Remélhetőleg nem lesz sok bukás, mindenki találhatott magának megoldható feladatot – szaktanár a középszintű matekérettségiről Érettségi-felvételi
Tornyos Kata

Remélhetőleg nem lesz sok bukás, mindenki találhatott magának megoldható feladatot – szaktanár a középszintű matekérettségiről

Az eleje kifejezetten könnyű volt, a második részben felbukkantak nehezebb feladatok, de a B részében, ott pedig egyet kihagyhattak a diákok. Tehát összességében korrekt érettségi vizsga várta a ma középszinten érettségiző diákokat – értékelte a matekérettségit Töreky Szilvia, a Webkurzus matematika tanára és a Matekmentor.hu alapítója.

Matekérettségi 2024

Több mint 75 ezer diák ült neki az idei matekérettséginek, 69 047-en vizsgáztak középszinten, 6616-an pedig emelt szinten. Most vizsgáztak először matekból azok a középiskolások, akik már a 2020-as Nemzeti Alaptanterv alapján tanultak. A változásokról szóló teljes cikket innen érhetitek el.

Egyes témaköröket erősen megcsonkítottak (például a függvényeket, koordinátageometriát), míg mások (többek között a pénzügyi ismeretek bizonyos részei) emelt szintről lekerültek középszintre, de a vizsga szerkezetében ugyanaz maradt, ennek ellenére egy pénzügyi ismeretekhez kapcsolódó feladat sem jelent meg a matekértettségi feladatsorában, ami még a Studium Generale szakértőit is meglepte.

Mutatjuk, hogyan értékeli a középszintű matekérettségi egyes feladatait és feladatrészeit az Eduline által megkérdezett szaktanár, Töreky Szilvia, aki a Webkurzus matematika tanára és a Matekmentor.hu alapítója.

Barátságos első rész

Két részből áll a matekérettségi, az elsőben rövid (többségében egyszerű, alapfogalmakat számonkérő, ellenőrző) feladatok vannak, összesen tizenkét darab. A második feladatlap összetettebb feladatokat tartalmaz, ez két részből áll: a II. A rész három, egyenként 9-14 pontos feladatot tartalmaz. A II. B részben három, egyenként 17 pontos feladat szerepel– ezek közül viszont már csak kettőt kell megoldani, és csak ezt a kettőt értékeli a javító tanár.

Halmazok, függvények, geometria, számtani sorozat, logaritmus, százalékszámítás – ezekkel a példákkal kellett megküzdeniük a középszinten matekból érettségizőknek az első feladatsorban.

Az elvárásoknak megfelelő alapfeladat volt az első tizenkét feladat az általunk megkérdezett matektanár szerint. Több kérdés megválaszolásához általános iskolai tudás is elegendő volt. Egyedül a négyes feladatban jelent meg új NAT szerinti témakör: egy grafikus manipulációval találkozhatnak az érettségizők, bár az egyszerű grafikonos feladatok korábban is a követelmény részét képezték.

Sodrófa diagram és valószínűségszámítás

A második feladatsor A része sem igazán okozhatott nehézséget a diákoknak, itt főleg sodrófa diagrammal (ez új követelmény), koordinátageometriával és egyenletekkel találkozhattak a vizsgázók. A 13-as feladatban egy elsőfokú egyenlet szerepel, ezt az általános iskolából hozott tudással is meg lehetett oldani, ráadásul kilenc pontot ért, tehát szinte ajándékfeladatnak számít.

Lerajzolni volt nehezebb a 14-es feladatban megjelenő szabályos tízszöget, a matektanárnőnek erről számoltak be a diákjai. Bár a megoldáshoz nem volt feltétlenül szükséges a rajz elkészítése. A szabályos sokszögekről pedig lehet találni információt a függvénytáblázatban. A 15-ös feladatban már megjelenik egy új témakör, ugyanis egy sodrófa diagram szerepel benne. Ez azonban nagyon hasonlít a mintafeladatsorban szereplő példára, tehát ilyen szempontból ez sem okozhatott meglepetést – véli Töreky Szilvia.

A 17-es feladat volt a nehezebb

A 16-os feladat azért okozhatott nehézséget, mert koordinátageometria feladatokat tartalmazott, ennek a témakörnek a nagy része kikerült a NAT követelményeiből, így sokan arra számíthattak, hogy ez a témakör idén már nem kap hangsúlyt.

A B részében a feladatsornak a három feladat közül csak kettőt kell megoldani. Tanári szemmel nézve a 17-es feladat volt talán a legnehezebb a valószínűségszámítás miatt. Itt nagy mértékben kellett a szövegértésre támaszkodni, ráadásul a feladat hosszúsága – hogy négy alrészből áll – megrémíthette a vizsgázókat. Az utolsó része nehezebb, itt halmazokkal kellett dolgozni, és egy hosszabb leírásból kellett kivadászni az adatokat.

"Nem volt vészes maga a feladat, viszont a szövegét bonyolultnak találták az általam megkérdezett diákok" – mondta a szaktanár a 18-as feladatról. Ez ismerősnek tűnhetett azoknak, akik megoldották gyakorlásként a korábbi évek feladatlapjait is, ugyanis tavaly egy nagyon hasonló feladat szerepelt a középszintű vizsgában – erről még a Studium Generale számolt be nekünk.

Összességében a pedagógus szerint korrekt, a követelményrendszernek megfelelő feladatlapot kaptak a középszinten érettségizők, azért megjelentek nehezebb feladatok is, mint a 17-es, de azt ki lehetett hagyni. "Az eleje kifejezetten könnyű, a középső rész is inkább könnyebb, mint bonyolult. Megbukni remélhetően kevesen fognak, mindenki találhatott magának szimpatikus feladatot" – zárta értékelését Töreky Szilvia.

 

 

 

 

 

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.