Mit tanulhattok a legnépszerűbb szakokon? Minden infó a kereskedelem és marketing alapképzésről Érettségi-felvételi
Eduline

Mit tanulhattok a legnépszerűbb szakokon? Minden infó a kereskedelem és marketing alapképzésről

Milyen képzésekre szeretne bekerülni a legtöbb felvételiző és mit tanulnak a top szakokon? Új cikksorozatunkban megnézzük, a legnépszerűbb képzéseken milyen tárgyakat tanulhattok, milyen szakmai tudást szerezhettek, és hogy milyen végzettséget nyújtanak a frissdiplomásoknak. Itt a 2019-es év második helyezettje, a kereskedelem és marketing alapszak.

A 2019-es általános felvételi eljárásban a második legnépszerűbb alap- vagy osztatlan képzés - a korábban már bemutatott gazdálkodási és menedzsment után - a kereskedelem és marketing alapszak lett: összesen 7425-en jelentkeztek és 2174-en kezdhették el a tanulmányaikat.

A szakon közgazdász kereskedelem és marketing alapképzési szakon végzettséget szerezhettek. A képzés gyakorlatorientált: arról tanulhattok, hogy hogyan kell termékeket és szolgáltatásokat beszerezni, illetve értékesíteni, és hogyan kell irányítani kis- és középvállalatok kereskedelmi tevékenységét. Elsősorban gazdasági és üzleti ismereteket szerezhettek. A Felvin elérhető szakleírás szerint a képzést 2020. szeptemberében húsz különböző intézményben indítják. A jelentkezési határidő február 15. - a felvételivel kapcsolatos összes cikkünket itt találjátok.

Hogyan néz ki a képzés?

A képzési idő hét félév, amiből hat félév a klasszikus egyetemi képzés, egy félév pedig legalább tizenkettő hét összefüggő szakmai gyakorlat, amelyet az intézményen kívül kell elvégeznetek. Az elvégzett tanórákkal 180 kreditet kell szereznetek - ebből legalább 10 kreditet szabadon választhattok -, a gyakorlat pedig 30 kreditet ér, amelyből 10 kreditet a szakdolgozatért kaphattok.

Mit tanulhattok a szakon?

A képzés egy részében először a gazdaság, majd ezen belül a kereskedelem és marketing elméleti, illetve gyakorlati oldalával - szereplőivel, funkcióival, működésével - ismerkedhettek meg: közgazdaságtani, módszertani és üzleti ismeretekből összesen 80-90, kereskedelem és marketing szakmai ismeretekből pedig 70-90 kreditet kell szereznetek.

Tanulhattok a projektvezetés és a csapatmunka mikéntjéről, az üzleti szféra mellett arról is, hogyan működik a marketing a nonprofit szektorban, a fogyasztói magatartásról, a fogyasztóvédelemről, a vállalatok felépítéséről, működéséről és az e-üzletről is. 

10-20 kreditet kell összegyűjtenetek társadalomtudományi ismeretekből - ide tartoznak az európai uniós, általános és gazdasági jogi ismeretek, a gazdaságtörténet, a szociológia, a politológia és a filozófia.

Mire lesztek képesek?

Ha elvégzitek a szakot, képesek lesztek gazdasági projekteket, tevékenységeket tervezni és szervezni, kisebb vállalkozást vagy egy keresdelem és marketing szervezeti egységet irányítani, értelmezni a szakpolitikákat és jogszabályokat, a hazai és nemzetközi történéseket és alkalmazkodni hozzájuk. A végzettség megszerzésével elő tudtok készíteni és le tudtok bonyolítani marketingkutatásokat is.

Kiknek való a szak?

Alapvetően csapatjátékosoknak, illetve olyanoknak, akik el tudják képzelni a saját munkájukat egy nagyobb rendszer részeként, hiszen a kereskedelem és marketing szakemberek az üzleti, az állami és a nonprofit szférában is általában egy nagyobb szervezetben dolgoznak, a többi területtel együttműködve.

Milyen nyelvtudás szükséges hozzá?

Az alapfokozat megszerzéséhez egy idegen nyelvből államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú, a képzési területnek megfelelő szaknyelvi vagy államilag elismert, felsőfokú (C1), komplex típusú általános nyelvvizsga vagy ezekkel egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél szükséges.

Mire számíthattok a végzés után?

A 2017-es diplomás pályakövetési kutatás szerint az egy, illetve három évvel korábban végzettek 75 százaléka dolgozott diplomás munkakörben, havi bruttó átlagjövedelmük pedig 328 ezer forint volt. A pályakezdők három százaléka keresett éppen állást. Mesterszakon minden negyedik diák tanult tovább.

A legjellemzőbb foglalkozás a marketingmenedzser, -vezető, ezt a kereskedelmi menedzser, vezető, a marketingasszisztens, - ügyintéző és a projektmenedzser, - vezető követi.

Így találhatjátok meg a tökéletes szakot: három lépés felvételizőknek

Február 15-ig jelentkezhettek az egyetemek és főiskolák szeptemberben induló képzéseire. De mi a helyzet akkor, ha még kicsit tanácsatalanok vagytok, melyik szakot vagy éppen melyik egyetemet válasszátok? Mutatjuk, hol találtok meg mindent a felvételiről.

Tetszett a cikk? Iratkozz fel hírlevelünkre

Ha szeretnéd megkapni legfrissebb cikkeinket az érettségiről, az egyetemi-főiskolai és a középiskolai felvételiről, ha érdekelnek a felsőoktatás, a közoktatás, a nyelvoktatás és a felnőttképzés legfontosabb változásai, iratkozz fel hírleveleinkre.