Milyen egy maxpontos levél az angolérettségin? Cikksorozatunk harmadik részében abban segítünk, hogyan érdemes a nyelvi érettségi utolsó feladatrészére készülni, gyakorolni és mire kell a megoldás során figyelni. Ehhez ismét Mongyi Norbert a budapesti Eötvös József Gimnázium angol és francia szakos tanára, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Vitéz János Tanárképző Központjának oktatója, az Eszterházy Károly Egyetem Neveléstudományi Doktori Iskolájának hallgatója ad nektek tippeket.
Cikksorozatunk első részében már írtunk arról, hogyan érdemes az angolérettségi első két feladatlapjára gyakorolni, milyen kérdések lehetnek benne és mire kell figyelnetek a megoldás során. A szaktanár tanácsait és tippjeit itt elolvashatjátok. A második részben végigvettük a hallás utáni szövegértés feladait, legfontosabb részeit és azt, mire érdemes figyelni. Ezt itt olvashatjátok végig. Ebben a cikkünkben, arról lesz szó, hogyan kell levelet írni a középszintű angolérettségin. Mire kell figyelni a szövegalkotási feladatoknál és hogyan gyakorolhattok a vizsgák előtt.
Középszinten a nyelvi érettségik 180 percig, emelt szinten 240 percig tartanak. Ez alatt kell az érettségizőknek mind két szinten 4 feladatlapot megoldaniuk: egy olvasott szöveg értése, egy nyelvhelyesség, egy hallott szöveg érése és egy íráskészség feladatsort. Az olvasott szövegre 60, a nyelvhelyességre 30 percetek lesz. Ezt egy 15 perces szünet követi, ami után jön a 30 perces hallott szöveg értése és a 60 perces íráskészség.
Az utolsó írásbeli vizsgarészben, az íráskészséget mérik, itt két szöveget kell megírnotok. Középszinten egy rövidebb (80-100 szó) és egy hosszabb (100-120 szó) szöveget, emelt szinten pedig szintén egy rövidebb (120-150 szó) és egy hosszabb (200-250 szó) terjedelmű írásművet várnak tőletek.
"Középszinten ismert, köznapi témákról kell írni és lehet véleményt is megfogalmazni, míg emelt szinten a megadott témákat általános nézőpontból is tudni kell tárgyalni. Az előforduló szövegfajták formai követelményeit mindig alaposan be kell tartani. Középszinten elvárt szövegtípusok: személyes jellegű közlés (pl. e-mail, üzenet, blog, naplóbejegyzés, meghívó) és magánjellegű vagy intézménynek (pl. nyelviskolának) szóló levél. Emelt szinten olvasói levél vagy cikk (diák)újság számára is elvárható"
- sorolja Mongyi Norbert. Az első és második feladat értékelési szempontjai eltérőek. Középszinten az első, rövidebb feladatnál három dolgot értékelnek: a feladat teljesítése és a szöveg hosszúsága, szókincs és kifejezésmód és a nyelvhelyesség és helyesírás.
A szöveg hosszúságát az első szempont értelmében értékelik. "Fontos, hogy amennyiben a létrehozott szöveg terjedelme meghaladja a 150 szót, egy pontot vesztítetek, 0 pontot kaptok viszont, ha a szöveg 40 szónál rövidebb" - mondja az angoltanár. Az instrukcióban megadott irányító szempontok kidolgozottságát is ezen belül értékelik. "Igyekezzetek ne egy az egyben átmásolni az irányító szempontokat: ha például kérdést kell feltenni, írjátok azt indirekt kérdés formájában (pl. Mikor kezdődik a koncert? helyett: Szeretném még azt is megtudni, hogy mikor kezdődik a koncert). Próbáljatok a szintnek megfelelően változatos szókincset használni, ebben segítségetekre lehet a nyomtatott egynyelvű vagy kétnyelvű szótár. A nyelvhelyesség szempontra megkapjátok a maximális pontot akkor is, ha a szöveg a terjedelemhez képest kevés (4-5) nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hibát tartalmaz, amelyek azonban nem befolyásolják a megértést" - emeli ki a szaktanár. Kerülni kell azonban az igeidők tévesztését, a létige elhagyását azokban a mondatokban, amelyek magyarul igétlen mondatok, a kérdő és tagadó mondatokban elkövetett hibákat (pl. szórend, kettős tagadás stb.), illetve a mondaton belüli egyeztetés hibáit (szám, személy) - hívja fel a figyelmet.
A második, hosszabb terjedelmű feladatnál öt kritérium alapján szerezhettek max. 22 pontot:
- a feladat teljesítése, a megadott szempontok követése,
- hangnem, az olvasóban keltett benyomás,
- szövegalkotás,
- szókincs és kifejezésmód,
- nyelvhelyesség és helyesírás.
Amennyiben a dolgozat az 1. értékelési szempont alapján 0 pont, akkor a többi szempont alapján nem értékelhető, az összpontszám 0 pont. Ha a létrehozott szöveg terjedelme meghaladja a 180 szót, egy pontot veszítetek, ha a szöveg 51 szónál rövidebb, 0 pontot kaptok a feladat teljesítésére. A rövidebb feladat kritériumaihoz képest, ebben azt is értékelik, hogy az általatok létrehozott szöveg hangneme és stílusa megfelel-e a közlési szándéknak valamint az írásmű szerzője és olvasója közötti viszonynak (az olvasóban a szerző szándékának megfelelő benyomást kelti-e).
"A szövegalkotás szemponton belül pedig azt értékelik, hogy logikus-e az irányító szempontok elrendezése és a szöveg gondolatmenete, megfelelő-e a gondolati tagolás, azaz van-e bevezetés és befejezés, vannak-e bekezdések (egy bekezdésben egy gondolati egységet kell megjeleníteni); hogy a hogyan alkalmazzátok a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit (előre- és visszautalás eszközei, névmások, kötőszók stb.). A nyelvtani, helyesírási hibák súlyozása a szöveg hosszának megfelelően alakulnak: 6-8 megértést nem befolyásoló hiba esetén is járhat még a nyelvhelyességre kapható maximális pont" - mondja az angoltanár.
"Az íráskészséget mérő feladatok megírása során készíthettek piszkozatot, de ügyeljetek rá, hogy a rendelkezésre álló időből nehogy kifussatok. Minden esetben, mielőtt véglegesítitek az irományotokat, olvassátok még egyszer át, hogy az esetleges helyesírási hibákat kiszűrjétek és ellenőrizzétek, hogy minden irányító szempontot megfelelő részletességgel dolgoztatok-e ki"
- hangsúlyozza Mongyi Norbet.
A szótár csak akkor segítség ha tudjátok használni
Az írásbeli angol érettségin egy- vagy kétnyelvű nyomtatott szótár csak az íráskészséget mérő feladatrészben használható. A szótár nyújtotta segítség, például a helyesírás ellenőrzésére, máshol nem vehető igénybe. Az olvasott- és a hallás utáni szövegértést mérő vizsgarészekben a válaszokat csak tartalmi szempontok alapján értékelik. A nyelvtani és a helyesírási hibákat csak akkor veszik figyelembe, ha azok a válasz érthetőségét akadályozzák.
"A nyelvhelyességi vizsgarészben csak a nyelvtanilag és helyesírási szempontból hibátlan válaszokat fogadják el. A brit és amerikai helyesírást a megoldókulcs általában figyelembe veszi, ennek értelmében pl. a realise és a realize is helyes megoldás"- emeli ki a szaktanár.
Érettségizzetek velünk! |
Az Eduline-on az idén is megtaláljátok a legfrissebb infókat az érettségiről: a vizsgák napján reggeltől estig beszámolunk a legfontosabb hírekről, megtudhatjátok, milyen feladatokat kell megoldaniuk a középszinten vizsgázóknak, de az emelt szintű írásbelikről is nálunk találjátok meg a tudnivalókat. És ami a legfontosabb: az írásbeli után nálunk nézhetitek át először a szaktanárok által kidolgozott, nem hivatalos megoldásokat. Délutánonként arról olvashattok, hogy mit gondolnak a tanárok és a vizsgázók a feladatsorokról, és persze ti is leírhatjátok véleményeteket kommentben, sőt a szaktanároktól is kérdezhettek. Ha elsőként szeretnétek megkapni a megoldásokat, lájkoljátok Facebook-oldalunkat, itt pedig feliratkozhattok hírlevelünkre. A 2020-as érettségiről itt találjátok legfrissebb cikkeinket. |