Itt vannak a magyarérettségi második részének nem hivatalos megoldásai is Érettségi-felvételi
Székács Linda

Itt vannak a magyarérettségi második részének nem hivatalos megoldásai is

Mutatjuk, hogyan kellett megoldani a magyarérettségi második részét.

A magyarérettségi hivatalos megoldásait itt találjátok.

A magyar írásbeli második részében Karinthy Frigyes Az olasz fagylaltos című novelláját kellett elemezniük a magyarérettségi második részében a középszinten vizsgázó diákoknak. Akik nem ezt a feladatot választották, azok Babits Mihály költészetéből írhattak egy általános témakifejtő esszét. Erre összesen 150 percük volt a diákoknak.

A magyarérettségi első részének nem hivatalos megoldásait  itt tudjátok megnézni. A magyarérettségiről szóló tudósításunkat pedig itt találjátok.

Mutatjuk a II. rész nem hivatalos megoldásait:

 

Műelemzés

  • Karinthy 20. századi magyar szerző, novellája az 1946-os Betegek és bolondok című novelláskötetében jelent meg. Az olasz fagylaltos a novelláskötet egyik komoly, háborús tematikájú darabja.
  • A novella két, jól elkülönített egységből áll, amit maga a szerző is jelez.
  • Az első rész egy múltbeli baráti párbeszéd története, amelyet az író részletgazdag módon, részletező leírással mutat be, teret ad a különböző érzékszervekkel felfogható leírásoknak (látvány, hallás stb)
  • A szereplő B. zenész volta alapján a szöveg is művészi eszközökkel kifejtett, szemléletes, mintegy hasonul az író B. barátjának összetett, művészi lelkivilágához
  • Ez a leírás éles ellentétben áll a szöveg második részével, ahol a beszélgetés, melynek témája a két beszélgetés között lezajlott háború, szikár, rövid, lényegretörő leírás, holott a téma egy ember halála.
  • Ez a leírás jól ellentétbe állítja az egyén összetett voltát és a háború iszonyatát, amely megfosztotta az embert (így B.-t is) egyéniségétől és életétől, puszta testté egyszerűsítve az embert.
  • Az első részben B.-n egy érzés, szomorúság, megmagyarázhatatlan benyomás lesz úrrá, tudattlanul, míg barátja, a író, a korszak, a 20. századi freudi pszichológia módszereivel próbálja tudományosan megmagyarázni ezeket az érzéseket, melyek szerinte ( és a tudomány szerin) múltbeli elfojtások feltörései, okai mélyen az egyénben keresendőek.
  • Azonban a második rész megmutatja, hogy a tudományos módszer hibásan keresi B. szomorúságának okát a múltban, azt az eljövendő jövő fogja majd szolgáltatni, és messze távol áll az egyéntől, a hibás maga az emberi történelem. Hiszen a lényegtelen fagylaltárus képében B. a halálával találkozik, „megsuhintja” sorsa (ahogy mondja is „halálosan rosszkedvű” lett)
  • A mű két párbeszédre épül, amely tulajdonképpen leképezi azokat a változásokat, amik a háborúval történtek a világban, a szerző és a fagylaltárus él tovább, de a második párbeszéd jelzi, hogy ez pusztán a felszín, és B. halála és a háború, amiben meghalt, mind a szerző számára, mind gyilkosa számára megváltoztatta az életet.

 

Esszé:

  • Babits Mihály a huszadik századi magyar irodalom meghatározó alakja, a Nyugat első nemzedékének tagja. A magyar irodalomban az úgynevezett POETA DOCTUS egyik megtestesítője, tudós költő.
  • A költői hitvallás, az alkotói önmeghatározás jellemző témakör a költők számára, elveik, látásmódjuk bemutatásának eszköze.
  • Babits ars poeticája klasszikus, horatiusi elveken alapszik, úgy gondolja a művészet célja az igazság bemutatása, az emberi élet nemesítése, költészetének jellemzői a gondolatiság, a filozófiai mélység.
  • Azonban, ahogy minden művésznél, Babits költészetére is hatással volt az őt körülvevő világ változása.
  • Kezdetben „elefántcsonttoronyban”, kívülállóként mutatja be önmagát, In Horatium című versének sora „gyűlöllek: távol légy, alacsony tömeg!” jól mutatja a költő elzárkózó magatartását.
  • Azonban a háborús események hatására az alkotó Húsvét előtt című versében szenvedélyes hangon szólal fel a háborús pusztítás iszonyata ellen, ezáltal az eddig önmagát ábrázoló költő (ahogy írta is A lírikus epilógja című versében „csak én bírok versemnek hőse lenni”) a humanista értékek szószólója lesz. Szenvedélyes hangú és rapszodikus formájú 1916-os költeményében kifakad a háború „pokoli malma” ellen, elítéli a vérontást, megbékélést hirdet, a jövőbe az újjáépítést, megbocsátást, felejtést tűzi ki célul.
  • A háború utáni időkben a költő a humánum megőrzését, az egyéni elvonulást hirdeti meg. Ezt jól példázza „A gazda bekeríti házát” című verse, ahol a kert allegóriájában a költő bekeríti magát, és értékeit a barbársággal szemben, reménykedve egy szebb jövőben.
  • Betegsége kapcsán is kénytelen a halállal szembesülni, és a számvetés mellett egy új költői szerepkört vesz fel, ez a prófétai magatartás, a költői felelősségvállalás. Erre a bibliai Jónás karakterét használja fel, Jónás könyve című nagyszabású munkája már a beteg költő és a harmincas évek vészjósló hangulatát tükrözik. Babits-Jónás ezen lírai önvallomásában belátja, hogy költőként fel kell vállalni a prófétai szerepet, alkotni kell. Jónás imája című megrendítő versében is az írás fontosságát, az értékek hátrahagyásának fontosságát emeli ki.



 

 

A magyar második részére összesen 60 pontot kaphatnak a vizsgázók.

 

Érettségizzetek velünk!

Mint minden évben, az Eduline-on idén is megtaláljátok a legfrissebb infókat az érettségiről.

A vizsgák napján reggeltől estig beszámolunk a legfontosabb hírekről, megtudhatjátok, milyen feladatokat kell megoldaniuk a középszinten vizsgázóknak, de az emelt szintű írásbelikről is nálunk téjékozódhattok elsőként.

És ami a legfontosabb: az írásbeli után nálunk nézhetitek át először a szaktanárok által kidolgozott, nem hivatalos megoldásokat.

Délutánonként pedig arról olvashattok, hogy mit gondolnak a tanárok és a vizsgázók a feladatsorokról, és persze ti is leírhatjátok véleményeteket kommentben, sőt a szaktanároktól is kérdezhettek.

Ha elsőként szeretnétek megkapni a megoldásokat, lájkoljátok Facebook-oldalunkat, itt pedig feliratkozhattok hírlevelünkre. A 2024-es érettségiről itt találjátok legfrissebb cikkeinket.

Támogatja a tankerület az újraválasztását annak az iskolaigazgatónak, aki megpróbálhatta eltitkolni a diákok szexuális zaklatását Közoktatás Székács Linda

Támogatja a tankerület az újraválasztását annak az iskolaigazgatónak, aki megpróbálhatta eltitkolni a diákok szexuális zaklatását

Ha még egyszer rosszat mernek mondani, akkor bajba kerülhetnek - ezt mondta az iskolaigazgató azoknak az általános iskolás diáklányoknak, akik négy évvel ezelőtt segítségért fordultak hozzá egy őket fogdosó, iskolai foglalkozáson jelenlévő férfi miatt. Az ügyben szeméremsértés miatt indult eljárás, és bár a bíróság szerint az iskola hárított, a tankerület ma már máshogy vélekedik.