Következzen a mai magyarérettségi második részének első műértelmező szövegalkotási feladata. Ha ezt a feladatot választottátok, szaktanárunk megoldási javaslatait érdemes átolvasnotok.
Ha a szövegértés megoldásaira vagytok kiváncsiak, akkor ide kattintsatok.
Itt megnézhetitek, hogyan kellett megoldani az érvelést.
Jolánt jelöltétek a Kiváló tanuló és sportoló címre? - Itt találjátok a feladat megoldását.
A műértelmező szövegalkotásnál örülhettek a diákok, mert idén is volt novellaelemzés:
Így is meg lehetett oldani Lázár Ervin novellájának elemzését:
Lázár Ervin: A kovács
- A szerző a 20.századi magyar próza egyik kiemelkedő alkotója, akit a gyermek és a felnőtt olvasóközönség is ismer
- A Csillagmajor kötetben megjelent novella mesei elemekből építkezik, érezhető a jó (kovács és a falu) és a rossz (az ördög) szembenállása, egyértelmű értékítélete (a kovács minden elemében szimpatikus, pozitív hős, az ördög még ördögsége nyilvánvalóvá válása előtt is unszimpatikus, ahogy ez a gyermekmesékben is szokásos ábrázolás)
- A novellában a népi hős, a kovács, leleménnyel, okossággal és fizikai rátermettséggel bánik el az ördöggel és lovával, a mű végén visszaadva a világ természetes egyensúlyát, miszerint az ördög visszakerül a pokolba, ahova való
- A narráció és a szereplők kommunikációja:
o a narráció a mesékre jellemző módon sejtetéssel indul (kénszagot érzek) majd egyértelműsíti a helyzetet (meglátják a szarvakat stb)
o a szöveg párbeszédre és leírásra épít : a párbeszéd a segéd és a kovács között egy bizalmi viszonyt mutat, amelyben a kovács védelmező szerepben, egyfajta mesei hősként jelenik meg, aki szellemi-fizikai többlettel rendelkezik; illetve párbeszéd zajlik az ördög és a kovács között, ahol az ördög esetén kimondott és ki nem mondott szándékot láthatunk, hangneme tiszteletlen, rátarti, ezt a szerzői leírások is erősítik („böffent a bájgúnár)
- Ördög szándékai: Kimondott és kimondatlan szándékok érezhetők, kimondott szándék a lovának megpatkoltatása, kimondatlan mesei szándék:a gonoszság földön faló szállítása, a képesség, hogy lován az ördög az emberek világában legyen
- Érezhető az ördög nagyképűsége, hogy az emberek között „nyeregben érzi magát”, nem hiszi, hogy a „híres kovács” meg tudná patkolni a lovát, e kapcsán fel is fedi természetfeletti voltát (kézzel fogja meg a forró patkót)
- Az ördög megjelenésére a lakosság, Rácpácegres egy emberként sereglik a műhelyhez, ezt a közösséget képviseli a kovács, akiben az egész falu egyénisége egyesül
- A kovács nem hátrál meg a lehetetlennek tűnő feladat elől, érzi annak nagyobb súlyát és ebben a közösség is társa, hiszen a tömeg pár perc alatt vasak tömegét viszi a kovácshoz, hogy az teljesíteni tudja az ördög kérését, illetve kimondatlanul is bíznak a kovácsban, hogy képviseli őket az ördöggel szemben, elfogadják, hogy a kovács még vasat kér, és ezzel céljai vannak a patkoláson túl.
- Az egyén (kovács, kisinas és a falu) egységét jelzi, hogy a fizetséget a kovács azonnal a pokolra süllyedő ördög után hajítja, senki se nyúl érte, a közösség tisztasága jelenik meg, a magasabb erkölcsiség
- A szöveg mesei-mitikus világában a közösségért tevékenykedő ember (kovács) megbirkózik a kétkezi munka, a tehetség és az okosság eszközével az embereket vélhetően megrontani szándékozó ördöggel, azt visszaküldi a saját helyére, el az emberek világából, amellyel visszaáll a mesék és a világ rendje. A gonosz elnyeri méltó helyét, az emberek pedig megmutatják, hogy a közösség ereje miben áll, hogyan győzheti le a jó a rosszat.
- A mű végén ezt a helyzetet a szerző az állandóság felé tágítja (ma is hallhatja akár az olvasó is a sátán küzdelmét a föld alatt)
Folyamatosan frissülő érettségi tudósításunkat innen érhetitek el:
Érettségizzetek velünk! |
Az Eduline-on az idén is megtaláljátok a legfrissebb infókat az érettségiről: a vizsgák napján reggeltől estig beszámolunk a legfontosabb hírekről, megtudhatjátok, milyen feladatokat kell megoldaniuk a középszinten vizsgázóknak, de az emelt szintű írásbelikről is nálunk találjátok meg a tudnivalókat. És ami a legfontosabb: az írásbeli után nálunk nézhetitek át először a szaktanárok által kidolgozott, nem hivatalos megoldásokat. Délutánonként arról olvashattok, hogy mit gondolnak a tanárok és a vizsgázók a feladatsorokról, és persze ti is leírhatjátok véleményeteket kommentben, sőt a szaktanároktól is kérdezhettek. Ha elsőként szeretnétek megkapni a megoldásokat, lájkoljátok Facebook-oldalunkat, itt pedig feliratkozhattok hírlevelünkre. A 2023-es érettségiről itt találjátok legfrissebb cikkeinket. |