Van bármi értelme a memoritereknek? Így kellett megoldani az érvelési feladatot a magyarérettségin Érettségi-felvételi
Eduline

Van bármi értelme a memoritereknek? Így kellett megoldani az érvelési feladatot a magyarérettségin

Az Eduline által felkért szaktanár most megmutatja, milyen elemeknek kellett (volna) szerepelniük az érvelésben.

Már elérhető a magyarérettségi hivatalos megoldása, az Oktatási Hivatal által közzétett középszintű javítási útmutatót itt, az emelt szintű megoldásokat pedig ide kattintva nézhetitek meg.

Megvan a magyarérettségi nem hivatalos megoldása, itt találjátok a szövegértési tesztet

Hogyan kellett megoldani a magyarérettségin a gyakorlati szövegalkotást? Mutatjuk

Az összehasonlító elemzést választottátok? Már megnézhetitek a megoldási javaslatot.

Ha arra vagytok kíváncsiak, hogyan kellett novellát elemezni, itt nézhetitek meg a szaktanár megoldását.

Javasolt megoldások:

1. érvelés (mellette)
Napjaink digitális világának egyik megosztó kérdése a kötelező, iskolai memoriterek témaköre, miszerint a diákok tanuljanak meg fejből szövegeket, szövegrészleteket. A következőkben nézzük meg, miért tekinthető ez hasznos tudásnak.
Úgy vélem, a digitális világ a rövid szövegek világa. Egyre rövidebb üzeneteket írunk, eltűnt a hosszú levelek sora, szókincsünk emiatt csökkenhet. Memoriterek tanulásával olyan szófordulatok, sorok birtokosai lehetünk, amelyek bármikor színesíthetik beszédünket. Egy beszélgetés kapcsán lehetőségünk van hatékonyabban és szemléletesebben kifejezni magunkat, sőt akár érveinket is erőteljesebben tudjuk bemutatni. Jómagam vita során tapasztaltam meg az idézetek hasznosságát, mert egy jól irányzott idézettel sokkal jobban ki tudtam fejezni magam, mondanivalóm sokkal erőteljesebb színezetet kapott. Emellett ne feledjük, hogy kultúránk irodalmi kincseinek megőrzése minden felnövekvő generáció érdeke is, használatban még közelebb hozható az emberek mindennapi életéhez az irodalom világa.
Véleményem szerint a memoriterek tanulása olyan hasznos kulturális tudás, amely elméletben és gyakorlatban is gazdagítja az azt tanuló életét és nyelvhasználatát.

2. érvelés (ellene)


Napjaink digitális világának egyik megosztó kérdése a kötelező, iskolai memoriterek témaköre, miszerint a diákok tanuljanak meg fejből szövegeket, szövegrészleteket. A következőkben nézzük meg, miért nem tekinthető ez hasznos tudásnak.
A mai internettel átszőtt világ rövid szövegekre és gyors interakciókra épül, amelyekben bonyolult és nehezen érthető irodalmi szövegeknek nincs helye. Azt az időt, amit a tanulók ennek bemagolásával töltenek, számos  más, hasznosabb tudás és gyakorlat elsajátítására fordíthatnák. Elképzelni sem tudom, hogy valaki az általa iskolában tanult memoriterek valamilyen módon saját életében alkalmazza, én legalábbis sose tapasztaltam még ezt. Ha valaki használná, csak zavart és értetlenséget okozna, mert a másik nem értené, hogy mire gondol, meg kellene magyarázni és ez csak zavarná egymás megértését. Ráadásul én azt tapasztaltam, hogy amit be kell magolni, azt nagyon gyorsan és könnyen elfelejtjük, csak addig tudjuk, míg kikérdezik.
Személyes véleményem szerint azt az időt, amelyet szövegrészletek magolására és annak kikérdezésére szánnak az iskolában, más gyakorlati tudás megszerzésével kellene kitölteni, mivel a jövő szempontjából ennek van értelme.

Mivel a feladat nem írja elő, hogy egy kizárólagos álláspontot (ellene vagy mellette) kell képviselni, így elfogadható egy olyan érvelő szöveg, amely mindkét szempontot logikusan és érthetően képviseli - teszi hozzá a megoldást készítő magyartanár.

A mai vizsga legfontosabb részleteit a folyamatosan frissülő tudósításunkban olvashatjátok:

Érettségizzetek velünk!

Az Eduline-on az idén is megtaláljátok a legfrissebb infókat az érettségiről: a vizsgák napján reggeltől estig beszámolunk a legfontosabb hírekről, megtudhatjátok, milyen feladatokat kell megoldaniuk a középszinten vizsgázóknak, de az emelt szintű írásbelikről is nálunk találjátok meg a tudnivalókat.

És ami a legfontosabb: az írásbeli után nálunk nézhetitek át először a szaktanárok által kidolgozott, nem hivatalos megoldásokat.

Délutánonként arról olvashattok, hogy mit gondolnak a tanárok és a vizsgázók a feladatsorokról, és persze ti is leírhatjátok véleményeteket kommentben, sőt a szaktanároktól is kérdezhettek.

Ha elsőként szeretnétek megkapni a megoldásokat, lájkoljátok Facebook-oldalunkatitt pedig feliratkozhattok hírlevelünkre. A 2022-es érettségiről itt találjátok legfrissebb cikkeinket.