt túl bonyolult. Az Erdélyi Fejedelemség etnikai és vallási viszonyait is jól be lehetett mutatni, bár az írásos források és az atlasz mellett nagy segítség lehetett volna még egy diagram vagy táblázat. A gazdasági rendszerváltoztatás esszétéma a feladat megfogalmazása miatt okozhatott gondot a diákoknak.

Angol-és németérettségi

A csütörtöki angol és a pénteki németérettségi szerkezetében ugyanolyan volt. Először az olvasott szöveg értésével kezdtek a diákok, amire 60 percet kaptak, ezt a 30 perces nyelvhelyesség, majd a szintén fél órás hallott szöveg értése követte, végül pedig az íráskészséggel zárult a vizsga, amire ismét 60 perc járt.

Pásztiné Fritz Adrienn, a LanguageCert Nyelvvizsgaközpont vezetője szerint, aki rendesen felkészült, azt nem érhette nagy meglepetés. A szakértő a középszintű angol legnehezebb részének a nyelvhelyességet tartotta, mert többször szerepelt benne a present perfect igeidő.

A hallás utáni szövegértésben előkerült a szövegek között a Big Mac is, így a diákok szerint majdnem teljes lett a menü.

A pénteki középszintű németérettségi sem volt nagyon nehéz. Az első részben egy német „trópusi szigetről” és a legjobb nyelvtanulást segítő appokról olvashattak a vizsgázók. A nyelvhelyességben pedig többek között egy csokoládés feladatot kellett megoldania a diákoknak.