Itt a 2020-as magyarérettségi megoldása: ilyen esszét kellett írni Érettségi-felvételi
Eduline

Itt a 2020-as magyarérettségi megoldása: ilyen esszét kellett írni

Itt találjátok a középszintű magyarérettségi egyik választható feladatának - szaktanár által javított - megoldási javaslatát, egy mű elemzését. A magyar nyelv és irodalom érettségi nap szakmai támogatását, köszönjük a PTE Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Karának.

Közzétették a középszintű magyarérettségi és az emelt szintű vizsga hivatalos megoldásait is.

Lehetséges tartalmi elemek:

- a gyermeklét és a felnőttek világának szembeállítása klasszikus irodalmi téma, lírában, epikában, drámában egyaránt
- irodalmi értelmezésben a gyermek világa gazdagabb, értékesebb állapot, a felnőtteké sivárabb, értékvesztett létforma (Móricz, Csáth, Kosztolányi, Saint-Exupéry)
- a gyermek világára a romantika szabad, végtelen képzelete jellemző. Természetkultusz, harmónia a kisfiú és a természeti környezet között. A kisfiú, az általa olvasott mesék szereplői, a kert növényei, állatai egy nagy közös varázslat résztvevőiként jelennek meg.
- a felnőttek világa rideg, reális közeg. Rosszindulat, irigység, vetélkedés jellemzik. A képzelet helyett csak a rideg valóság marad.
- a két állapot közötti váltást a”vénasszony éles sikoltása” szimbolizálja. A gyermek játéka erkölcsi vétséggé, a kert biztonságos játszótere ellenségessé válik. Mindezt az ősz elmúlástoposza foglalja keretbe. Egyfajta felnőtté válás, beavatódás, kijózanító és kiábrándító rácsodálkozás söpri el a gyermeki álmokat.
- a fő motívum a kert toposza, amely az első részben a gyermeki értékrend kincsestára, a „leleplezés” utáni részben az elvesztett illúziókat jelképezi. A kert leírásakor fontos a költői eszköztár, mely mindvégig megszemélyesíti a természeti elemeket, így a kisfiú cinkosává, kátszótárssá emelve azokat.
- a kert értelmezéséhez tartozik egyfajta nosztalgikus-elégikus múltbafordulás az írótól: a tulajdonosok (uraság > öreg pap > kisfiú) más értelemben vett értékvesztést szimbolizálnak (az uraság alakjánál az öreg Toldi és Arany művének értékszerkezete is felidéződhet)
- a lopás szintén központi motívum – viszonya a címmel fontos – a novella moralizáló tanulságát hordozza: ki lopott kitől > a kisfiú diót „lop” a nagybátyjától (itt is fontos a csataviselt öreg pap alakja), későbbi felismerés az író részéről, hogy valójában őt lopták meg: a gyermekkorát lopták el tőle.
- az elbeszélői szerkezet eszközei között fontos az epilógus, melyből (idősíkváltás)visszaemlékezve a szerző újraértelmezi a gyermekkorában vele történt helyzetet, kitágítva az egyedi esetet egyfajta emberi törvényszerűséggé, örök emberi (generációs) problémává. Fontos színtér a falu zárt és szigorú erkölcsű mikrovilága, a népies és archaikus szóhasználat, a töredékes párbeszédek, mint a zárt közösség és a bizalmas emberi kapcsolatok hordozóivá válnak.

A diákoknak középszinten 90 perc alatt egy szövegértési feladatsort és egy szövegalkotási feladatot kellett megoldaniuk. Kaptak egy - esetleg két, egymással összefüggő - 700-1000 szavas ismeretterjesztő szöveget, publicisztikai művet vagy ezek részletét. Ezt kellett elolvasniuk és különböző kérdésekre válaszolniuk. A második részben egy szövegalkotási feladatot - vagy egy érvelési vagy egy gyakorlati szövegalkotási feladatot kellett megoldaniuk 120-200 szó terjedelemben.

A magyarérettségiről szóló, folyamatosan frissülő tudósításunkat itt találjátok:

2020-as magyarérettségi: feladatok és megoldások elsőként nálunk!

Ma a magyarral indul az idei érettségi időszak. Kövessetek minket a legfontosabb információkért és szaktanári véleményekért. Ma is folyamatosan tudósítunk a nap eseményeiről, és ahogy már megszoktattátok, délután jövünk az idei középszintű érettségi szaktanár által kidolgozott, nem hivatalos megoldásával. A magyar nyelv és irodalom érettségi nap szakmai támogatását, köszönjük a PTE Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Karának.

Érettségizzetek velünk!

Az Eduline-on az idén is megtaláljátok a legfrissebb infókat az érettségiről: a vizsgák napján reggeltől estig beszámolunk a legfontosabb hírekről, megtudhatjátok, milyen feladatokat kell megoldaniuk a középszinten vizsgázóknak, de az emelt szintű írásbelikről is nálunk találjátok meg a tudnivalókat.

És ami a legfontosabb: az írásbeli után nálunk nézhetitek át először a szaktanárok által kidolgozott, nem hivatalos megoldásokat.

Délutánonként arról olvashattok, hogy mit gondolnak a tanárok és a vizsgázók a feladatsorokról, és persze ti is leírhatjátok véleményeteket kommentben, sőt a szaktanároktól is kérdezhettek.

Ha elsőként szeretnétek megkapni a megoldásokat, lájkoljátok Facebook-oldalunkat, itt pedig feliratkozhattok hírlevelünkre. A 2020-as érettségiről itt találjátok legfrissebb cikkeinket.

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.