Potenciális szerzők, témák és műfajok, tanulási tippek a közelgő magyarérettségihez egy szaktanártól Érettségi-felvételi
Székács Linda

Potenciális szerzők, témák és műfajok, tanulási tippek a közelgő magyarérettségihez egy szaktanártól

Kevesebb mint két hét maradt az érettségi első napjáig. Most egy szaktanár segítségével jártunk utána annak, milyen témák és szerzők bukkanhatnak fel az idei magyar nyelv és irodalom feladatsorban, és hogy hogyan érdemes készülni az első nap egyre közeledő vizsgájára.

A legfontosabb: vázlat

"Én azt gondolom, hogy nem sikerülhet 100 százalékosan egy fogalmazás vázlat írása nélkül" - árulta el az Eduline-nak Németh Nikolett, magyartanár. A pedagógust arról kérdeztük, hogyan érdemes készülni a vizsga második részére, vagyis a műelemző, műértelmező szövegalkotásra, és az első feladatsor végén feltűnő rövid szövegalkotási feladatra, melyben a diákoknak leggyakrabban motivációs levelet, hivatalos levelet, vagy panaszt kell írniuk. Szerinte a legjobb, amit egy diák tehet, ha a feladat elkezdése előtt vázlatot ír.

"Érdemes vázlatpontokban felsorolni, utána pedig akár kipipálni, hogy a megoldás során a feladatleírás szerint milyen szempontokat kell figyelembe venni" - tanácsolja. Hozzátette, mindezek mellett nagyon fontos, hogy legyen logika a szövegben, tehát 'A' pontból 'B' pontba haladjon, valamint figyelni kell arra is, hogy a szöveg stílusa megfeleljen a követelményeknek. Ha felszólalást, vitát vagy panaszt kell írni tehát akkor a hangvétele ezt a stílust üsse meg.

A műelemző feladatokkal kapcsolatban a szaktanár azt mondja, mindig érdemes lejegyzetelni azokat a gondolatokat, amik a feladat első elolvasását követően a diákok eszébe jutnak. Előfordulhat ugyanis, hogy van egy jó panelmondatuk, vagy megtanulták, hogyan lehet elkezdeni egy érvelést, mire azonban nekikezdenének a feladat megoldásának, a stressz, vagy egyszerűen csak az eltelt idő miatt elfelejtik azt. A vázlat erre is jó tehát: lejegyzetelni azokat a fontos gondolatokat, amit később beleépíthetnek a szövegbe. Azt is kiemeli továbbá, hogy a szövegalkotási készség gyakorlással fejleszthető. Ha tehát valaki gyakorol, előre megír néhány szövegalkotási és műértelmező feladatot, valamint megfogadja a szaktanára ezzel kapcsolatos tanácsait, akkor az éles helyzetben már nincs mitől félnie.

Szövegértés: korábbi feladatok megoldása

A szövegértés feladatrésszel kapcsolatban Németh Nikolett azt mondja, a legfontosabb ebben az esetben is a gyakorlás. Bár bizonyos könyvkiadóknak vannak olyan kötetei, amik érettségi feladatsorokat tartalmaznak, a leghasznosabb mégiscsak az, ha a vizsgára készülő diákok a korábbi évek feladatsorait töltik ki, amik ingyenesen elérhetőek az Oktatási Hivatal oldalán. Ezeknek a felépítése ugyanis ugyanolyan, a feladatok pedig nagyon hasonlóak ahhoz, amik idén is lehetnek, ezért ezek kitöltése "szászor többet ér", mint bármilyen más feladatlap.

Novellaelemzés, vagy inkább valami más?

Bár az érettségizők között a legnépszerűbb műértelmezési feladat határozottan a novellaelemzés, előfordulhat, hogy az érettségizők nem novellát, hanem például balladát, vagy éppen valamilyen hosszabb műrészletet kapnak. Ezzel kapcsolatban a szakértőnk azt mondja, nincs semmilyen séma arra, hogy milyen gyakorisággal bukkannak fel bizonyos műfajok a vizsgán. Ennek ellenére majdnem teljesen biztos benne, hogy mindössze egy évvel az érettségi vizsgák átalakítása előtt a feladatsor összeállítói nem borítják fel a már szinte hagyományosnak nevezhető bontást; tehát hogy az érettségizők egy összehasonlító elemzés és egy műelemzés - potenciálisan novellaelemzés - közül választhatnak majd. Inkább az a kérdés, hogy tradicionális novella, tehát mondjuk egy Mikszáth-jellegű, vagy modernebb, esetleg épp egyfajta "átmeneti" novellát kell majd elemezniük a diákoknak. Ilyen volt például a tavalyi Szabó Magda mű, ami bár egy modern, 20. századi novella, mégis a klasszikus szempontok szerint lehetett elemezni.

Az összehasonlító feladatban szintén az jelenthet kérdést, hogy ismert, vagy kevésbé ismert szerzőket kapnak a diákok, vagy esetleg egy modern és egy klasszikus költeményt.

Potenciális témák: Petőfi és Madách?

Mivel 2023-ban Petőfi születésének 200. évfodulóját és Madách Imre emlékévet is ünneplünk, jogosan merülhet fel a vizsgázókban az a gondolat, hogy tőlük szerepel majd valami az idei érettségiben. A szaktanár szerint ugyanakkor erre a gyanúra nem érdemes alapozni, míg ugyanis, ahogy fogalmaz, "az ő idejében" még gyakran előfordult, hogy reflektáltak az érettségi vizsgák az ehhez hasonló évfordulókra, manapság ez már nem elvárás, nem szokás. Mindazonáltal nem tartja kizártnak, hogy az összehasonlító elemzés során a kettő közül az egyik Petőfi legyen, mivel hiába klasszikus szerző, "nagyon jól össze lehet hasonlítani a modern költeményekkel".

Arra viszont nem számít, hogy a szövegértés az 1848-as forradalmárról szóljon, mert néhány évvel ezelőtt ebben a feladatban már volt már egy róla szóló szöveg. Valószínűbb ebben a feladatrészben Madách Imre feltűnése, a műelemzésbe ugyanis "nem lenne fair" beleemelni egy részletet Az ember tragédiája című drámájából, hiába adottak a feltételek akár egy ilyen feladathoz. Szerinte sokkal valószínűbb, hogy a Madách a szövegértelmezésben tűnjön fel, egy esetleges ismeretterjesztő szöveg részeként.