"A magyar könnyű volt, a matek nagyon gatya" - érkeznek az első vélemények a nyolcadikosok központi felvételijéről Érettségi-felvételi
Székács Linda

"A magyar könnyű volt, a matek nagyon gatya" - érkeznek az első vélemények a nyolcadikosok központi felvételijéről

55 ezer nyolcadikos diák írta meg szombat délelőtt a központi felvételi vizsgát. A legtöbbek szerint a magyar könnyű volt, a matek viszont többeknek fejtörést okozott.

"A magyar könnyű volt, de a matek az nagyon gatya... Mindenkitől azt hallottam, hogy örül, ha 10 pontos lesz" - mondta az Eduline-nak a szombati központi írásbeliről a nyolcadik osztályos Niki.

Január 20-án délelőtt 10 órától több mint 72 ezer középiskolába készülő diák, közülük 55 ezer nyolcadikos írta meg a központi felvételi vizsgát, ami egy 10-10 feladatból álló, 45 perces magyar, és egy 45 perces matematika feladatsorból áll.

A vizsga a legtöbbek számára 12:15-kor ért véget, a termekből kilépve pedig többen is egyetértettek Nikivel abban, hogy a matek tényleg jóval nehezebb volt, mint a magyar. Barnabás szerint a mértékegységes, kombinatorikás és diagramos feladatok nehezebbek voltak, mint a megszokott években, és meglepetésként érte az is, hogy a geometria tudást igénylő "hasábos feladatban" nem a test térfogatát, hanem annak kerületét kellett kiszámítani.

Zsófi szerint viszont nem nehezebbek, hanem "inkább másabbak, újabbak" voltak a matematika feladatok, mint a korábbi években, és a magyarban is találkozott néhány újdonsággal, például azzal, hogy az egyik feladatban mesterséges intelligencia által generált szavak tűntek fel.

Hasonló tapasztalatokról számolt be Natasa is, aki mind a magyar, mind pedig a matematika feladatlapról azt mondta, hogy közepesen nehéznek találta őket, és bár a matekban valóban voltak időigényesebb, bonyolultabb feladatok, nem volt olyan, amihez ne tudott volna hozzákezdeni, és a Budapesten élő Lili is arról számolt be, hogy a típusfeladatok alapjáraton mindkét feladatsorban hasonlítottak az előző évek feladataihoz, a matek esetében őt csak a módusz kiszámítása érte egy kicsit váratlanul, de az mindössze egyetlen feladatban tűnt fel.

"Egy kellemes matematikaversenyhez hasonlított"

A matematika feladatlap nehézségét az is alátámasztja, hogy a Pécsett élő, matekversenyeken járatos Adrián tapasztalatai szerint a feladatlap a "szerényebb" országos matematika versenyek feladatlapjaihoz hasonlított, és bár mindegyikhez hozzá tudott kezdeni, úgy gondolja, tudott volna "még legalább 15 percig gondolkodni" ahhoz, hogy teljesen magabiztosan váljon meg a feladatlapjától.

A fiú édesanyja - aki egyébként magyartanár - azt is elmondta, hogy a feladatlap összeállítása nem volt épp szerencsés, a bonyolultabb, gondolkodósabb feladatokat ugyanis "nagyjából középen helyezték el," ami mentálisan megterhelő lehet a gyerekek számára, mert ha ott megakadnak, elbizonytalanodva, és nehezebben mennek tovább az azt követő további 3-4 feladatra.

A pedagógus a magyarral kapcsolatban azt mondta, a mesterséges intelligenciás feladat valóban szokatlan, az egyik diákja visszajelzései szerint pedig a helyesírást ellenőrző feladatban kellemetlen, hogy a négyféleképp leírt szó közül a helyes megoldást X-eléssel kell jelölni. Ez a feladatmegoldás egyébként a magyartanár szerint inkább a "tengerentúli országokra" jellemző, nálunk egyelőre kevésbé bevett szokás, amihez nem igazán vannak hozzászokva a gyerekek. Ugyanakkor azt is hozzátette: a felmérések digitalizációja miatt ez egyre elterjedtebb lesz.

Lesz majd top 100-as magyar egyetem? Hogyan kell olvasni a középiskolai, egyetemi rangsorokat?

Ha még nincsen programotok január 24-én délutánra, akkor ajánlunk nektek egy izgalmas szakmai napot a középiskolai és a felsőoktatási rangsorokról. A rendezvényen a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött! Regisztrálni itt tudtok: http://ranking.elte.hu/hu/hogyan-olvassuk-a-rangsorokat/

 

Kevés helyre jelentkezhetett, ezért muszáj volt jól megírnia

Vidáman vette fel a telefont az Eduline újságírójának Eszter, aki magasan funkcionáló autista lévén némileg tovább írhatta a matematika és a magyar központi írásbelit is. A nyolcadikos lány édesanyja korábban arról számolt be, hogy Eszternek kiemelten fontos jól megírnia az írásbelit, mert az autizmusa miatt kevés iskolába felvételizhet.

A diáklány szerint a matematika és a magyar is hasonlított azokhoz a feladatlapokhoz, amiket a készülés során kitöltött, nem érték kellemetlen meglepetések, ugyanakkor a matematikában a kombinatorikát igénylő feladat számára is némileg nehezebb volt, a magyar feladatsorban pedig nem találta világosnak az egyik feladatleírást, szerinte abba hiba csúszott.

 

Keressük Budapest legszebb egyetemi könyvtárát! Campus life Gál Luca

Keressük Budapest legszebb egyetemi könyvtárát!

Ha egyetemista vagy, biztos megvannak a kedvenc helyeid a kampuszon: ahol jó leülni a szaktársakkal két óra között, meginni egy kávét vagy akár együtt tanulni. De van egy hely, ami mindenki életében közös pont: a könyvtár. Itt sosem érzi egyedül magát az ember, hiszen legyen szó egy nyugis délutánról vagy épp vizsgaidőszakról, mindig körülvesznek a jegyzetekbe és könyvekbe merülő hallgatótársak.